InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wereldnieuwsagentschappen

Wereldnieuwsagentschappen

Wereldnieuwsagentschappen De Fransman Charles Havas richtte in Parijs (1835) een eerste nieuwsagentschap op. Dit betekende het startschot voor het ontstaan van het huidige tweede grootste wereldnieuwsagentschap: Agence France Press. Samen met Associated Press en Reuters vormen zij al een tijd de top 3 van de wereldnieuwsagentschappen. Meer informatie over deze top 3 en over de kenmerken en de afzetmarkt van de wereldnieuwsagentschappen vindt u hieronder.

Wereldnieuwsagentschappen

De top 3 van de grootste wereldnieuwsagentschappen is:

  • Associated Press
  • Agence France Press
  • Reuters

Wanneer en waar opgericht

  • Associated Press ontstond in 1848 in de VS. Het hoofdkantoor bevindt zich in New York. Associated Press heeft meer dan 240 bureaus en is gevestigd in ruim 120 landen.
  • Agence France Press werd pas opgericht in 1944 in Frankrijk. Het ontstond uit de oprichting van Agence Havas. Zoals in de inleiding vermeld, was het Charles Havas die in 1835 ( maar het idee ontstond al in 1825) deze 'Agence' oprichtte in Parijs. Later (en niet in het minst door de invloed van WO 2) kende het dus een naamsverandering en werd het omgebouwd tot Agence France Press. In die zin is het eigenlijk toch het oudste nieuwsagentschap. Het agentschap is actief in 165 landen.
  • Reuters ontstond in 1851 in Londen. Het werd gesticht door Paul Julius Reuter. De hoofdzetel bevindt zich in Londen. Het bedrijf heeft afdelingen in ruim 200 landen.

Kenmerken wereldnieuwsagentschap

Zoals het woord 'wereldnieuwsagentschap' reeds laat uitschijnen gaat het over ondernemingen die door een net van correspondenten over de hele wereld informatie kunnen verzamelen en tevens hun nieuws ook kunnen afzetten in verschillende landen (veel abonnees). Belangrijk hierbij is dat ze zich moeten houden aan een zo goed mogelijke objectieve berichtgeving. Ook het budget waarover ze beschikken en de mate waarin ze hun nieuws kunnen afzetten maakt van deze nieuwsagentschappen de leiders onder de nieuwsverzameling en verspreiding. Ze zijn zoveel mogelijk uit op winst, en een zoveel mogelijk verspreide afzetmarkt om hun nieuws aan de man te brengen.

Afzetmarkt van wereldnieuwsagentschappen

Wanneer we naar het type klant kijken van de nieuwsagentschappen, zijn het niet alleen 'mediaklanten' die geïnteresseerd zijn in het nieuws van het wereldagentschap. Voorbeelden van mediaklanten zijn uiteraard de bedrijven die nieuws gebruiken voor kranten, televisiezenders, radiostations... .Ook de zogenaamde 'niet mediaklanten' kunnen geabonneerd zijn op wereldnieuwsagentschappen. Ze willen het nieuws enkel gebruiken voor zichzelf. Zo zijn bv. banken, ministers en multinationals vaak geïnteresseerd in nieuws van wereldnieuwsagentschappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Samenvatting deel wereldnieuwsagentschappen (Journalistieke nieuwsgaring en productie Huypens J: p87tot90 UA)
  • http://users.telenet.be/staldewittegracht/nieuws1.gif

Reageer op het artikel "Wereldnieuwsagentschappen"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Journalistiek
Schrijf mee!