InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Facebook als datingsite; gratis datingtips!

Facebook als datingsite; gratis datingtips!

De meeste mensen gebruiken Facebook als een medium om vrienden op de hoogte te houden van hun reilen en zeilen. Recepten, uitjes en mijlpalen, alles wordt gedeeld. Maar je kunt Facebook op een hele andere manier gebruiken. Facebook is namelijk prima te gebruiken als datingsite. Het is niet als datingsite bedoeld maar dat is juist het mooie; je leert mensen kennen zonder dat ze gelijk vermoeden dat je op datingjacht bent.

Inhoud:

Vrijblijvende vrienden voor altijd

Via Facebook kun je met onbekende mensen in contact komen. Dat is niet waar Facebook oorspronkelijk is gemaakt; het is meer een site om digitaal contact te houden met familie, vrienden en bekenden. Maar door het fenomeen Facebook maak je snel contact met anderen die je normaal gesproken niet snel zou ontmoeten. Je maakt als het ware vrijblijvend vrienden. De vriendschap heeft geen wederzijdse verplichtingen totdat je elkaar echt ontmoet en het tot een daadwerkelijke vriendschap leidt.

Datingsite kost geld

Uiteraard kun je lid worden van een datingsite om iemand te ontmoeten. Dat heeft echter enkele nadelen. Zo kost een goede datingsite geld. Enkele tientjes hebben we natuurlijk over voor het vinden van de liefde van je leven maar sommige datingsites kosten enkele tientjes per maand en het kan maanden duren voordat je de juiste ontmoet. Kortom: je kan honderden en zelfs duizenden euro´s kwijt zijn aan datingsites. Lid worden van een datingsite is een dure hobby. Er zijn enkele gratis datingsites maar deze zijn grotendeels onbetrouwbaar. Een betrouwbare, gratis datingsite is overigens Vegadates, dating voor vegetariërs, maar deze site is niet geschikt voor de vleesetende medemens.

De beladenheid van een ontmoeting

Daarnaast is daten via een datingsite iets wat een aparte lading heeft; het is soms al te spannend. Het voordeel van daten via Facebook is dat je tijdens de chat kunt zeggen: hey we praten nu zo gezellig maar zullen we niet ergens op een terrasje een kopje thee drinken? Uiteraard kan dat alleen als je in dezelfde stad woont. Maar in ieder geval is zo´n eerste ontmoeting via een datingsite veel meer beladen; dan speelt sterk mee dat het misschien wel de eerste ontmoeting wordt van een leven lang gedeeld geluk. Bij Facebook kan exact hetzelfde meespelen zonder dat het deze beladenheid meekrijgt. Je gaat gewoon iets samen drinken omdat je toch zo leuk aan het chatten bent.

Waarom verstuur je mij een vriendenverzoek?

De titel van deze alinea kan een moeilijke vraag zijn om te beantwoorden. Als je voor het eerst met iemand chat is het handig om een ´reden´ te hebben dat je met elkaar chat. Dat kunnen verschillende redenen zijn. De meeste mannen en vrouwen zullen niet erg snel als reden opgeven dat iemand er leuk uitziet want dan kom je zo oppervlakkig over, alsof uiterlijk het belangrijkste is wat er bestaat. In feite is uiterlijk heel belangrijk maar een onderdeel van de beschaving is dat je iemand aardig vindt om zijn innerlijke kwaliteiten. Daarom is het handig om wat basisopmerkingen achter de hand te hebben voor het geval dat je nieuwe chatgenoot vraagt waarom jij hem of haar een vriendenverzoek hebt gestuurd.

Zo interessant!

Vaak zal een vriendenverzoek zijn gebeurd op basis van gezamenlijke interesses of om hele interessante kwaliteiten van de ander. Als iemand een interessante baan hobby of bedrijf heeft wat een connectie heeft met jouw eigen bezigheden, kun je gerust deze persoon tot vriend of vriendin maken en een chatgesprek beginnen. Het ijs is eigenlijk al gebroken omdat je iemand op een bepaald punt waardeert. Je kan deze persoon extra vragen stellen zodat de ander aandacht krijgt. Aandacht willen we allemaal. Een reeks gesprekken vol aandacht voor elkaar kan leiden tot een echte wederzijdse vriendschap. Daarbij moet je je bedenken dat een vriendschap tussen man en vrouw niet zelden tot een wederzijdse liefde uitgroeit. Wanneer deze liefde met een vriendschap begint, is de liefde veel bestendiger dan als je bijvoorbeeld elkaar aangeschoten in een kroeg of op straat ontmoet en begint te zoenen.

Leuke opmerking

Via Facebook kun je opmerkingen maken. Soms geeft iemand anders ook een opmerking en ken je die persoon helemaal niet. Via zijn of haar facebookpagina kun je vervolgens checken of dit een leuke persoon is. Als je hem of haar ziet zitten, stuur je gewoon een vriendschapsverzoek, alleen om het ene feit dat jullie allebei ergens op gereageerd hebben. Het is natuurlijk nog mooier als je op elkaar reageert of als je een bepaalde reactie deelt of onderschrijft. Dan heb je gelijk iets om over te praten als je voor het eerst met elkaar chat.

Geweldige foto

De opmerkingen zijn eenvoudig maar iets moeilijker wordt het als je iemand te vriend wilt maken omdat deze een leuke foto heeft. Eigenlijk is het beter als de foto of de post bij de foto is gedeeld. Anders moet je namelijk bekennen dat je in iemands openbare foto´s hebt lopen snuffelen, wat op zich kan maar toch als een beetje gek kan worden ervaren.

Dezelfde stad

Alleen het feit dat je in dezelfde stad of streek woont is al aanleiding voor een vriendenverzoek. Je kunt elkaar al buren noemen. ´Hey buurvrouw´, kan een opening zijn in een Facebook chat die niet ver bezijden de werkelijkheid ligt, als je in dezelfde regio of stad woont. Een goede buur is beter dan een verre vriend, zo luidt een spreekwoord.

Jij houdt ook van

Soms ken je iemand via via, dat wilt zeggen dat het een vriend van een vriend is. Nu is het wel belangrijk om ook een interesse te delen want je gaat niet zomaar vrienden worden met vrienden van je vrienden. Een interesse delen is een legitieme reden om iemand een vriendenverzoek te sturen. Je deelt immers al twee dingen: zowel de interesse als de gedeelde vriendschap. De interesse kan variëren van een filmgenre, een voorkeur voor muziek of het beoefenen van een sport. Zelfs behoren tot dezelfde aanhang van een voetbalclub of het hebben gelezen van dezelfde boeken kan al een goede aanleiding zijn om iemand tot je vriendenkring te rekenen.

Facebook stelde jou aan mij voor

Via Facebook krijg je continue voorstellen voor vrienden. Dat zijn vaak mensen die je helemaal niet kent. Toch kan het zijn dat je iemand hiervan erg leuk lijkt. Je kunt dan vriend worden op basis van het feit dat Facebook je aan elkaar voorstelde.

Een eerste chat is soms niet gemakkelijk om te beginnen. Probeer eens iemand die wel vriend is maar die je niet kent te feliciteren voor zijn of haar verjaardag. Dat kan een goede ijsbreker zijn.

Vrienden en flirten

Via Facebook zal je een vriendschap met iemand kunnen opbouwen die je nog nooit hebt gezien. Op een gegeven moment is het erg logisch om met elkaar af te spreken. Je hebt elkaar allerlei informatie gedeeld en foto´s opgestuurd. Hopelijk heb je wat afgelachen tijdens de chat want het is een prima medium om grapjes mee te maken. Als je met elkaar een afspraak gaat maken dan gaat de vriendschap een nieuwe fase in. Er is nog steeds geen sprake van een relatie maar de kans daarop is wel een stuk groter. Facebook kun je gebruiken om te flirten en je weet nooit waar dat toe leidt. Soms tovert een flirt slechts een lach op je gezicht maar andere keren leidt het tot een huwelijksfeest.
Gerelateerde artikelen
Online dating: tips voor een eerste dateOnline dating: tips voor een eerste dateHeb je iemand ontmoet via een datingsite en komt er een eerste date? Dan kun je wel tips voor een eerste date gebruiken.…
Bronnen en referenties
  • Interview met facebookgebruikster
  • Afbeeldingen: bewerkt door Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Facebook als datingsite; gratis datingtips!"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!