InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Eenvoudig iets doen voor een goed doel

Eenvoudig iets doen voor een goed doel

Eenvoudig iets doen voor een goed doel Iedereen wil graag iets voor een ander doen, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Soms ben je financieel niet in staat om geld te schenken aan goede doelen, of je hebt geen tijd om vrijwilligerswerk te doen. Dat is helemaal niet erg, want er zijn diverse manieren om op een eenvoudige of goedkope manier toch je steentje bij te dragen aan een betere wereld.

Word donateur

Bij veel goede doelen hoef je niet meteen jaarlijks tientallen euro's van je bankrekening te zien verdwijnen. Ook voor enkele euro's per jaar kun je goede doelen steunen. Bij Greenpeace kun je bijvoorbeeld automatisch 2,50 per jaar laten afschrijven. Ook bij het Wereld Natuur Fonds is een kleine jaarlijkse bijdrage mogelijk. Als je kiest voor een automatische afschrijving, heb je er geen omkijken meer naar!

Doe je liever iets voor de mens dan voor dieren: steun dan Stichting KiKa voor een bedrag van slechts 3 per jaar!

Wil je liever nergens aan vast zitten? Schenk dan bijvoorbeeld eenmalig een koe of een geit, of iets kleiners als een voetbal. Dit kun je bijvoorbeeld doen via de site van Novib.

Emails lezen voor een goed doel

Wil je geld schenken aan een goed doel maar heb je er eigenlijk zelf geen geld voor? Meld je dan aan bij online enqueteprogramma's of spaarprogramma's. Bij MoneyMiljonair kun je je gratis aanmelden voor het lezen van e-mails. Ook kun je online spelletjes spelen om geld te verdienen. Als je een totaalbedrag van 12,50 hebt verdiend, kun je er voor kiezen dit bedrag te schenken aan een goed doel.

Ook kun je op dezelfde manier geld sparen door enquetes in te vullen. Bij programma's als OpinionBar is dit mogelijk. Als je op www.insites.be een enquete invult wordt er een bedrag aan de Make-A-Wish Foundation overgemaakt.

Oude kleding en schoenen

Oude kleding en schoenen kun je doneren door ze in de daarvoor bestemde bakken te deponeren. Deze bakken vind je meestal bij winkelcentra of supermarkten.

Andere oude spullen

Heb je boeken en tijdschriften uit en doe je er niets meer mee? Je kunt er andere mensen erg blij mee maken! Bijvoorbeeld in ziekenhuizen, blijf van mijn lijf-huizen en andere opvang(te)huizen zijn ze erg blij met jouw oude leesvoer! Een kleine moeite en het kost niets.

Heb je ergens nog een oud mobieltje liggen? Veel verschillende organisaties willen deze graag hebben, ze krijgen hier dan geld voor om een goed doel te steunen. Het is het makkelijkste om via internet te zoeken naar een inleverpunt bij jou in de buurt.

Eten en drinken

Door biologisch eten en drinken te kopen, ben je goed bezig! Door deze producten te kopen, ben je er zeker van dat de dieren een goed leven hebben gehad, en krijg je geen schadelijke bestrijdingsmiddelen meer binnen door je dagelijkse portie groente en fruit. Biologische producten zijn vaak wel wat duurder dan gewone producten.

Schoonmaken

Veel schoonmaakmiddelen bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Gebruik daarom Groene Zeep of andere schoonmaakmiddelen die milieuvriendelijk zijn (dit wordt vermeld op verpakking)

Een andere tip: Lap de ramen niet met een sopje met spiritus, maar met een sopje van ui! Vul een emmer met warm water en doe hier een gehalveerde ui in. Het werkt net zo goed als spiritus en het stinkt niet. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je handen. Uiteraard is de ui hierna niet meer te gebruiken als etenswaar.

Huisdieren

Wil je graag een huisdier? Neem eens een kijkje in het asiel. Het is een misverstand dat hier alleen onhandelbare dieren zitten, er zitten ook veel lieve dieren!

Uiteraard zijn er nog veel meer dingen te verzinnen om jouw steentje bij te dragen aan een betere wereld, heb je zelf een orginineel idee? Laat het even weten, dan wordt jouw idee opgenomen in dit artikel!
Gerelateerde artikelen
Je haar doneren aan een goed doelHeb je lang haar en wil je een goed doel steunen? Dan is het doneren van haar voor de Stichting Haarwensen misschien wat…
Wat kunt u doen met oude kleding?Vroeg of laat heeft iedereen kleding die aan vervanging toe zou zijn. Misschien is het kledingstuk te klein geworden of…
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Hoewel het beter is van alle voedingsmiddelen de biologische variant te eten, kun je het je niet altijd veroorloven om d…

Reageer op het artikel "Eenvoudig iets doen voor een goed doel"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 29-10-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!