InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De Volkskrant – de geschiedenis

De Volkskrant – de geschiedenis

Heden ten dage is de Volkskrant qua oplage de op twee na grootste betaalde krant van Nederland. (Na de Telegraaf en het Algemeen Dagblad.) De Volkskrant werd voor het eerst uitgegeven in het najaar van 1919.

Voor WOII

In de begintijd was De Volkskrant bedoeld als een blad voor de katholieke arbeiders. Oorspronkelijk was het een weekblad, maar al na een paar maanden verscheen de krant drie maal per week. Sinds 1 oktober 1921 is het een dagblad. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog was De Volkskrant binnen de katholieke zuil geen erg prominent dagblad. Qua oplage werd de krant ver overtroffen door een ander katholiek dagblad, De Maasbode. Dat had een oplage die meer dan twee keer zo hoog was als de oplage van De Volkskrant. Indertijd had De Volkskrant ook beslist nog niet het imago dat het een kwaliteitskrant was. Kwalitatief en intellectueel gezien had De Volkskrant in de vooroorlogse jaren duidelijk een lager niveau dan bijvoorbeeld een ander landelijk katholiek dagblad, De Tijd.

Tijdens WO II

In de zomer van 1941 werd, onder druk van de Duitse bezetter, de hoofdredacteur van De Volkskrant vervangen door een NSB-er. Als gevolg daarvan verlieten veel medewerkers en lezers de krant. Op 4 oktober 1941 stopte de krant met verschijnen.

Na WOII

Tijdens de oorlog maakten verschillende prominente katholieken plannen om na de bevrijding De Volkskrant te doen herleven en er dan de prominentste katholieke krant van Nederland van te maken. Na de bevrijding werd Joop Lücker de algemeen hoofdredacteur van de krant. Carl Romme, de voorman van de Katholieke Volkspartij (KVP), werd de politieke hoofdredacteur. Godfried Bomans, die op dat moment één van de populairste schrijvers van Nederland was, kreeg de leiding over de kunstredactie. Bomans schreef ook de teksten van de extreem populaire strip Pa Pinkelman. Later had hij jarenlang een zeer populaire wekelijkse column op de voorpagina. De heropgerichte Volkskrant werd in de eerste naoorlogse jaren al snel populairder en prominenter dan ooit tevoren.

Jan van der Pluijm

In 1964 werd Jan van der Pluijm de nieuwe hoofdredacteur van De Volkskrant. Onder zijn leiding maakte de krant een complete metamorfose door. Er werd afscheid genomen van verschillende prominente katholieke medewerkers, waaronder Bomans. De Volkskrant richtte zich niet langer op de katholieke arbeiders, maar op het jonge, progressieve volksdeel. Daarmee speelde Van der Pluijm erg goed in op de tijdgeest. Als gevolg hiervan groeide de oplage van de Volkskrant nog verder door. Gezichtsbepalende medewerkers waren in deze periode onder meer Hugo Brandt Corstius, Kees Fens en Jan Blokker. Begin jaren tachtig werd Van der Pluijm opgevolgd door Harry Lockefeer. De nieuwe hoofdredacteur zette grotendeels de lijn van Van der Pluym door. Onder leiding van Lockefeer groeide de oplage naar 370.000 exemplaren.

1995-2010

In 1995 werd Lockefeer als hoofdredacteur opgevolgd door Pieter Broertjes. Een prominent onderdeel van de krant werd de CaMu-column, die van 1996 tot en met 2006 elke dag op de voorpagina stond. Op maandag, woensdag en vrijdag was die CaMu-column door Remco Campert geschreven en op dinsdag, donderdag en zaterdag door Jan Mulder. Een andere prominente Volkskrant-medewerker was Martin Bril. Hij kwam in 2001 over van Parool naar de Volkskrant en schreef dagelijks een column voor de krant.

Tabloid

In het voorjaar van 2010 maakte de Volkskrant weer een grote metamorfose door. Het dagblad ging in tabloidformaat verschijnen en kreeg verschillende nieuwe prominente medewerkers, waaronder Arnon Grunberg, die een dagelijkse column op de voorpagina ging verzorgen. In het najaar van 2010 werd Broertjes als hoofdredacteur opgevolgd door Philippe Remarque.
Gerelateerde artikelen
Wie is Jan Mulder? (ex-voetballer en columnist)Jan Mulder werd geboren op 4 mei 1945 in Bellingwolde, Groningen. Hij groeide op in Winschoten en volgde de HBS die hij…
Bomans: Pieter BasrecensieBomans: Pieter BasGodfried Bomans was lang een populaire en veelgelezen schrijver. Tal van boeken en verhalen met een humoristische inslag…
Boekverslag: Godfried Bomans; KopstukkenBomans, dol op lintjes, medailles, versieringen — hij was zelfs ontroerd als hij een carnavalsorde omgehangen kreeg (‘We…
Gianni Romme: de man van MarsGianni Romme was een Nederlandse langebaanschaatser die tegenwoordig de coach van onder andere Anni Friesinger is. Hij w…
Supergezonde recepten met superfoodsDe laatste tijd is het erg hip en happening in de media: het eten van superfoods. Maar waarom zijn superfoods zo gezond…
Bronnen en referenties
  • De Nederlandse Krant - Dr. Maarten Schneider - Uitgeverij P.N. van Kampen & Zoon
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/614928/2002/11/20/De-Geschiedenis-van-de-Volkskrant.dhtml
  • http://volkskrantgeschiedenis.blogspot.com/
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De Volkskrant – de geschiedenis"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 28-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!