Ziel: communicatieproblemen tussen partners

Partners voelen zich soms vervreemd van elkaar omdat ze niet goed met elkaar communiceren. Er bestaat een mythe dat het oplossen van het communicatieprobleem weer tot een goede relatie leidt. Dit is niet zo. Beter communiceren leidt er alleen maar toe dat je duidelijker en effectiever naar elkaar toe praat. Het probleem is echter dat de communicatie vol boosheid, frustratie en negativiteit zit door de ego. Het beste is te communiceren via de ziel.

De Joodse wijzen zeggen: communiceer nooit met iemand die boos is

Wanneer u boos bent op uw partner of uw partner is boos op u, dan is het 't beste om tijdelijk even te stoppen met communiceren. U moet zich realiseren dat uw ziel gevangen zit in uw ego wanneer u boos bent. Het is dus beter tegen uw partner te zeggen dat u tijdelijk gevangen zit in uw ego en dat u even stopt met communiceren omdat wat u zegt misschien giftig kan zijn. Hierbij is het van belang dat uw partner realiseert dat dit geen spel of een straf is, maar een eerlijke poging om beiden te sparen voor nodeloos destructieve argumentatie.

Later, wanneer iedereen kalm is, zult u weten hoe zelfs moeilijke gevoelens onder woorden te brengen op een manier dat het u dichter bij elkaar brengt. Wanneer u relaxed bent kunt u vanuit uw hart spreken. Hiermee bereikt u veel meer. Uw spraak is dan gevuld met de warmte van uw ziel. Hierbij profiteert u beiden van. U hoeft in dat geval slechts te fluisteren en niet te exploderen. Zo komt u dichter tot elkaar.

Waarom we oren hebben

De essentie van communiceren ligt meer in het luisteren dan in het spreken. Daarom is het van belang om eerst iemand uit te laten spreken, alvorens iets te zeggen. In het Hebreeuws is het woord voor luisteren: shomeah. Dit betekent zowel 'horen' als 'begrijpen'. Wanneer u vanuit u ziel luistert, voelt de sprekende persoon zich meteen begrepen.

Hier volgen wat tips om goed te luisteren

  1. Ban andere gedachten. Het enige naar wat u moet luisteren is wat de andere persoon zegt.
  2. Luister naar de inhoud en naar het gevoel waarmee de woorden worden gedragen. De essentie van wat ze zeggen zal gedragen worden door het gevoel.
  3. Pas nu is het tijd om te gaan praten.

Als u 1 en 2 kunt doen, zal de andere persoon voelen horen en begrijpen zonder dat u nog een woord heeft gezegd. Deze persoon zal het van uw gezicht kunnen aflezen.

De Tora noemt het gevoel of toon van wat een persoon zegt de stem (kol) van de persoon. De kol is altijd waar de werkelijke handeling van communicatie plaatsvindt. In het Boek Genesis, wanneer God Abraham vertelt naar Sara te luisteren, wordt Abraham verteld te luisteren naar de kol van Sara, de essentie van haar woorden.
Als u de kol in de woorden van de mensen hoort, wanneer u terug kunt reflecteren wat ze zeggen, denken ze dat u een genie bent in hoe u dingen waarneemt. U bent waarschijnlijk een genie, maar als u het niet bent, heeft u iets groter dan een genie, namelijk de kunst om met uw ziel te luisteren.
© 2009 - 2021 Jehoeda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Relatieproblemen: communicatie en duidelijkheidRelatieproblemen: communicatie en duidelijkheidDe oorsprong van relatieproblemen zijn vaak terug te vinden in de problemen met de communicatie tussen de partners. Wat…
Relatieproblemen en de seksuoloogRelatieproblemen en de seksuoloogSeksuele problemen binnen de relatie geeft grote spanningen, stress, sombere gevoelens en communicatieproblemen. Anderso…
Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goe…
Communicatie conflicten, open communicatie en luisterenOnder communicatie verstaan we in het algemeen de uitwisseling van mededelingen tussen levende wezens onderling of tusse…

Communiceren met een dove of slechthorendeCommuniceren met een dove of slechthorendeEen callcenter aan de lijn: of de heer Zusenzo thuis is. "Die is op zijn werk." Oké, dan bel ik een ander keertje terug.…
Een creatief groepsproces: de aanpak van een probleemEen creatief groepsproces: de aanpak van een probleemJe restaurant heeft te duchten van rivaliteit, hoe kan het zich onderscheiden? Je fitnesscenter ziet klanten naar de con…
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.