Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk hebt, maar vooral dat je ook gelijk krijgt. Anders gezegd: Recht hebben is nog geen recht krijgen. Om in een discussie eerder gelijk te krijgen, dienen we echter bepaalde fouten absoluut niet te maken. Vliegen vangen we immers niet met azijn, maar met stroop.

Gelijk krijgen is de kunst

Verhitte discussies over wie er gelijk heeft leiden zelden tot een oplossing. Meestal volgt er juist een verdere polarisatie en verharding van de standpunten, terwijl het resultaat eigenlijk wederzijds begrip zou moeten zijn. Blijf daarom zo rustig en vriendelijk mogelijk. Houd je eigen emoties onder controle. Als we tevens bepaalde spelregels in acht nemen, zal onze gesprekspartner veel eerder begrip voor ons standpunt hebben en ons wellicht sneller gelijk geven.

Voordat de discussie start

Probeer het gesprek te starten in goede sfeer. Begin niet gelijk na de begroeting met het eigenlijke onderwerp, maar tracht eerst even kort sociaal praatje te houden. Zo mogelijk onder het genot van een kopje koffie.

Op diplomatieke manier met tegenwerpingen omgaan

Als we een standpunt verdedigen of met een verzoek komen zal onze gesprekspartner meestal met tegenwerpingen komen. Toon altijd begrip voor tegenwerpingen. Laat de ander dus rustig uitpraten, eventueel z’n hart luchten en zonodig stoom afblazen. Begrip hebben betekent namelijk nog niet gelijk geven, maar je wint daarmee wel vertrouwen. Blijf zelf altijd kalm en vriendelijk. De kunst is vervolgens om de tegenwerping(en) te weerleggen op een diplomatieke manier.

Vraag zo nodig naar de reden van de tegenwerping

Als de gesprekspartner met een tegenwerping komt, waarvan we vermoeden dat die op een misverstand berust, gaan we er niet gelijk tegen in, maar we vragen op een vriendelijke manier hoe hij tot deze opvatting is gekomen. Het werkt natuurlijk altijd in ons voordeel tijdens de voortgang van het gesprek als we de achtergrond kennen.

Maak zo nodig aantekeningen

Stel dat het een nogal formele zaak betreft en de gesprekspartner heeft een heel rijtje bezwaren, noteer die dan in zijn aanwezigheid. Enerzijds geeft dat je gesprekspartner het gevoel dat je hem serieus neemt en anderzijds zal hij goed nadenken met wat hij zegt en zeker niet overdrijven, omdat alles wordt opgeschreven.

Het belangrijkste

Probeer altijd een tegenwerping om te buigen naar een vraag.

  • Als een chef zegt: “De reden dat ik u op dit moment geen opslag kan geven is omdat u de laatste tijd bijna elke dag te laat komt”, dan antwoord je “ik begrijp het, uw vraag is eigenlijk of ik nog steeds royaal mijn uren maak met een hoge productiviteit en optimale service aan de klanten...."
  • Of, als de inkoper de vertegenwoordiger tegenwerpt dat zijn bedrijf op zo’n grote afstand van zijn zaak gevestigd is, antwoordt hij: “ik begrijp de vraag, u wilt weten of we de zelfde snelle service kunnen verlenen als wanneer we vlakbij gevestigd zouden zijn...dat is toch de kern van uw vraag ?"
  • Als je echtgenote je voor de voeten werpt, dat je de laatste tijd nogal saai bent, reageer je met de vraag: "Vind je misschien dat ik te veel tijd en energie besteedt aan m'n carriere en dat het beter zou zijn als we financiëel een stapje terug doen".

Tegenwerpingen ombuigen tot vragen voorkomt dat we bot gaan reageren, want dat maakt de gesprekspartner tot tegenstander en er volgt onnodige strijd. Terwijl het gezamenlijk oplossen van vragen juist tot samenwerking leidt.

Vermijd prikkelwoorden en prikkelzinnen

Druk je op een diplomatieke manier uit zeg nooit : Ik zal het bewijzen of ik ben het er niet mee eens. Dergelijke uitdrukkingen verscherpen de tegenstelling. Dat is soms leuk in de Tweede Kamer, maar we krijgem er normaal gesproken geen gelijk mee.

Indien de tegenwerpingen van de gesprekspartner wel hout snijden

Als onze opponent met een bepaalde tegenwerping het gelijk overduidelijk aan zijn zijde heeft, geven we dat uiteraard ruiterlijk toe. Maar je zult wellicht voordelen van je verzoek kunnen formuleren, die dat bezwaar kunnen compenseren.

Als je uiteindelijk na het vriendelijk en doeltreffend ontzenuwen van de meeste tegenwerpingen je zin hebt gekregen en je doel hebt bereikt, houdt dat per definitie in dat je gesprekspartner zijn oorspronkelijke mening heeft moeten herzien. Dat voelt voor hem natuurlijk nooit heel leuk. Probeer dat te verzachten door hem in zeker opzicht alsnog gelijk te geven. Misschien kunt je zeggen "dat het vroeger vaak wel zo ging" of "dat het in het algemeen wel zo is".

Collega’s, chefs, klanten, politie

Maar ook buurman, buurvrouw, sportmaat, echtgenote, kinderen, schoonfamilie enz. Voortaan zul je de mensen om je heen, zowel zakelijk als privé, eerder winnen voor je standpunten, mening, visie en ideeën.

Lees verder

© 2009 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verkooptechniek: Bezwaren en tegenwerpingen goed weerleggenVerkooptechniek: Bezwaren en tegenwerpingen goed weerleggenHet bestrijden c.q. ontzenuwen van tegenwerpingen en bezwaren van de klant, is in wezen de kern van het verkopen. Tegena…
Opslag vragen, hoe het werkt en hoe nietOpslag vragen, hoe het werkt en hoe nietEen goede voorbereiding is essentieel voor een succesvol gesprek over opslag of salarisverhoging. Stel dus vooraf een li…
Hoe je een goed gesprek voertHoe je een goed gesprek voertOm goed te kunnen communiceren met een ander zijn er aan aantal regels. Door deze regels toe te passen is de kans groot…
Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Een salarisverhoging is natuurlijk mooi meegenomen. Maar wanneer je niet zelf begint met onderhandelingen over je salari…

Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteitJohari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteitHet Johari window of Johari venster is een middel om groepen in kaart te brengen, met name de achtergrond achter de comm…
Kromme zinnen: Hilarisch of irritant?Kromme zinnen zijn foutieve en/of niet goed lopende zinnen met als oorzaak een grammaticale fout. Kromme zinnen kunnen z…
Bronnen en referenties
  • Bureau Wage
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 30-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.