InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Omgaan met betweterigheid

Omgaan met betweterigheid

Betweters worden over het algemeen gezien als lastige mensen, maar is dat ook terecht? Dit artikel gaat in op het karakter van de betweter en hoe je beter kunt omgaan met een betweter.

Definitie

Betweterigheid wordt door de encyclopedie gedefinieerd als neuswijs, pedant, wijsneuzig en wordt in de volksmond gezien als een vervelende karaktereigenschap. Een betweter heeft over ieder onderwerp zijn eigen opvatting en staat niet open voor andere opvattingen. Voornamelijk dat laatste maakt het voor veel mensen lastig om met een betweter om te gaan.

“Ik weet alles beter”, ofwel, een betweter ventileert altijd graag zijn of haar mening, zowel gevraagd als ongevraagd. Kritiek van de betweter is vaak niet opbouwend en gelijk krijgen is iets waar de betweter altijd naar streeft. In het meest gunstige geval heeft de betweter daadwerkelijk wel de intentie om een ander te helpen, maar weet het niet op een correcte manier over te brengen.

Waarom doen mensen het?

De meeste mensen zijn zich waarschijnlijk niet bewust van hun betweterige karakter en zullen vaak ook daadwerkelijk geloven dat ze in alles meer kennis hebben dan een ander. Dit kan wellicht ook zo zijn in bepaalde onderwerpen, maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat deze mening of kennis dan altijd gedeeld dient te worden. De intonatie en manier waarop de betweter zijn of haar kennis overdraagt vormt vaak de reden waarom de ontvanger geïrriteerd raakt.

Omgaan met een betweter

Een betweter is niet altijd gemakkelijk in de omgang, hieronder een paar praktische tips om de omgang met een betweter te bevorderen:
  • Ga niet in discussie; indien een betweter (ongevraagd) advies geeft, verwerp dit dan niet. Beter kun je de betweter bedanken en eventueel je eigen idee er aan toevoegen.
  • Vraag niet altijd de mening van de betweter; daarmee geef je de betweter de kans om zich te profileren en de discussie naar zich toe te trekken.
  • Probeer de discussie niet te winnen, maar probeer de kennis op een positieve manier te gebruiken.
  • Vergaar zelf kennis, het gaat er in deze niet om meer kennis te hebben dan de betweter, maar dat je niet als 'beginneling' aan de kant wordt gezet. Een enigszins gelijkwaardig niveau van kennis maakt dat je beter echt contact maakt met de betweter.
  • Geef een compliment, hier is de betweter gevoelig voor.
  • Zorg dat je niet de leerling wordt, laat het niet toe dat de betweter je de les leest.

Leer over jezelf

Een vervelende karaktereigenschap (zoals betweterigheid) van een ander persoon kun je niet altijd veranderen. Wel kun je werken aan je eigen houding ten opzichte van die persoon en zo meer over jezelf leren en er in het vervolg beter mee om kunnen gaan.

Ben je zelf een betweter?

Herken je jezelf in de definitie van de betweter, dan heb je een goede eerste stap gezet! Herkenning is de eerste fase om jezelf te kunnen verbeteren. Voel je een ‘ik weet het toch beter’ moment aankomen, probeer dan de rust te bewaren en niet direct je mening te uiten. Daarnaast is het belangrijk om niet te fel over te komen in de discussie en open te staan voor anderen in het gesprek.
© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van betweter tot uitsteller - tien vervelende collega'sVan betweter tot uitsteller - tien vervelende collega'sJe kent het wel: je bent in bespreking en alles wat je zegt wordt tenietgedaan door je collega, die allemaal betere oplo…
Bezzerwizzer bordspelBezzerwizzer bordspelBezzerwizzer is een bordspel waar het erom gaat om je kennis te testen met meer dan 4000 vragen, verdeeld over 20 catego…
Hermione Granger/ Hermelien GriffelHermione Granger/ Hermelien GriffelHermione Jean Granger is een van de drie hoofdrolspelers in de zeer bekende Harry Potter serie die geschreven werd door…
Small talk: hoe ga je om met verschillende typen sprekers?Small talk: hoe ga je om met verschillende typen sprekers?Een goed gesprek voldoet aan de vijf minuten norm: ieder is niet langer dan circa vijf minuten aan het woord. Daarnaast…
Ergernissen op kantoorErgernissen op kantoorAls we ons bedenken hoeveel tijd we in verhouding op de werkvloer doorbrengen, is het niet vreemd dat we ons ontzettend…
Bronnen en referenties
  • http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/betweters.html

Reageer op het artikel "Omgaan met betweterigheid"

Reacties

Nietbetweter, 03-02-2017 12:54 #3
Hoi Een Betweter,

Ik heb zo gelachen om jouw reactie. Dit noemen ze nou een blinde vlek hebben en je weet het zelfs beter dan de mensen die onderzoek hebben gedaan naar betweterigheid.

Een Betweter, 11-05-2015 20:01 #2
Ik vind het wel echt schandelijk hoe men tegenover betweters staat. Mijn zus en soms mijn moeder zeggen vaak tegen mij dat ik betweterig doe, terwijl ik dat serieus opvat als een belediging, en ik vind het echt afschuwelijk om zo te worden genoemd. Bovendien staat er dat 'de betweter altijd gevraagd of ongevraagd zijn mening wil ventileren'. Ik heb zo vaak dat ik mijn mening niet geef en dat ik het helemaal niet erg vind om geen gelijk te hebben. En misschien bedoelen ze, of bedoel ik in dat geval, iets dat ik zeg helemaal niet als kritiek en hoeft dat helemaal niet opbouwend te zijn. Misschien heb ik wel gewoon veel passie over een onderwerp, en vind ik het geweldig om erover te praten. Het karakter van wat de maatschappij als betweter wordt genoemd moet echt een keer dieper worden onderzocht, want zo praten over een betweter is echt te oppervlakkig, en nu lijkt het alsof jij denkt beter te weten hoe het gaat in onze hoofden. Is dat niet hetzelfde? Daarnaast vind ik de reactie van Marieke echt uit den boze. Geen vrienden? vreselijk binnen een relatie? wat is de waarheid überhaupt? Alsof wij überhaupt oppermachtig willen worden? IETS MIS? Je kunt niet zomaar gaan lopen verkondigen dat er iets mis met ze is, als het wellicht mensen zijn die ergens een passie voor hebben voor iets dan hun omgeving niet deelt? Misschien moet een erkennende echte betweter een artikel schrijven hoe zij zelf om zouden moeten gaan ermee in plaats van mensen die het niet gelijk snappen en een negatief vooroordeel vormen. Daarnaast zou ik nooit denken beter te weten over een specifiek iets dan iemand die er blijk van geeft kennis ervan te hebben. Ik denk gewoon dat ik vaak niet precies kan zien hoe ik het wellicht beter had kunnen zeggen, of niet had kunnen zeggen. Daarom zei ik al dat dit hele artikel dus onterecht is, omdat het wordt geportretteerd als een soort geestesziekte. 'Omgaan Met Dementie', ik haat het als mensen hun omgang aanpassen aan me.

Marieke, 22-12-2014 17:53 #1
Gewoon hard weglopen van dit soort types. Binnen een relatie vreselijk om mee te leven… Ze zijn vaak erg dominant en dat maakt het nog onplezieriger. Complimenten geven? Dit soort mensen moet gewoon de waarheid weten en niets anders. Met alleen ja- knikkers worden ze alleen maar oppermachtiger. Deze mensen hebben vaak ook geen vrienden… Dat is al een teken dat er iets mis met ze is!

Infoteur: Jukito
Laatste update: 15-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 3
Schrijf mee!