InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Nadelen van moderne technologie en social networking

Nadelen van moderne technologie en social networking

Nadelen van moderne technologie en social networking Moderne technologische snufjes zoals de iPhone, het internet en social networking hebben het communiceren tussen mensen duidelijk vergemakkelijkt. Altijd en overal kan je zowat reageren op emails of op de hoogte blijven van de actualiteit. Keerzijde van de medaille is dat deze snelle technologische evoluties ook nadelen met zich mee kunnen brengen, zoals ongeduld, stress en een verslaving aan informatie. Internetverslaving is een typisch gevolg van de pijlsnelle technologische revolutie van de eenentwintigste eeuw. Welke nadelen en negatieve gevolgen kan de moderne technologie nog zoal met zich meebrengen?

De mens in de technologische samenleving

De maatschappij is in de eenentwintigste eeuw lang niet meer te vergelijken met deze van eind twintigste eeuw. Op het vlak van technologie zijn er zodanig veel ontwikkelingen gebeurd dat het leven alleen maar sneller lijkt te te gaan. De voortdurend vernieuwende technologiebedrijven komen zo snel met nieuwe producten op de markt, dat je op het moment van de aankoop al bijna een voorbijgestreefd product aanschaft bij wijze van spreken. We gaan haast met nostalgie terug kijken naar het trage, rustige maatschappelijke leven in bijvoorbeeld de jaren negentig.

Opmars internet en smartphone

Intussen is er veel veranderd: zowat iedereen heeft een mobiele telefoon en beschikt over een internetverbinding. De meeste mensen bellen of sms'en dagelijks en checken hun emails en hun social network-account meerdere keren per dag. Het lijkt haast een ondenkbare zaak te zijn geworden om zonder je mobieltje de deur uit te gaan, of om een dag voorbij te laten gaan zonder je emails te checken. Daarnaast zijn een hele hoop mensen ook nog actief op sociale netwerksites zoals Facebook of Twitter, of andere sociale netwerken.

Nadelen technologie op menselijk vlak

Beschikbaarheid

Keerzijde van de medaille is dat je wordt verwacht om steeds beschikbaar te zijn eens je beschikt over die technologische snufjes. Stel je hebt een smartphone maar je beantwoordt je email niet snel genoeg: dit kan tot ontevreden reacties leiden, zowel bij vrienden en familieleden als bij je contacten op professioneel vlak. Dit speelt zowel op privé- als op professioneel vlak.

Ongeduldig

Doordat we gewoon geraken om snel en makkelijk op onze wenken bediend te worden, gaan we ook meer verlangen van onze technologische snufjes. Het wordt vervelend als er eens een technisch probleem ontstaat waarop we niet gerekend hadden. Dan zal er sneller irritatie optreden en zullen we ongeduldig worden omdat het probleem te lang onopgelost blijft. Ongeduld uit zich onder meer in uitingen van prikkelbaarheid, nervositeit en zelfs agressie.

Stress

Dat gemak om altijd op de hoogte te kunnen zijn van de actualiteit en te beschikken over technologische vormen van communicatie, kan ook een weerslag hebben op ons dagelijks leven. We krijgen ook veel informatie binnen waar we eigenlijk niks aan hebben of waar we niet om gevraagd hebben. Het wordt moeilijker om het belangrijke van het onbelangrijke te scheiden en niet iedereen heeft het daar makkelijk mee. Dit kan leiden tot stress omdat men toch aan de verwachtingen wil voldoen om bij te blijven, denk maar aan het reageren op emails of op het beantwoorden van berichtjes op Facebook of Twitter.

Verslaving aan informatie

Als we eens beschikken over vergevorderde middelen van communicatie, wordt het moeilijker om alles even te laten voor wat het is. Omdat je toch alles binnen handbereik hebt, ga je soms uit verveling wat surfen op het internet naar nieuwsfeiten om de tijd te verdrijven. Sommige mensen hebben hier zoveel last van dat ze "verslaafd" worden aan het opnemen van informatie. In dat geval wordt het echt moeilijk om enkele uren eens gewoon niets te doen en de technologie even te laten voor wat het is. Niet voor niets is internetverslaving een vrij recent probleem dat aan een opmars bezig is, en dan vooral bij jongeren die met het internet zijn opgegroeid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nadelen van moderne technologie en social networking"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Internetverslaving
Schrijf mee!