Bekend zijn: media-instelling, publiek, sociaalnetwerksites

Bekend zijn: media-instelling, publiek, sociaalnetwerksites Een bekend persoon wordt je niet zomaar. Om bekend te worden bij het grote publiek heb je namelijk een platform nodig met een grote bereikbaarheid. Een media-instelling kan hieraan voldoen. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor sociale netwerksites zoals Facebook, Youtube en Instagram. Omdat sociale netwerksites een heel grote bereikbaarheid hebben, begonnen bedrijven zich te richten tot populaire personen die via deze sociaalnetwerksites reclame voor hun producten maken. Dit noemt men influencer marketing. Een onmisbare factor om bekend te zijn is aandacht krijgen van zoveel mogelijk publiek. Wanneer iemand bekend is heeft iemand een bepaald imago in de media, maar is de pers er soms op uit om het leven achter de media bloot te leggen. Hiernaast kan de pers er ook voor zorgen dat een bekend persoon opgehemeld wordt.

Media-instelling

Platenfirma's, tijdschriften, televisiezenders zijn pas geïnteresseerd in iemand als ze ook zien dat deze persoon aandacht heeft van het grote publiek. Of zij kunnen door hun grote bereikbaarheid er voor zorgen dat iemand bekend wordt. De rol van een media-instelling die met een persoon in zee wil gaan is van cruciaal belang, want de populariteit van iemand kan enkel grote proporties aannemen als daar een platform voor wordt geboden. Eens iemand op een bepaalde manier aanslaat bij het publiek spelen media-instellingen en bedrijven op deze populariteit in. Men kan hierbij spreken van een sneeuwbaleffect.

Rol van het publiek

Een bekend persoon kan maar bekend genoemd worden als deze veel aandacht heeft van het publiek. Een optreden zonder volk zal omwille van de financiële kant geweigerd worden door de evenementenorganisatie of media-instelling zelf. Zoals bv. een soap die maar weinig aandacht krijgt op televisie uiteindelijk zal worden geband omwille van te lage kijkcijfers. Wanneer het publiek aandacht blijft geven aan iemand, blijft deze bekendheid dan ook bestaan.

Sociale netwerksites

Sociale netwerksites zijn een handige manier om bekend te worden bij het grote publiek. Bekende zijn Facebook, Youtube en Instagram. Het biedt ook een platform waar mensen bekende personen kunnen blijven volgen.

Influencer marketing

Bij influencer-marketing wordt door bekende mensen op social media geprobeerd om mogelijke klanten te beïnvloeden. Bedrijven schakelen deze mensen in om productbekendheid te verhogen. Deze mensen noemt men influencers. Populaire platformen hiervoor zijn Youtube en Instagram.

Bekend persoon confronteren

Pers

Uiteraard worden bekende personen ook niet gespaard en zijn vele paparazzi uit op foto's of beelden die de 'andere kant' van de bekende mensen blootleggen: bv. foto's van idolen zonder make-up, van idolen die aan de drank en drugs zitten of meedoen aan seksorgieën, worden maar al te graag eens tentoon gespreid. In die zin worden bekende personen niet alleen opgehemeld door de media, maar kunnen ze dus ook op het wereldje achter de 'glitter and glamour' worden afgerekend.

Voorbeeld Pamela Anderson

Pamela Anderson lijkt zonder make-up niet de vrouw die we kennen uit het ideaalbeeld in de media. Het is hier geen zaak meer van een bescheiden laagje make-up op te doen, maar van een totale metamorfose. Daarom komen foto's van sterren zonder make-up vaak zo indrukwekkend over. Deze foto's zijn een reality-check dat in de media toch wel zeer veel kunstmatig vervormd wordt.

Voorbeeld Amy Winehouse

Amy Winehouse, depressief door haar drank- en drugsverslaving, is een hele andere dan de opgewekte, mooie Amy Winehouse die we voorgeschoteld kregen op televisie en bv. live optredens (behalve dan op haar laatste optreden in Belgrado waar ze stomdronken het podium betrad, maar kort daarna ook zelfmoord pleegde).

Bekend persoon ophemelen

Alleen al het in de aandacht brengen van een bekend persoon zorgt ervoor dat de erkenning van het persoon toeneemt, en in die zin is de aanwezigheid van een bekend persoon op bv. televisie of tijdschriften steeds een bevestiging voor het ego. Ieder mens krijgt graag aandacht en ophemeling in de media betekent dan ook een boost voor het ego.

Voorbeeld Victoria Beckham

Een voorbeeld is Victoria Beckham die als uithangbord van Armani bevestiging krijgt van haar vrouwelijke schoonheid. Het vervolg is dat haar populariteit toeneemt en ze opeens ook een ideaalplaatje als model voor lingerie krijgt aangeboden, terwijl evengoed een andere mooie onbekende vrouw hierdoor eens zou kunnen geprezen worden.
© 2011 - 2020 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Influencer marketing en de 4 categorieën influencersInfluencer marketing en de 4 categorieën influencersDe verschillende sociale media die anno 2019 steeds verder groeien, hebben ervoor gezorgd dat er een nieuw begrip is ont…
Wat zijn influencers?Wat zijn influencers?Je hebt het woord waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen: influencers. Dat dit een belangrijke groep mensen is, d…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
AgendasettingtheorieAgendasettingtheorieDe agendasettingtheorie houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van onderwerpen waarover ze berichten. De…

Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenVerlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenAls je verlegen bent, kan dit erg vervelend zijn in het dagdagelijkse leven en in sociale situaties. Je kan rood worden,…
Conflicten: hantering, beheersing & managementConflicten: hantering, beheersing & managementHet is onvermijdelijk. Iedereen verzeilt ooit in een conflict, soms met ruzie als gevolg. En dat allemaal door een menin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111027_118
  • http://be.bing.com/images/search?q=sterren+zonder+make-up&view=detail&id=B802226B4880BED9D4B42D78D3B87D3DE8B3AF1B&first=31&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=amy+winehouse+dronken&view=detail&id=98BE779753C9974945242085292EBA43F8094B8D&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=beckham+armani&view=detail&id=A5C02A86B4072D6AB69610819D921ECBF26C7373&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://be.bing.com/images/search?q=publiek+show&view=detail&id=0D03CFE0E45A1577E8958A9F15336E17EB5670D0&first=0&FORM=IDFRIR
  • http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.luckyentertainment.nl/wp-content/uploads/2011/05/6a0133f1340bf9970b01348817bbd4970c-800wi.jpg&imgrefurl=http://www.luckyentertainment.nl/samen-100/&usg=__nTQ7sZ-wq9z2HeDrofRZR0_fi8Y=&h=615&w=754&sz=50&hl=nl&start=1&zoom=1&tbnid=M67Z5UATc2bYPM:&tbnh=116&tbnw=142&ei=A226TpnuCIiCOsbzua0I&prev=/images%3Fq%3Dglitter%2Band%2Bglamour%26um%3D1%26hl%3Dnl%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Reageer op het artikel "Bekend zijn: media-instelling, publiek, sociaalnetwerksites"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Brunos
Laatste update: 01-05-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!