InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Media: publiek, idool en media-instelling

Media: publiek, idool en media-instelling

Om van een succesvol media-evenement te spreken is niet enkel een idool belangrijk, maar moet er een geslaagde wisselwerking zijn tussen het publiek, de media-instelling en het idool zelf. Naast het 'glitter & glamour' kan een idool ook geconfronteerd worden op zijn/haar 'menselijkheid' door paparazzi, maar evengoed kan een idool opgehemeld worden door een kans te krijgen om te fungeren als uithangbord voor iets. Via Facebook kan er tenslotte zelf voor 'idool' gespeeld worden, omdat het een platform biedt om het mooiste van jezelf te laten zien.

Het publiek

Een idool kan maar een idool genoemd worden als deze veel aandacht heeft van het publiek. Immers een optreden zonder volk zal omwille van de financiële kant geweigerd worden door de evenementenorganisatie of media-instelling zelf. Zoals bv. een soap die maar weinig aandacht krijgt op televisie uiteindelijk zal worden geband omwille van te lage kijkcijfers.

Media-instelling

Platenfirma's, tijdschriften of bv. televisiezenders zijn pas geïnteresseerd in iemand als ze ook zien dat deze persoon aandacht heeft van het grote publiek. Maar de rol van een media-instelling die met het idool in zee wil gaan is van cruciaal belang, want de populariteit van bv. Justin Bieber kan niet alleen verklaard worden door de populariteit die hij heeft bij het grote publiek, maar vooral door de bekendheid die hij verwerft door de media-instellingen en imago-campagnes van bedrijven zelf. Steeds meer media-instellingen en bedrijven spelen op deze populariteit in, zodat hij meer en meer in de aandacht blijft komen en ook bij het grote publiek populairder wordt. Naast de ophemeling van een idool kan een idool natuurlijk ook eens stevig aan de realiteit getoetst worden.

Idool confronteren

Paparazzi

Uiteraard worden idolen ook niet gespaard en zijn vele paparazzi uit op foto's of beelden die de 'andere kant' van de idolen blootleggen: bv. foto's van idolen zonder make-up, van idolen die aan de drank en drugs zitten of meedoen aan seksorgieën, worden maar al te graag eens tentoon gespreid. In die zin worden idolen niet alleen opgehemeld door de media, maar kunnen ze dus ook op het wereldje achter de 'glitter and glamour' worden afgerekend.

Voorbeeld Pamela Anderson

Pamela Anderson lijkt zonder make-up niet de vrouw die we kennen uit het ideaalbeeld in de media. Het is hier geen zaak meer van een bescheiden laagje make-up op te doen, maar van een totale metamorfose. Daarom komen foto's van sterren zonder make-up vaak zo indrukwekkend over. Deze foto's zijn een reality-check dat in de media toch wel zeer veel kunstmatig vervormd wordt.

Voorbeeld Amy Winehouse

Amy Winehouse, depressief door haar drank- en drugsverslaving, is een hele andere dan de opgewekte, mooie Amy Winehouse die we voorgeschoteld kregen op televisie en bv. live optredens (behalve dan op haar laatste optreden in Belgrado waar ze stomdronken het podium betrad, maar kort daarna ook zelfmoord pleegde).

Idool ophemelen

Alleen al het in de aandacht brengen van een idool zorgt ervoor dat de erkenning van het idool toeneemt, en in die zin is de aanwezigheid van een idool op bv. televisie of tijdschriften steeds een bevestiging voor de persoonlijkheid van het idool zelf. Ieder mens krijgt graag aandacht en idolen kunnen zo steeds meer efficiënt hun zelfbeeld versterken.

Voorbeeld Victoria Beckham

Een voorbeeld is Victoria Beckham die als uithangbord van Armani bevestiging krijgt van haar vrouwelijke schoonheid. Het vervolg is dat haar populariteit toeneemt en ze opeens ook een ideaalplaatje als model voor lingerie krijgt aangeboden, terwijl evengoed een andere mooie onbekende vrouw hierdoor zou kunnen opgehemeld worden.

Zelf media spelen via sociale netwerksites

Het mooiste van onszelf laten zien

Het imponerende en het mooiste van onszelf laten vele mensen ook graag zien op een manier die sterk lijkt op de manier hoe sterren in de media worden opgehemeld. De sociale netwerksites zijn hiervoor een superhandig middel. De mooiste vakantiefoto's en profielfoto van onszelf spreiden we maar al te graag tentoon om zo de aandacht te versterken op onze persoonlijkheid. De 'vind ik leuk' knop dient als officiële bevestiging dat we aandacht krijgen voor een opmerking of foto die we plaatsen op Facebook. Ook hier komt de wisselwerking van media-instelling (de website), publiek en in dit geval de mens die een beetje op een gelijkaardige manier zelf idool speelt naar boven.
© 2011 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top 10 best betaalde voetballersTop 10 best betaalde voetballersCrisis blijkt er niet te heersen in voetbal. Topspelers verdienen dan ook enkele miljoenen per jaar. Maar wie verdient n…
Giorgio Armani, van medicijnen tot modeGiorgio Armani, van medicijnen tot modeGiorgio Armani werd op 11 juli 1934 te Piacenza in Italië geboren. Aanvankelijk wilde hij arts worden en studeerde daadw…
Worden idolen geboren of gecreëerd?Worden idolen geboren of gecreëerd?Filmster, muzikant of presentator het kan zomaar gebeuren. Als je tenminste aan het totaalplaatje voldoet en het niet…
Bronnen en referenties
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111027_118
  • http://be.bing.com/images/search?q=sterren+zonder+make-up&view=detail&id=B802226B4880BED9D4B42D78D3B87D3DE8B3AF1B&first=31&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=amy+winehouse+dronken&view=detail&id=98BE779753C9974945242085292EBA43F8094B8D&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=beckham+armani&view=detail&id=A5C02A86B4072D6AB69610819D921ECBF26C7373&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=publiek+show&view=detail&id=0D03CFE0E45A1577E8958A9F15336E17EB5670D0&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.luckyentertainment.nl/wp-content/uploads/2011/05/6a0133f1340bf9970b01348817bbd4970c-800wi.jpg&imgrefurl=http://www.luckyentertainment.nl/samen-100/&usg=__nTQ7sZ-wq9z2HeDrofRZR0_fi8Y=&h=615&w=754&sz=50&hl=nl&start=1&zoom=1&tbnid=M67Z5UATc2bYPM:&tbnh=116&tbnw=142&ei=A226TpnuCIiCOsbzua0I&prev=/images%3Fq%3Dglitter%2Band%2Bglamour%26um%3D1%26hl%3Dnl%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Reageer op het artikel "Media: publiek, idool en media-instelling"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Brunos
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 6
Schrijf mee!