InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?

Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?

Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware? "Ik hou van haar", denk ik. "Maar hoe weet ik dat dit de persoon is met wie ik de rest van leven wil delen?" Elke relatie is gebaat bij goede communicatie, en een huwelijk zal zeker niet overleven zonder goede communicatie. Het is dus van belang te weten dat je geliefde openstaat voor een goed gesprek. Kan je je gevoelens uiten en delen als je gekwetst bent? Daarnaast is het van belang te weten dat jouw levensvisie past bij de visie van je partner.

Communicatie is de sleutel

gevoelens delen

Elke relatie is gebaat door goede communicatie, en een huwelijk zal zeker niet overleven zonder goede communicatie. Het is dus van belang te weten dat je geliefde openstaat voor een goed gesprek. Kan je je gevoelens uiten en delen als je gekwetst bent? Luistert ze/hij en probeert ze/hij je te begrijpen? Luister je naar je partner en voel je comfortabel dat zij/hij haar/zijn gevoelens toont?

levenskwesties

Nog belangrijker dan praten over gevoelens is het bepraten van levenskwesties. Het gaat dan niet over de kleur ogen van je kinderen, maar over persoonlijke kracht en zwakheden, je visie op een gezin en hoe het werkt, je prioriteiten, je houding ten aanzien van geld, en hoe je je dagelijks leven in wilt delen.

Wat gebeurt er als je het met elkaar oneens bent? Kunnen jullie beiden pijnlijke en moeilijke problemen aan en er doorheen worstelen? Het oplossen van kwesties betekent discussiëren en het zoeken naar een oplossing. Het heeft geen zin om bloemen te zenden na onenigheid zonder het probleem te hebben aangepakt. Je moet je veilig voelen om zaken open te bespreken.

De visie van je partner

Na het bespreken van gevoelens, hoop en dromen, is het belangrijk te controleren of je levensvisie voor de toekomst past bij de visie van je partner. Het belangrijkste is de vraag wel of geen kinderen. Willen jullie wel kinderen? Hoeveel? Wanneer? Wil je een vrouw die gaat werken of voor de kinderen zorgt en thuis blijft. Als religie belangrijk is, trouw dan niet iemand die er geen belangstelling voor heeft. Al dit soort zaken zijn belangrijk te bespreken vóór je gaat trouwen. Maar ook kleinere zaken dienen besproken te worden. Hou je ervan om er op uit te trekken of blijf je liever dichtbij huis. Al dat soort zaken zijn belang.

Kleine verschillen

Jullie zullen nooit helemaal hetzelfde zijn. Gelukkig maar. Verschillen zijn natuurlijk en gezond. Maar de vraag is of deze verschillen jullie zullen aantrekken tot elkaar of juist afstoten. Liefde kan veel overwinnen, maar het kan een paar niet bij elkaar houden die in verschillende richtingen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!