Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie

Joodse dating: hoe onderhoud ik een lange afstand relatie Het komt regelmatig voor. Je hebt je ideale partner gevonden maar deze moet vanwege zijn/haar werk (studie) een heel eind verder op gaan wonen. Hoe lukt het om zo'n relatie in stand te houden? Belangrijk is om van tevoren een plan op te stellen. Een relatie op afstand is anders dan een relatie dichtbij elkaar. Zorg dat er geen misverstanden ontstaan. Wees flexibel en zorg dat je goed met elkaar communiceert.

Definieer je termen

Stel vanaf het begin een spel plan op. Ga je mee met je partner of handhaaf je de relatie op afstand? Realiseer je dat een lang afstand relatie anders is dan een relatie op fysieke nabijheid. Maar je zult verbaasd zijn hoe een relatie kan groeien als je er aan werkt. Lange telefoongesprekken en goed doordachte brieven kunnen veel bijdragen aan wat belangrijk is op de lange termijn: je doelen, waarden en dromen. Toch moet je je voorbereiden op de afwezigheid van haar of zijn (haar) warmte, lach en alle niet-verbale communicatie. Bespreek je communicatie behoeften en beperkingen. Wees flexibel.

Communiceren: E-mail, telefoon (skype) of webcam?

E-mail is een prachtig communicatiemiddel en veel goedkoper dan de telefoon. Maar nog veel beter is skype of webcam. Met e-mail komt het nogal eens voor dat er misverstanden ontstaan omdat de toon en intenties niet zichtbaar zijn. Wanneer er een kwestie moet worden uitgesproken is de telefoon (skype) of webcam een veel beter middel. Wanneer je gewone telefoonkosten wilt besparen is het handig te bellen wanneer je zeker weet dat je partner niet thuis is zodat je de voicemail kan inspreken. Hij/zij kan dan later rustig luisteren wat je precies bedoelt.

Daarnaast blijft het zenden van gewone persoonlijke brieven en cadeautjes natuurlijk ook altijd leuk. Maar is meestal niet handig om gevoelige kwesties te bespreken.

Deel de last: los spanningen op en bouw aan een solide relatie voor de toekomst

Van belang is dat de last gelijk verdeeld wordt. Het initiatief moet niet slechts van één kant komen. Bezoek elkaar om de beurt. Hierdoor worden de kosten ook eerlijker verdeeld. Als je namelijk niet over geldzaken kunt praten, is het ook moeilijk om een langdurige relatie op te bouwen. De spanningen die nu ontstaan zijn mogelijkheden om je relatie voor de toekomst te versterken.

Zorg dat je de meeste tijd bij elkaar bent

Zorg dat je vaak (bijvoorbeeld in de weekenden) bij elkaar bent. Wanneer jullie samenzijn, verwacht dat er dan druk zal zijn. Spendeer niet teveel tijd aan het maken van plannen. Doe dit vooraf of handel gewoon spontaan. Realiseer je ook dat de perfecte weekend niet zo zal voortduren wanneer eenmaal de relatie weer gewoon is, dus niet op afstand. Uiteindelijk is een normale relatie het doel.
Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 06-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!