InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Joodse wijsheden 19: de kunst van effectief converseren

Joodse wijsheden 19: de kunst van effectief converseren

Mensen zijn tegenwoordig drukker dan ooit. Er is nauwelijks tijd om te converseren. Heeft niemand meer tijd om te luisteren of te praten? De kunst is om effectief te converseren. Dit is de enige manier dat mensen contact met elkaar kunnen hebben. Zonder communicatie, zijn we alleen. Hoe onderhoudt u een interessante conversatie? Wees fascinerend. Als u een grote nieuwsgierigheid hebt in het leven en in mensen, kunt u uitstekend converseren.

Het bouwen van connecties

God schiep de mens als enig wezen met een spraakvermogen. Maar in plaats van het te gebruiken, zijn we vaak in onszelf gekeerd. Vriendschappen zijn oppervlakkig. De woonkamer hebben we zo ingericht dat de stoelen in de richting van de televisie staan in plaats van naar elkaar toe om te converseren.

We moeten echter met elkaar zijn om te converseren. Converseren schept een diepe band en breidt onze wereld uit. Zonder conversatie sterven we emotioneel.

Oefen de kunst van het converseren

Mensen zijn gewoon te spreken. Maar converseren moet echt geleerd worden. Wanneer u in de trein zit naast iemand kunt u proberen een gesprek aan te gaan. Begin simpel en zeg "hallo". Stel niet bedreigende vragen zoals "Waar komt u vandaan?" Waar gaat u naar toe?" Dit kan het begin zijn van een boeiend gesprek. Denk niet dat de persoon naast u saai is of niet met u wilt praten. Probeer het gewoon. Het kan geen enkel kwaad.

Verwar een 'discussie' niet met een 'conversatie'

Bij een discussie gaat het om juist of fout. Een conversatie is bedoeld om van elkaar te leren. Het gaat om het uitwisselen van ervaringen, gedachten, gevoelens. Wanneer de andere persoon moeite heeft om te praten kunt u gaan vertellen over uw eigen gevoelens. Dit lokt vanzelf een reactie uit.

De fascinerende wereld van een mens

Hoe onderhoudt u een interessante conversatie? Wees fascinerend. Als u een grote nieuwsgierigheid hebt in het leven en in mensen, kunt u uitstekend converseren. Mensen zullen zich tot u aangetrokken voelen als tot een magneet. Elke persoon is interessant omdat het naar het beeld van God geschapen is. Wees een journalist en stel doortastende vragen. Stel vragen die u zelf ook graag gevraagd ziet door de ander.

Wat is uw naam?

Een persoon is alleen werkelijk als hij een naam heeft. Vraag naar iemands naam, wees niet onverschillig. Het voelt niet prettig te converseren zonder dat u iemands naam weet.

Luister goed

Een goede vriend is een goede luisteraar. In Deuteronomium 15:7 staat: "Dan zult gij uw hart niet verstokken noch uw hand gesloten houden" 'Uw hart niet verstokken' verwijst naar het emotioneel geven aan anderen. Geduldig naar iemand luisteren is vaak meer waard dan het geven van geld.

Onderbreek nooit een conversatie. Wanneer u het oneens bent met iemand, laat u hem toch uitspreken. Anders voelt de andere persoon zich aangevallen en kan deze het gesprek abrupt beëindigen. Geef slechts aandacht en vraag om duidelijkheid. Zoek de confrontatie niet op. Het gaat om uitwisselen van gevoelens. Dat is converseren. Geef feedback, gebruik oogcontact, knik, etc.

Laat uw woorden tellen

Denk goed na voordat u gaat spreken. Verbindt de woorden met uw gedachten. Gebruik uw woorden effectief. De woorden die u kiest bepalen de persoon die u zult zijn. Praat niet zonder doel. Vraag u tijdens elke conversatie af: "Leidt deze conversatie ergens toe? Leer ik iets over het leven? Groei ik? Maken we contact?"

In een synagoge is het verboden over andere dingen te praten dan de Tora. Het gaat om de conversatie tussen God en u.

Vermijd negatief gepraat - vermijd roddelen

God gebruikte de spraak om de wereld te scheppen. Ook wij moeten praten gebruiken om de wereld op te bouwen. Prijzende woorden bemoedigen elkaar en scheppen vertrouwen. Anderzijds kunnen bijtende woorden gebruikt worden om te vernietigen. Roddel nooit over iemand, ook al is het waar. Roddelen kan ruzie veroorzaken tussen relaties, families en zelfs hele gemeenschappen. In Spreuken 18:21 staat: "Dood en leven zijn in de macht der tong." Probeer de conversatie weer op het goede spoor te zetten, zodra er geroddeld gaat worden. Als dat niet lukt breekt u de conversatie af.

Waarom is 'effectief converseren' een ingrediënt van wijsheid?

  • Wees gefascineerd en u zult een uitstekende prater zijn.
  • Praat tegen iedereen, zelfs tegen vreemde.
  • Deel de wijsheid met andere mensen.
  • Negatieve praat maakt u een negatieve persoon.
  • Gebruik uw spraak wijs.
  • Confronteer niet.
  • Gebruik conversatie als schepping, zoals God de wereld heeft geschapen.

Visie van Etsel

Het goed converseren met elkaar vergt een aantal praktische gespreksvaardigheden. Deze vaardigheden zijn overigens geen garantie om een gesprek geheel tot een goed einde te brengen. Ook hoeven ze niet automatisch tot vriendschappen te leiden. Immers het gesprek hangt ook van de ander af. Hebben jullie niets gemeenschappelijk dan zal het gesprek al snel op een dood spoor terechtkomen.

Hier volgen een aantal tips:
  • Stel open vragen - dit leidt tot meer informatie dan gesloten vragen;
  • Let op vrije informatie - maak een keuze eruit om verder over te praten;
  • Het doen van zelfonthullingen;
  • Verander van onderwerp na verloop van tijd;
  • Vertel verhalen en belevenissen;
  • Laat je positief uit over jezelf;
  • Beëindig het gesprek goed - kan ook indirect door minder te praten, minder oogcontact, etc.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afleren om onbeholpen te communicerenAfleren om onbeholpen te communicerenWe voeren allemaal dagelijks belangrijke en minder belangrijke conversaties. Of het nu privé is of op je werk, in de rel…
Bescherm je kinderen op internetWeet je niet wat je kinderen doen op het internet? Vele ouders willen weten wat hun kinderen doen op het internet. Ze we…
Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?Spraak is een unieke menselijke eigenschap. Het kan een enorme zegen zijn, maar het kan ook misbruikt worden. De woorden…
Hoe voorkom je dat mensen over je roddelen?Hoe voorkom je dat mensen over je roddelen?Roddelen, eigenlijk doen we het allemaal wel een beetje, vaak onbewust maar ook vaak wel bewust. Praten over een ander w…
Gouden tips voor communicerenGouden tips voor communicerenDe nieuwe jeugd van tegenwoordig heeft erg vaak een scherm voor hun neus. Sommige mensen zeggen ôze hebben een bord voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 19: de kunst van effectief converseren"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!