InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Dating op de Joods orthodoxe manier

Dating op de Joods orthodoxe manier

Dating op de Joods orthodoxe manier Dating speelt in de Joodse traditie een erg belangrijke rol. Dating wordt gezien als een serieuze zaak en is niet bedoeld voor vermaak. Dating is bestemd voor volwassen mannen en vrouwen die de huwbare leeftijd (18 jaar) hebben bereikt en een actief opzoek zijn naar een levenspartner. De Talmoed stelt zelfs dat een man niet mag trouwen met een vrouw totdat hij haar ontmoet en zij hem bevalt. En een vrouw mag niet trouwen totdat zij volwassen genoeg is een eigen beslissing te maken.

Je zal vinden die je zoekt

De focus van de date is te bepalen of deze persoon die men ziet, de kwaliteiten en waarden heeft die de twee in staat stelt harmonieus en gelukkig met elkaar te leven voor de rest van hun leven. Dating is echter een kunst. Het vereist dat de geest het hart controleert. Wanneer de geest en het hart met elkaar in overeenstemming zijn dan is de persoon die je zoekt geschikt. Dit houdt in dat de ontmoeting met een uitgebreid gesprek moet plaatsvinden. Dus geen date bij de bioscoop waarbij de emoties een grote rol spelen. Een serieuze date, waarbij je over jezelf en je familie praat, legt een sterke fundering voor een huwelijk. Wanneer je op de romantische toer gaat voor het trouwen zal het huwelijk later snel uit elkaar vallen.

Kort samengevat: de succesformule voor dating is dat het hart de geest moet volgen. Wanneer de geest het hart volgt leidt dit vaak tot een mislukking.

Het beginnen van de zoektocht

De goede plek om te beginnen met de zoektocht naar een partner is de synagoge. De synagoge biedt gevarieerde programma's, klassen en gezelschapsavonden aan. Allemaal mooie gelegenheden om andere Joodse singles te ontmoeten. Je kan de rabbi op de hoogte brengen dat je naar iemand op zoek bent en hij kan je erbij helpen. Er zijn ook vele organisaties die bijeenkomsten organiseren voor Joodse singles.

Belangrijk is ook de rol van de shadchan (koppelaar). Deze kan discreet op zoek gaan naar de geschikte partner. In de chassidische gemeenschap waarbij mannen en vrouwen weinig contact met elkaar hebben speelt de shadchan een belangrijk rol.

Dating is geen spel

Vanwege de sterke kracht van seksualiteit moet dating geen spelletje worden. Seksualiteit is de heilige roep van de ziel die een egoïstisch persoon motiveert altruïstisch te worden. Wanneer dit plaats vindt buiten het huwelijk wordt seksualiteit een egoïstische aangelegenheid. Het wordt de uitdrukking van het lichaam in plaats van de ziel en zal zo een vernietigende uitwerking hebben. Hoe minder de kracht van de ziel met betrekking tot seksualiteit is misbruikt hoe gezonder de kracht van het huwelijk is. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Ongeacht hoe men vroeger met seksualiteit is omgegaan, is het nooit te laat om seksualiteit vanuit een juist perspectief te benaderen.

Ingetogen date

De Joodse wet sluit uit dat man en vrouw die niet getrouw zijn privé in één ruimte verblijven. Het zou makkelijk kunnen leiden tot handelingen waarvan men later spijt krijgt. Het beste is om elkaar te ontmoeten in een openbare ruimte zoals een restaurant of een park.

Vroeg trouwen

Het is een mitswa (plicht) om rond je 18de te trouwen en dus op zoek te gaan naar een partner. Uitstel is mogelijk vanwege financiële omstandigheden. Aan de ander kant moet men ook op God vertrouwen inzake financiën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dating op de Joods orthodoxe manier"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!