InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening!

Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening!

Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening! Misschien heb je wel eens gehoord van Buzzer? Buzzer is bedacht door Willem Sodderland en gaat om de positieve kracht en invloed van eerste gebruikers van een nieuw product. De macht van de mening van een consument. Hoe is Buzzer ontstaan, waar draait het om en hoe word je buzzer? De website: www.buzzer.nl. In andere landen zoals België en Duitsland kun je ook buzzer worden. Word of Mouth: de kracht van je mening!

Inhoud artikel

Het verhaal achter het ontstaan van Buzzer

Willem Sodderland was als vierjarige al geboeid door de macht van de mening van een consument. In zijn geval verzamelde hij het speelgoed in zijn klas en adviseerde andere kinderen welk speelgoed bij hen paste. Toen hij wat ouder was vond hij het erg leuk om over nieuwe producten en concepten na te denken. Eind 2004 had Willem Sodderland een concept klaar voor Buzzer, Robbert Cornelissen hielp hem om Buzzer op te starten. Met groot succes!

Word of Mouth en buzz

Buzzer noemt zichzelf ook wel een Word of Mouth marketingbureau. Word of Mouth: mond-tot-mond, het kan positief, neutraal of negatief zijn. Buzz is alles wat er gezegd wordt over een product, een dienst of een bedrijf. Buzzen is niet nieuw, het delen van meningen over producten tussen consumenten is zo oud als de wereld staat op de website te lezen.

Waar draait het om bij Buzzer

Het gaat bij Buzzer om meningen, over (nieuwe) producten, diensten, concepten. Normaal gesproken deel je ook je mening met anderen maar nu waarschijnlijk iets bewuster en intensiever.
  • Door jouw ervaringen met anderen te delen, kunnen zij gemakkelijker bepalen of iets ook geschikt is voor hen. Jij hebt het vooronderzoek gedaan.
  • Ook voor fabrikanten is een mening van een gebruiker interessant, als iemand positief is over een product kan dit het succes van het product beïnvloeden. Ook kunnen verbeterpunten worden doorgegeven aan een fabrikant.

Buzzer vat het samen als: het vergroten van de positieve invloed van de mening van de consument.

Wie zijn er geschikt om buzzer te worden

  • Buzzer zoekt overal buzzers, in alle leeftijden en achtergronden van Nederland omdat Buzzer veel verschillende meningen zoekt voor veel verschillende producten.
  • Handige eigenschappen voor een buzzer: nieuwsgierig zijn, mondig, kritisch, sociaal.

Hoe werkt het inschrijven bij Buzzer

Op de website www.buzzer.nl klik je het kopje Inschrijven aan. Je ziet een invulscherm verschijnen met vragen (vijf onderdelen):
  • Algemeen profiel
  • Buzzer voorkeuren: hier kun je aanvinken hoe je met Buzzer wil communiceren.
  • De buzzer Privé
  • De werkende Buzzer
  • Inschrijving

De producten

Buzzer werkt samen met bedrijven die nieuwe producten op de markt brengen. Buzzer zoekt producten met een bijzonder verhaal/een nieuwe oplossing. Het moet een toegevoegde waarde hebben aan wat er al is. Je krijgt dus als Buzzer vaak als allereerste een nieuw product om uit te proberen.

Krijg je een vergoeding voor het buzzen

Nee, je ontvangt geen vergoeding voor het buzzen. Zou je wel een vergoeding krijgen dan zou je geen betrouwbare bron van informatie zijn. Om de producten te ontvangen hoeft je niets te betalen. Meestal mag je de producten houden na afloop van een campagne, maar een heel klein aantal producten zijn zo kostbaar dat je ze na afloop terug moet geven of zelf kunt kopen (soms met korting).

Hoe komt het tot een campagne

Buzzers krijgen te horen als er een nieuw product beschikbaar is om te buzzen. Als ze geïnteresseerd zijn schrijven zij zich in. Mogen ze meedoen dan ontvangen ze binnen een aantal dagen het product thuis met informatiemateriaal.

Hoe komt alle informatie bij Buzzer terecht

Op de site van Buzzer vind je invulschermen om je bevindingen door te geven, je doet dit in de vorm van rapportjes. Buzzer deelt de informatie met de maker van het product.
Als buzzer rapporteer je twee dingen:
  • Je eigen mening over het product.
  • Verhalen over het buzzen. Verhalen over het buzzen houdt in dat je meldt met wie je hebt gesproken over het product en wat zij er van vonden.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Mijn mening over Buzzer

Ik heb mij in 2009 ingeschreven bij Buzzer en heb een paar keer meegedaan aan een campagne: Maggi Braadzak, Maggi Wokblokjes, Libelle(tijdschrift) bekijken met een frisse blik. Het laatste onderwerp is dus geen nieuw product maar wel erg leuk om te doen. Ik vind dat Buzzer heel nauwkeurig te werk gaat met het toebedelen van het buzzen van een product. Ik heb bij mijn inschrijving informatie verschaft over mijzelf, als er een campagne gaat starten krijg ik informatie via de mail, na het doorlezen kan ik beslissen of ik wel of niet mee wil doen. Wil je meedoen dan schrijf je je in, daarna krijg je zeer snel te horen of je bent geselecteerd en wanneer (de datum) je het product zal ontvangen.

De spullen worden keurig afgeleverd is mijn ervaring, duidelijke instructies wat er van je verwacht wordt. Leuke extraatjes als doosjes om de producten uit te kunnen delen, ik kreeg spatels bij de wokblokjes, een kort abonnement bij de Libelle. Bij mijn eerste product moest ik nog leren hoe ik het het beste kon aanpakken, met de volgende campagnes merkte ik dat ik creatiever werd. Over de wokblokjes en over Libelle heb ik bijvoorbeeld artikelen geschreven die ik op internet heb gezet.

Bevindingen breng je via rapportjes over aan Buzzer. Meestal dezelfde dag ontvang je een melding via de mail (of op de wijze die je bij het inschrijven hebt aangegeven) dat er een reactie op je pagina staat. Je logt dan in met een gebruikersnaam en een wachtwoord en kunt het antwoord opzoeken. Er wordt duidelijk aangegeven wanneer een campagne stopt, je kunt dan geen rapportjes meer insturen.
Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…
Budgetlove: Kortingsbonnen en staaltjesBudgetlove: Kortingsbonnen en staaltjesStaaltjes zijn een goede manier om kennis te maken met producten, net als kortingsbonnen. Als je regelmatig gebruik maak…
Bronnen en referenties
  • www.buzzer.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening!"

Reactie

Bieraait (infoteur), 13-06-2010 11:52 #1
Tof concept! Ik had hier zelf nog nooit van gehoord en ben snel een kijkje gaan nemen. Blijkbaar komt België ook in aanmerking om sommige producten te testen. Ik dacht waarom niet en ziezo nu ben ik ook een Buzzer geworden :-). Reactie infoteur, 13-06-2010
Waarschijnlijk is die zin verwijderd uit mijn tekst omdat ik erbij had gezet dat ik meende (het niet zeker wist) dat je ook buzzer kon worden in België, Duitsland en Zwitserland. Ik heb het vandaag via de mail nagevraagd bij buzzer en het antwoord verwerkt in mijn artikel.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!