InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Trouwen op het strand, tips en ideeën

Trouwen op het strand, tips en ideeën

Met de voeten in het zand met een ondergaande zon elkaar het ja-woord geven. Een unieke relaxte sfeer die voorheen met name in het buitenland gerealiseerd werd. Maar ook in Nederland wordt de strandbruiloft steeds populairder. Een strandbruiloft in Nederland blijft een gok. De wisselende weersomstandigheden kunnen er zomaar voor zorgen dat de strandbruiloft letterlijk in het water valt en er alsnog naar binnen uitgeweken dient te worden. Ondanks dat het fysiek trouwen op het strand dan wellicht niet lukt, kan de sfeer en het gevoel van het strand gewoon mee naar binnen genomen worden.

Het huwelijk

Het is Nederland mogelijk om daadwerkelijk elkaar het officiële ja-woord te geven op locatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan op verzoek en tegen betaling een bruidspaar op locatie trouwen. Per gemeente verschillen hierin de mogelijkheden. Wat belangrijk is, is dat de ambtenaar altijd trouwt 'onder een dak'. Een prieel met doeken is tevens voldoende.

De locatie

Het ultieme voor een strandbruiloft is uiteraard lekker met de voeten in het zand, in een relaxte sfeer trouwen. Er zijn diverse strandtenten in Nederland die beschikken over een stuk (privé)strand waar getrouwd kan worden. Sommige locaties beschikken zelf al over de nodige materialen zoals een prieel en stoelen, daar waar het bij andere zelfstandig ingehuurd dient te worden. Een punt om ter overweging te nemen is of de locatie een (ruim) privéstrand heeft. Indien het een mooie zomerdag is kan het zomaar zijn dat het volledige strand vol ligt met badgasten. Een locatie met een ruim privéstrand voorkomt dat lallende badgasten (ongewenst) getuige zijn van jullie mooi voorbereide huwelijk.

Ditzelfde geldt voor het wel of niet volledig afhuren van de locatie. Bespreek met de locatie of het mogelijk is om de gehele strandtent af te huren, of hoe wordt omgegaan met de scheiding badgasten en bruiloftsgasten.

Tot slot: bekijk de bereikbaarheid van de locatie. Kunnen de gasten dichtbij parkeren of dient er een stuk over het strand gelopen te worden. Indien het laatste het geval is, is een shuttle service aan te raden.

Aankleding

Een strandbruiloft geeft veel inspiratie voor de aankleding van de bruiloft. Denk bijvoorbeeld aan een surfboard als gastenboek of een slippermand voor de gasten om lekker door het zand te lopen. Witte stoelen, grote witte vlaggen en een schitterende witte loper maken de sfeer helemaal af.

Tot slot, bij de ondergaande zon, een heerlijke barbecue op het strand en fakkels geven het totaalplaatje een adembenemende en unieke sfeer mee.

Geen mooi weer?

Het kan zijn dat de droom van trouwen op strand wordt verstoord door wind, regen of lage temperaturen. Op dat moment dient er naar binnen te worden uitgeweken. Houd hiermee rekening met het plannen van de bruiloft. Vraag aan de locatie hoe het trouwen er binnen uitziet en hoe de gasten zich binnen de locatie verplaatsen met eventueel receptie, diner en feest. Hebben de gasten last van het ombouwen en kunnen er ruimtes worden afgescheiden? Overigens niet getreurd, een storm op strand geeft een unieke sfeer mee aan de trouwfoto's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trouwen op het strand, tips en ideeën"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 17-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!