InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Alles over pasfoto's

Alles over pasfoto's

Alles over pasfoto's Pasfoto's worden op allerlei officiële documenten en pasjes gebruikt om de gebruiker te identificeren. Om een zo goed mogelijk beeld van de gebruiker te krijgen, zijn er eisen gesteld aan de pasfoto, waarmee precies duidelijk wordt hoe je moet kijken, wat er op de foto moet komen en wat nét. Hoe zit het met de pasfoto?

Paspoort

De naam pasfoto bestaat uit twee delen, pas en foto. Pas is hier een afkorting van paspoort, van oorsprong het document dat je bij het passeren van de grens aan de douanebeambte moest laten zien. Het bleek een prima middel te zijn, om vast te stellen of de houder van het paspoort ook werkelijk degene was die het paspoort vasthield. De foto moest daarom duidelijk zijn en niet al te gedateerd.

Handig, zo'n pasfoto

Omdat de identificatie met behulp van de pasfoto een succes bleek, volgden andere pasjes en documenten waar de pasfoto een prominente plek op kreeg. Dat konden officiële documenten zijn, zoals het rijbewijs, maar ook pasjes van bibliotheken, verenigingen, schoolpasjes, etc. Fotografen richtten speciale studiootjes in, waar de pasfoto's genomen konden worden. Op tal van stations of postkantoren verschenen cabines, waar je als gebruiker automatisch je pasfoto kon laten maken. Even plaatsnemen op het bankje, op de knop drukken, en even later kwam een velletje pasfoto's uit de machine.

Eisen aan pasfoto's

De eisen, die al deze clubs stelden aan het fotootje konden nog al eens van elkaar verschillen. De één wilde absoluut een foto in zwart-wit op het document, de ander vond een kleurenfoto ook prima. Dit alles leidde tot verwarring rond de term pasfoto, want blijkbaar was de ene pasfoto de andere niet. In Nederland worden daarom sinds 2006 strenge eisen gesteld aan pasfoto's, die op Nederlandse paspoorten worden gebruikt. In de praktijk stellen veel opstellers van identificatiemiddelen dezelfde eisen. De gestelde eisen vind je hieronder. Of je pasfoto voldoet aan de eisen, wordt vastgesteld door de ambtenaar die je aanvraag voor een id-kaart, paspoort of rijbewijs in behandeling neemt. Uiteraard beoordeelt de fotograaf die je pasfoto maakt ook al of de foto in zijn ogen voldoet aan de regels. Er zijn nu eenmaal kleine interpretatieverschillen mogelijk. Keurt de ambtenaar je pasfoto af, dan zul je terug moeten naar de fotograaf. Door de invoering van de strengere eisen, nam de mogelijkheid met een automaat geschikte pasfoto's te maken af. Je ziet dit soort apparaten dan ook steeds minder.

De regels

Je kunt de regels rond de pasfoto's in enkele rubrieken verdelen:
  • Maatvoering
  • Kwaliteit
  • Achtergrond
  • Weergave gezicht
  • Houding
  • Uitdrukking
  • Bril
  • Belichting
  • Positionering
  • Uitzonderingen

Maatvoering

Een pasfoto heeft de afmeting van 35 x 45 mm.
Het gezicht op de foto meet van oor tot oor minimaal 16 en maximaal 20 mm. Van kin tot kruin is dat minimaal 26 en maximaal 30 mm. Voor kinderen, jonger dan 11 jaar is dat minimaal 19 en maximaal 30 mm.

Kwaliteit

De foto moet goed lijken op de afgebeelde persoon en geeft de aanvrager scherp en natuurlijk weer. Het contrast van de foto moet voldoende zijn, mag niet onscherp zijn, details in het gezicht moeten duidelijk zijn en de kleurstelling moet natuurlijk zijn. Dat houdt ook in, dat digitale bewerking van de foto niet is toegestaan. De foto moet zijn afgedrukt op hoogwaardig, glad fotopapier, waarop geen voelbare of zichtbare oneffenheden zitten. Een kopie is niet toegestaan. De optische kwaliteit moet hoog zijn, minimaal een resolutie van 400 dpi. Uiteraard mag de foto niet beschadigd zijn. De foto moet in kleur zijn gemaakt, wordt ook in kleur opgeslagen in de chip, maar wordt in zwart-wit op het document afgebeeld.

Achtergrond

De achtergrond moet éénkleurig lichtgrijs, lichtblauw of wit zijn, en mag geen kleurverloop of schaduwen laten zien. Er moet voldoende contrast zijn tussen de achtergrond en de afbeelding van het hoofd.

Weergave gezicht

Het gezicht moet volledig zichtbaar zijn. Het haar mag niet over de ogen of de oogleden vallen, of over delen van het gezicht. De ooraanzet moet zichtbaar zijn. De oren mogen zelf wel onder het haar zitten. Schaduwen in het gezicht zijn niet toegestaan. Je mag geen reflecterende accessoires dragen, zoals haarbanden, oorbellen, piercings, e.d. Het dragen van een hoofdbedekking is niet toegestaan. (Er zijn enkele uitzonderingen, zie verderop.)

Houding

Het hoofd en de schouders moeten recht naar voren zijn afgebeeld. Omdat foto's waarop het hoofd in een of andere richting gekanteld staat weergegeven, problemen kunnen opleveren met gezichtsherkenning, al of niet geautomatiseerd, worden dit soort foto's afgekeurd. Ook baby's hebben pasfoto's nodig, maar kunnen hun hoofd wellicht nog niet stabiel houden. Ondersteuning mag, maar dat mag niet zichtbaar zijn op de foto. Ofwel: ondersteun met de hand onder de kleding.

Uitdrukking

In verband met een goede gezichtsherkenning, moet je worden afgebeeld met een neutrale gezichtsuitdrukking, met gesloten mond. Een brede glimlach mag niet, maar het is ook weer niet nodig om boos, stuurs, of nors in de camera te kijken.

Bril

Je mag een bril dragen op de pasfoto, maar beide ogen moeten volledig zichtbaar zijn. Het montuur mag je ogen dus niet bedekken, getinte glazen zijn ook niet toegestaan. Reflectie in de glazen of op het montuur moet worden voorkomen. Blijft er een hinderlijke reflectie, dan moet de bril af voor het nemen van de pasfoto.

Belichting

De belichting moet gelijkmatig zijn. Te licht, of te donker, wordt afgekeurd. Reflectie, ook door glimmende huid, brillen, sieraden, e.d. Moet worden voorkomen. Teveel reflectie wordt afgekeurd.

Positionering

Je moet op de pasfoto in het midden van de foto zijn afgebeeld en je hoofd moet er helemaal op staan. Teveel naar links, rechts, beneden of boven leidt tot een afkeuring. Heb je een hele grote haardos, dan is het mogelijk dat deze er niet helemaal op komt.

Uitzonderingen

In sommige gevallen zijn uitzonderingen op deze regels mogelijk, bijvoorbeeld:
Als aangetoond kan worden dat er godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zijn om het hoofd te bedekken
Als er fysieke of medische redenen zijn om af te wijken van de regels. Soms is een medische verklaring vereist.
Als de pasfoto nodig is voor kinderen jonger dan zes jaar. In deze gevallen is het soms erg lastig om het hoofd recht te hebben op de foto, neutraal te kijken, de mond gesloten te houden, e.d. De betreffende ambtenaar beoordeelt dit!

Op tijd

Heb je een nieuw officieel document, reisdocument of een nieuw paspoort nodig? Regel op tijd nieuwe pasfoto's, zodat je niet in tijdnood komt, als de ambtenaar, waar je je document aanvraagt, onverhoopt de pasfoto afkeurt.
Gerelateerde artikelen
Paspoort vernieuwen. Hoe lang duurt dat?Paspoort vernieuwen. Hoe lang duurt dat?Als uw paspoort verloopt, moet u het laten vernieuwen. Verlengen bestaat niet meer. U kunt uw paspoort laten vernieuwen…
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Paspoort verlopen wat nu?Het zal je maar gebeuren, je vliegt vandaag naar je vakantiebestemming en ontdekt dat je paspoort is verlopen!! Tegenwoo…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Het hoe, wat en waarom van het paspoortHet hoe, wat en waarom van het paspoortSinds juni 2012 is de wet geïntroduceerd dat iedereen in het bezit moet zijn van een eigen ID-kaart of paspoort. Kindere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over pasfoto's"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 09-06-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!