InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Het einde van de journalist nakend?

Het einde van de journalist nakend?

Nu sommige media robotten beginnen te gebruiken om artikels te schrijven, kan met recht en reden de vraag gesteld worden: zijn journalisten een met uitsterven bedreigde soort? In de onmiddellijke toekomst wellicht niet, maar op termijn zit die mogelijkheid erin als de technologie nog verder kan worden verfijnd.

Forbes

Forbes is een Amerikaans tijdschrift voor zakenlui dat geleid wordt door Steve Forbes, kleinzoon van oprichter B.C. Forbes. Het blad werd bekend door de lijstjes die het jaarlijks publiceert: een lijstje met de 500 grootste bedrijven ter wereld, een lijstje met de rijkste mensen ter wereld, een top 100 van de beroemdste mensen ter wereld, een lijstje met de 100 machtigste vrouwen ter wereld, enzovoort. Ook publiceert het magazine de kwartaalresultaten van een groot aantal bedrijven, maar aangezien het kleinere bedrijven betreft wordt de redactie van de nieuwsberichten uitbesteed aan Narrative Science, een bedrijf dat ontstond uit een onderzoeksproject aan de Northwestern University van Chicago.

Technologie

De door dit bedrijf ontwikkelde Narrative Science Technologie is een systeem dat op basis van een aantal gegevens een verhaal kan samenstellen dat niet kan onderscheiden worden van een door mensen geschreven verhaal. Het kan dit verhaal in verschillende vormen uittypen, gaande van uitgebreide artikels, PDF-documenten en zakenrapporten tot eenvoudige Tweets.

Het systeem is in staat hoofd- van bijzaken te onderscheiden en aldus te focussen op de interessantste gegevens en minder belangrijke elementen weg te filteren. Van zijn klanten vraagt Narrative Science een goed georganiseerde database van respectabele grootte. Zo kan het bedrijf met om het even welke brok statistische informatie een degelijk verhaal samenstellen. De gehanteerde software geeft de cijfergegevens betekenis. Met de hulp van een zogenaamde ‘parser’, een programma dat mensentaal verstaat, zet het de gegevens om in goedlopend proza.

Honkbal

Niet alleen levert Narrative Science kant-en-klare artikels over de kwartaalresultaten van een aantal bedrijven aan Forbes, het werkt ook voor de Little League, een kadettenafdeling van het Amerikaanse honkbal. Voor deze organisatie schrijft het verslagen over meer dan een miljoen wedstrijden per jaar. De informatie wordt hun geleverd door medewerkers van de verschillende clubs, doorgaans ouders van de jeugdspelers die daarvoor hun smartphone gebruiken. De aldus geschreven artikels blijken van vrij goede kwaliteit te zijn, zowel qua zinsbouw als taalgebruik. Narrative Science ziet er wel op toe dat er zoveel mogelijk namen van spelertjes in de artikels worden vermeld, om de trotse ouders tevreden te stellen.

Het is slechts een begin

Narrative Science is er zich van bewust dat het met deze opzienbarende software slechts aan het begin van een revolutionaire ontwikkeling in de journalistiek staat. Immers, het systeem kan enkel verhalen schrijven op basis van ingevoerde computergegevens. Het is nog niet mogelijk om bijvoorbeeld een artikel te schrijven op basis van interviews of via telefoon verkregen informatie, laat staan het systeem zelf aan onderzoeksjournalistiek te laten doen. Juist daarom zet het bedrijf in op een verdere ontwikkeling van het systeem.

Andere klanten

Forbes is niet het enige medium dat gebruik maakt van de diensten van Narrative Science, maar de andere klanten kiezen ervoor om deze samenwerking niet aan de grote klok te hangen, wellicht om te voorkomen dat er paniek zou ontstaan in de journalistieke wereld. Immers, als dit systeem echt verder ontwikkeld en verfijnd wordt, zou het wel eens kunnen dat de dagen van de klassieke journalist geteld zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het einde van de journalist nakend?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 02-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!