InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gepest maar Trots – Website over pesten

Gepest maar Trots – Website over pesten

Gepest maar Trots – Website over pesten Gepest maar trots is de titel van een website die als Gepestmaartrots.nl in begin 2013 wordt gelanceerd. Bekende en minder bekende Nederlanders vertellen op wat voor manier ze last hebben gehad van het pesten en hoe zij zich daar uit gevochten hebben. De website - later omgezet in een facebookpagina met dezelfde titel - is een steun in de rug voor iedereen die gepest wordt of ooit gepest werd.

Aftrap

Op 12 januari 2013 is de aftrap van de website Gepestmaartrots.nl. De website is voor iedereen die in het verleden gepest is of nog steeds gepest wordt. De website is ook voor iedereen die nog nooit gepest is, om te laten zien wat pesten met mensen doet en om te laten zien dat ingrijpen soms nodig is. De website is zelfs voor de pesters, zodat ze kunnen zien wat het effect van hun gedrag is.

Goed ontvangen

Jamai Loman en Fred van Leer zetten de website op om zoveel mogelijk verhalen van bekende Nederlanders en minder bekende mensen te verzamelen. De verhalen zijn op de website te lezen en kunnen anderen tot steun zijn of inzicht bieden. De website werd vanaf het begin goed ontvangen. Aan de website is een Facebook-pagina gekoppeld, waar iedereen zijn verhaal kwijt kan.
Met anderen de verhalen delen is een groot onderdeel van het proces naar besef, schrijven Loman en Van Leer.

Besef

De twee initiatiefnemers willen met de verhalen bereiken dat mensen die gepest worden, leren beseffen dat het beter wordt. Daar zijn Loman en Van Leer van overtuigd. Het is beter om bij de gepesten besef te kweken dat het beter wordt, dan om pesters aan te pakken. Helaas zullen er altijd pesters blijven. Loman en Van Leer willen zich nadrukkelijk niet op die groep richten. Het heeft meer zin om mensen die gepest worden een hart onder de riem te steken. Ze willen steunen en motiveren. Er zijn teveel mooie voorbeelden waarbij mensen die als kind gepest werden het later heel goed deden en een glanzende carrière maakten. Niet alleen bekende Nederlanders, maar ook niet-bekende Nederlanders die zich aan de slachtofferrol hebben ontworsteld en die gelukkig zijn geworden, dienen als voorbeeld voor iedereen die gepest wordt.

Positief

Om het vertrouwen te ondersteunen dat het goed kan aflopen, worden verhalen ontsloten. De verzameling verhalen met voorbeelden van pestgedrag zijn voor iedereen te lezen. Er zijn droevige verhalen en grappige verhalen, smerige verhalen en dappere verhalen. En alle verhalen kennen een positief einde: de gepesten zijn sterk geworden en weten zich heel goed te redden.

Herinneringen

De herinneringen aan de gepeste jaren vervagen nooit helemaal. Dat weten alle mensen die ooit gepest zijn. Het is spijtig dat pesten een deel van je jeugd verknalt. De jeugdjaren zijn belangrijke jaren. Jongelui vinden in die periode uit wie ze zijn en wat ze willen zijn. Die periode hoort niet doorkruist te worden door pesterig gedrag van anderen. Soms loopt pesten helemaal verkeerd af en plegen jonge mensen zelfmoord omdat ze er niet meer mee kunnen leven. De zelfmoorden van twee jonge mensen, vlak na elkaar, openden Loman en Van Leer de ogen. Er moest iets gebeuren, want het kan toch niet zo zijn dat de enige uitweg uit pesten is dat je jezelf van het leven berooft. Ze willen nooit meer in de krant lezen dat er een meisje van 15 voor de trein is gesprongen.

Trots

Fred van Leer en Jamai Loman vragen om met hen trots te zijn op zichzelf, trots omdat je uit de pestsituatie bent opgeklommen, trots omdat je nu een fijne werkkring hebt waar je je helemaal kunt ontplooien, trots op wie je bent geworden, ondanks de wond van het pesten.

Fred

Fred van Leer vertelt bij de start van de website in 2013:
“Ik ben Fred van Leer, 36 jaar oud woon in Rotterdam en ben kleding stylist. Ben ik: gepest?? JA. Gelukkig?? JA. Dat was vroeger heel anders; ik werd namelijk iedere dag op school gepest! Waarom? Ik had geen idee waarom, maar dat werd mij op een afschuwelijke manier duidelijk gemaakt.“

Jamai

Zanger Jamai, bekend van Idols, vertelt zijn verhaal:
“Ik ben uitgescholden en compleet voor lul gezet voor de hele school, en nu zet ik mezelf avond aan avond voor gek in een kostuum voor een zaal vol mensen – die allemaal een kaartje hebben gekocht – en die mensen hebben de avond van hun leven. Ik voelde me dom op school en niet serieus genomen. Nu zit ik op mijn plek, maar realiseer me elke dag dat het ook anders had kunnen zijn.”

Gepest

De volgende bekende Nederlanders doen er hun verhaal:
Bron: Gepest maar trotsBron: Gepest maar trots
  • Froukje de Both;
  • Daphne Dekkers;
  • Mike Weerts;
  • Maurice Wijnen;
  • Albert Verlinde;
  • Kelly van der Veer;
  • Marjolijn Touw;
  • Paulien Huizinga;
  • Bron: You are goodBron: You are good
    Marlies Dekker;
  • Charly Luske.

You Are Good

Ongeveer terzelfder tijd, begin januari 2013, starten twee vrouwen een campagne tegen pesten. De twee vrouwen, die in hun eigen omgeving te maken kregen met pesten, wilden een daad stellen na de zelfmoord van een jongen. Hij kon het leven met veel pesten niet meer aan. De You Are Good campagne kent groene polsbandjes met de tekst, die mensen bewust moeten maken van de invloed van pestgedrag op levensgeluk. De polsbandjes maken het onderwerp makkelijk bespreekbaar.

De website van Gepest maar Trots is omgezet in een Facebookpagina: www.facebook.com/gepestmaartrots

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pesten bij kinderenPesten bij kinderenPesten gebeurt niet alleen door lichamelijk geweld. De meeste gevallen van pesten gebeurt door schelden, vloeken of uits…
Pesten veroorzaakt blijvende schadePesten veroorzaakt blijvende schadeIn de hoogste klassen van de basisschool en op de middelbare school worden kinderen vaak gepest. Dit kan de gepeste kind…
Pesten - Tips om het te voorkomenPesten is een vervelende gedragsvorm waar veel kinderen op jonge leeftijd (basischool) mee te maken krijgen. Kinderen va…
Pesten, wat doet dit met een kindPesten, sommige kinderen doen dit om erbij te horen, maar zij denken er niet aan wat dit kan doen met het kind dat gepes…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gepest maar trots logo
  • Tubantia
  • GepestMaarTrots.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Gepest maar trots
  • Afbeelding bron 2: You are good

Reageer op het artikel "Gepest maar Trots – Website over pesten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Homoseksualiteit
Schrijf mee!