InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Serious Request in Leeuwarden

Serious Request in Leeuwarden

Serious Request in Leeuwarden Serious Request is een actie die geld inzamelt voor het Rode Kruis. Elk jaar wordt een 'stille ramp' uitgekozen doel. In 2013 staat het Glazen huis van 18 tot en met 24 december op het Wilhelminaplein in Leeuwarden. Het is de elfde keer dat er ergens in een Nederlandse stad een Glazen Huis wordt neergezet waar drie dj’s dagen lang plaatjes draaien voor het goede doel en via allerlei acties geld ophalen voor het Rode Kruis.
Bron: Seriuous RequestBron: Seriuous Request

Diarree

Elk jaar kiest 3FM Serious Request met het Rode Kruis een stille ramp, een ramp waar niet zoveel aandacht voor was en die toch heel veel slachtoffers eist. In 2013 is dat kindersterfte door diarree. Dit onderwerp haalt doorgaans niet het achtuurjournaal, terwijl er toch jaarlijks 800.000 kinderen voor hun zesde jaar sterven aan de gevolgen van buikloop. Dit wordt veroorzaakt door slechte hygiëne. De kleintjes worden gewassen of zwemmen in water dat bijvoorbeeld vervuild is met uitwerpselen. Door gebrek aan toiletten wordt er in de buurt van een rivier gepoept en bij regenval wordt die hoop naar de rivier gespoeld. Daarin worden kleren gewassen, baden mensen zich en er wordt in datzelfde water gezwommen. Soms wordt dat water ook gebruikt als drinkwater. Er is voorlichting over hygiëne nodig, toiletten, schoon water en zeep.

Leeuwarden

Leeuwarden is bijna het hele jaar 2013 al bezig met Serious Request. Er zijn het hele jaar al veilingen van kunst waarvan de opbrengst voor het Glazen Huis is. Steden kunnen zich nomineren voor het Glazen Huis en Leeuwarden zette er vorig jaar de schouders onder en stuurde zijn wens om gastheer van het Glazen Huis te zijn een dag voor sluiting van inzendingen naar 3FM. Enkele Leeuwarder ambtenaren keken al jaren naar de actie en bedachten dat het mooi zou zijn om het Glazen Huis naar de Friese hoofdstad te halen. Op 27 april 2012 kwam het verlossende woord. Claudia de Breij maakte in het VARA radioprogramma Claudia D’r Op bekend dat Leeuwarden was gekozen tot gastheer. De drie ambtenaren zaten tegenover het stadskantoor op het terras en zagen diskjockey Paul Rabbering uit het gemeentehuis komen: Leeuwarden heeft het Glazen Huis in 2013.

Drie ambtenaren

De drie ambtenaren zijn Õmar Kaya, Ellen van Gulik en Jasper Ronda. Ze zijn al jaren fanvan het 3FM-feest en in maart 2012 bedachten ze dat het geweldig zou zijn als het Glazen Huis naar Leeuwarden zou komen. Ze kregen te horen dat er € 175.000 nodig is om het feest in Leeuwarden te laten plaatsvinden. Verder moest er een aanbiedingsbrief geschreven worden. Voor het geld schreven ze het college van burgemeester en wethouders aan. De brief met de motivatie waarom Leeuwarden dé stad was voor de 3FM-actie en met uitleg van enkele voorwaarden die de organisatie stelt moest op 16 maart 2012 binnen zijn. De volgende zaken moeten gergeld zijn:
  • 175.000 euro;
  • een geschikt plein;
  • vergunningen;
  • parkeren;
  • beveiliging.

Enschede

Leeuwarden stelde een projectgroep samen en legde zijn oor te luister in Enschede. Daar stond in 2012 het Glazen Huis. Leeuwarden ging enthousiast aan de slag. Na de zomervakantie werd het van de daken geschreeuwd: in december staat in Leeuwarden het Glazen Huis en daar gaan we een feest van maken. De bedrijven werden geïnformeerd en de beveiliging en EHBO geregeld. Er kwam ook een app voor de smartphones en eindelijk, op 2 december, werd begonnen met de opbouw van het Glazen Huis. Turner Epke Zonderland sloot op 18 december 2013 het Glazen Huis.

Wilhelminaplein

3FM is zeer content met het Wilhelminaplein. Toen 3FM voor het eerst in Leeuwarden kwam kijken, was het plein nog een bouwput. Alles was ruimschoots op tijd klaar en de organisatie is blij met het fris ogende plein. De afmetingen zijn ook goed voor het evenement. De stad is prachtig, de regio en de provincie zijn mooi. 3FM is ook zeer tevreden over de samenwerking. De gemeente heeft draaiboeken voor verschillende scenario’s klaarliggen. Er worden drie- tot vierhonderdduizend mensen verwacht. De mensenmassa wordt in de gaten gehouden vanuit de crowd control room die is ingericht in het stadskantoor. Camera’s registreren 24 uur per dag de gebeurtenissen op en rond het plein. Niet dat er wordt uitgegaan van problemen. Het publiek dat op Serious Request afkomt is positief publiek. Leeuwarden zet ook de social media in om mensen door de stad te leiden.

Horeca

De panden langs het Wilhelminaplein zijn feestelijk verlicht en de bomen langs het plein zitten vol kerstlichtjes. De horeca is voorbereid om veel publiek op te vangen en de gemeente heeft voor de gelegenheid de openingstijden versoepeld. Horecaondernemers kunnen verlenging van openingstijden aanvragen mits ze een actie voor Serious Request hebben opzetten.

Bron: Serious RequestBron: Serious Request
Giel Beelen in Glazen Huis Wilhelminaplein / Bron: Persbureau AmelandGiel Beelen in Glazen Huis Wilhelminaplein / Bron: Persbureau Ameland

De Bak

Café De Bak, het café in de voormalige gevangenis Blokhuispoort, herbergt voor de gelegenheid Ekdoms Eetcafé. Dj Gerard Ekdom, die zijn sporen in het Glazen Huis heeft verdiend, serveert van 19 tot en met 24 december menu’s van topkoks. De omzet van Café De Bak gaat naar Serious Request.

Miljoen

Na een dag Glazen Huis Leeuwarden is er al meer dan een miljoen euro opgehaald. Serious Request is niet een wedstrijd tussen steden, van welke stad het meeste geld ophaalt, maar in de praktijk blijkt dat er elk jaar weer meer geld wordt opgehaald.
Het Rode Kruis is blij met elke opbrengst, vooral met een grote. Hoe meer geld wordt opgehaald, des te meer sanitaire voorzieningen en waterputten kunnen worden aangelegd.

Tellen

Het geld komt op verschillende manieren binnen. Mensen brengen contant geld naar het Glazen Huis en duwen dat door een van de drie aangemaakt brievenbussen met collectebak er achter. De dj's legen deze regelmatig. Dat geld gaat direct naar het Rode Kruis, wordt geteld en wordt veilig getransporteerd en opgeslagen. Veel geld wordt toegezegd en via symbolische cheques gedoneerd. Dat geld is er vaak nog niet op het moment dat er een tussenstand wordt gegeven. Geld dat via bankoverschrijvingen binnenkomt loopt ook na de slotdag van het Glazen Huis nog binnen. De totaalstand loopt daarom nog verder op. In Enschede moest bij bekendmaking van de eindstand nog eenderde van het geld binnenkomen. Dat is in Leeuwarden niet anders.

Totaal

De totaalopbrengst van het Glazen Huis Leeuwarden is 12.302.747 euro. De eindopbrengst werd iets na 21.00 uur bekendgemaakt. De opbrengst is opnieuw een record. Vorig jaar werd in Enschede een bedrag van 12.251.667 euro opgehaald.
Het Oldehoofsterkerkhof was afgeladen voor de einduitslag en de begroeting van de drie dj's Giel Beelen, Paul Rabbering en Coen Swijnenberg.
Het Glazen Huis stond in 2014 in Haarlem.

Wat is er met het geld gedaan?

  • 985.273 mensen zijn door het Rode Kruis bereikt bereikt, waaronder 181.956 kinderen onder de 5 jaar, in Benin, Burundi, de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR), Democratische Republiek Congo (DRC), Ethiopië, Haiti, Ivoorkust, Malawi, Filipijnen, Soedan en Zambia
  • 163.307 stukken zeep zijn door het Rode Kruis uitgedeeld;
  • 12.827 mensen zijn getraind in watermanagement;
  • 16.605 voorlichtingssessies gaven uitleg over goede hygiëne;
  • 867 schoolklassen werden in goede hygiëne getraind;
  • 6.621 latrines zijn er gebouwd, bij huizen en scholen;
  • 1.105 mensen zijn getraind om latrines te bouwen;
  • 390 waterpompen zijn geïnstalleerd, vervangen of gerepareerd;
  • 6905 huizen en 69 scholen zijn aangepast zodat men er zijn handen kan wassen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
3FM Serious Request 2013Dit jaar vindt de 10e editie plaats van 3FM Serious Request. Doel van 2013 is: Kom in actie voor kinderen die sterven do…
Serious Request 2009 met Het Glazen Huis in GroningenHet Glazen Huis van Serious Request staat elk jaar in een andere plaats. In 2010 was dat Groningen. DJ’s van 3 FM prober…
Giel, Gerard en Michiel zijn de DJ's van het Glazen HuisGiel, Gerard en Michiel zijn de DJ's van het Glazen HuisOp dinsdag 13 november 2012 werd bekend gemaakt dat Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra van 18 december tot en…
Serious Request 2014: Giel Beelen niet in het Glazen HuisKerst staat sinds 2004 in het teken van Serious Request. De actie die elk jaar voor steeds meer geld zorgt voor goede do…
Bronnen en referenties
  • www.seriousrequest-leeuwarden.nl
  • Friesch Dagblad
  • www.dvhn.nl
  • Leeuwarder Courant
  • http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/detail/5349712/3fm-serious-request-alle-jaren-in-vogelvlucht geraadpleegd op 12 april 2016
  • Afbeelding bron 1: Seriuous Request
  • Afbeelding bron 2: Serious Request
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Serious Request in Leeuwarden"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 10-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Goede Doelen
Schrijf mee!