InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Daten op welke manier?

Daten op welke manier?

Daten op welke manier? Je bent al een tijdje alleen. Dit alleen zijn ben je helemaal zat en het liefst wil je graag weer een relatie, maar hoe pak je dat aan? Er zijn zat mogelijkheden om met mensen in contact te komen die net als jij op zoek zijn naar een partner. Denk maar aan de sportschool of kroeg bij jou in de buurt. Misschien zit in je vriendenkring wel iemand die je ineens met hele andere ogen bekijkt. Als deze mogelijkheden er voor jou niet zijn en je wilt toch graag op zoek naar een metgezel, kun je je natuurlijk bij een datingsite inschrijven.

Inhoud

Daten in het verleden

Vroeger - hiermee wordt de tijd voor het digitale tijdperk bedoeld - kon je, als je op zoek was naar een levensgezel, een contactadvertentie in een krant of tijdschrift plaatsen. Hierin vermeldde je dan summier (in verband met de ruimte gebruikte men veel afkortingen) wat gegevens over jezelf en wat voor soort partner je zocht. Een foto ontbrak. Als je geluk had, werd je advertentie gelezen en kreeg je één of meerdere reacties. Deze advertenties werden gebruikt om bijvoorbeeld een langdurige relatie te vinden, maar ook voor gewoon vriendschap of zelfs voor alleen seks.

Doordat het internet nu niet meer uit ons leven is weg te denken, worden de meeste partners via een datingsite op het internet gezocht. Maar voor diegene die het willen, het kan nog steeds via de krant.

Datingprogramma's op televisie

Ook zijn er tv-programma's waarbij mensen een partner zoeken. Deze programma's waren er trouwens al in de jaren tachtig. Een aantal van deze programma's zijn onder andere:
  • Boer zoekt vrouw
  • Wie trouwt mijn zoon
  • All you Need is Love

Een aantal tv-programma's uitgelicht

Op goed geluk

Dit was het allereerste datingprogramma op televisie. Het werd van 1987-1992 door Carry Tefsen gepresenteerd.

Liefde op het eerste gezicht

Dit werd van 1991-1996 uitgezonden. Eerst op RTL en later op Veronica. Het is onder andere gepresenteerd door Rolf Wouters en Caroline Tensen (RTL), Mike Starink (Veronica) en Carlo Boszhard.

De Bachelor Curaçao

Dit programma werd in 2011 uitgezonden. Lars, een rijke vrijgezel, moest uit 25 vrouwen de vrouw van zijn dromen kiezen. De relatie met met Karin die daaruit voort kwam, heeft niet lang geduurd.

Wie trouwt mijn zoon

Dit werd door Robert ten Brink gepresenteerd en uitgezonden op RTL. In dit programma waren moeders op zoek naar de geschikte partner voor hun zoon.

Boer zoekt Vrouw

Hierin zoekt een boer of boerin zijn of haar partner. Het is al voor het vijfde seizoen op televisie te zien en wordt nog steeds door Yvon Jaspers gepresenteerd. Het schijnt dat de regionale Friese televisie ook bezig is om een soort gelijk programma voor de Friese boer/boerin te maken.

All You Need Is Love

Natuurlijk moeten we All You Need Is Love niet vergeten. Dit programma bestaat al lang en wordt door Robert ten Brink gepresenteerd. Dat is immers het programma waarin Frans Bauer zijn Mariska heeft gekozen. Aanvankelijk waren er twee meiden die Mariska heetten en die beiden een oogje op hem hadden.

Gek op jou

Voor wie kinderen heeft en weleens naar Zapp kijkt, weet dat er ook al een programma voor de jeugd is waar verliefde tieners met behulp van Yes-R hun liefde kunnen tonen. Het programma heet Gek op jou.

Op een andere manier daten

Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om deel te nemen aan zo'n datingprogramma op televisie. Toch ben je het alleen zijn zat. Misschien is er iemand bij je op de sportschool waar je hart sneller van gaat kloppen (niet door het hardlopen!), ken je iemand in je vriendenkring waarvoor je meer belangstelling hebt of kom je in de kroeg steeds dezelfde persoon tegen en vinden jullie elkaar leuk. Maar als dit allemaal niet aan de orde is en je wilt toch erg graag een partner. Hoe doe je dit dan? Sommige mensen komen zelfs via Facebook met elkaar in contact en groeit er een mooie romance uit. Maar ook dat overkomt niet iedereen. Wat je dan eventueel zou kunnen doen (alleen als je er zelf achter staat), is je inschrijven bij een datingsite.

Datingsites

Er zijn verschillende soorten datingsites op het internet te vinden waar je je kunt inschrijven. Sites waarvoor je moet betalen, maar ook sites die helemaal gratis zijn. Ook zijn er sites speciaal voor hoger opgeleiden en voor de vijftigplussers onder ons. Hieronder volgt een greep uit de verschillende datingsites.

Overzicht sites

  • Lexa - Deze datingsite heeft de grootste naamsbekendheid onder de datingsites. Je kunt je gratis aanmelden en direct na aanmelding kun je al op zoek naar een geschikte partner. Als je besluit om een volledig lidmaatschap af te sluiten, moet je wel betalen. Deze site heeft een algemeen publiek en dus geen specifieke doelgroep.
  • Parship - De doelgroep van deze datingsite is die van de serieuze dater. De helft van de mensen is hoger opgeleid, maar dit is geen vereiste. Het registreren is gratis. Pas als je later een volledig abonnement wilt nemen, moet je betalen. Er wordt gebruik gemaakt van een persoonlijkheidstest en matchsysteem.
  • Pepper - Omdat online daters niet geheel tevreden waren met de reeds bestaande datingsites, hebben ze Pepper opgericht. Je kunt hier kiezen voor een gratis of betaald lidmaatschap. Het profiel is rijk gevuld. Er wordt gebruik gemaakt van een persoonlijkheidstest.
  • Relatieplanet - Deze site heeft een groot publiek. Het is erg populair onder jongeren en jonge dames en is erg favoriet voor mensen die alleen op seks uit zijn. Het heeft misschien daarom ook wel seksdatingsite als bijnaam. Het inschrijven is gratis, er is geen persoonlijke test en je moet zelf op zoek naar een geschikt iemand, er wordt namelijk geen gebruik van een matchingsysteem gemaakt. Deze datingsite organiseert singlefeesten.
  • eDarling - Het is bestemd voor de gemiddeld tot goed opgeleide, ambitieuze single man en vrouw, die serieus op zoek is naar een partner. Het inschrijven is gratis, naast een persoonlijkheidstest wordt er ook gebruik gemaakt van een matchingsysteem.
  • e-matching - Deze datingsite is naast Parship een datingsite voor hoger opgeleide singles van hbo en academisch niveau. De aanmelding is gratis.
  • 50plusmatch - Dit is dé ontmoetingsplek voor actieve single vijftigplussers en senioren die op zoek zijn naar een leuke vriendschap of relatie. Ongeveer de helft is hoger opgeleid.
  • Seniorengeluk - Deze site is voor 45-plussers. De inschrijving is gratis. Om contacten te kunnen leggen moet je credits kopen.

Gratis datingsites

Voor al deze sites geldt dat het geheel gratis is.
  • Knuz - Deze site heeft een erg goede zoekfunctie
  • Relatieklik - Hierbij wordt gewerkt met een persoonlijkheidstest en matching. Je hoeft dus zelf niet op zoek.
  • Paiq - Ook zij werken met een matchingsysteem. Tevens wordt er gebruik gemaakt van een psychologische vragenlijst.

Ten slotte

De keus om je bij een datingsite in te schrijven ligt geheel bij jezelf. Er zijn namelijk ook gevallen bekend waarbij mensen zich op een heel andere manier profileren dan ze in werkelijkheid zijn.
Gerelateerde artikelen
Leren daten en datingsitesLeren daten en datingsitesVeel alleenstaande mensen op leeftijd willen leren daten. Ze zijn het verleerd en weten niet waar ze mensen kunnen ontmo…
Een kijkje in de keuken van de grootste datingsitesEen kijkje in de keuken van de grootste datingsitesDatingsites claimen over het algemeen groot te zijn, maar wat zijn nu echt grote datingsites? Wat is het verdienmodel en…
Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de wareChristelijk daten is een hot topic in de Christelijke gemeenschap. In de Christelijke gemeenschap is er soms onenigheid…
50 Plus dating  Waar moet je op letten?50 Plus dating Waar moet je op letten?50 Plus dating is speciaal voor mensen boven de vijftig die vrijgezel zijn en op zoek zijn naar een partner. Tegenwoordi…
Bronnen en referenties
  • http://www.datingsite-ervaringen.nl/televisie-dating-nieuws/datingshows-op-tv-door-de-jaren-heen/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Contactadvertentie

Reageer op het artikel "Daten op welke manier?"

Reactie

Karldelauw (infoteur), 02-03-2015 14:09 #1
Datingsites zijn tijdverlies, dat weet iedereen die het wel eens geprobeerd heeft. De meeste profielen zijn fake en op veel sites worden automatische nepberichtjes gestuurd door de makers van de site. Vaak moet je er dan ook nog eens een fors bedrag lidmaatschap voor betalen want anders krijg je maar beperkte toegang tot de site, kan je geen berichten sturen, enz. Je stelt het voor alsof datingsites op internet een normale en vlotte manier zijn om mensen te leren kennen maar dat strookt niet met de werkelijkheid

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 16-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 1
Schrijf mee!