Hardop leren volgens Joodse wijsheden

Hardop leren volgens Joodse wijsheden Het hardop articuleren van uw principes maakt de kloof tussen de ziel en de werkelijke wereld kleiner. Met andere woorden: U komt er achter of u werkelijk gelooft in wat u zegt. Hardop praten helpt u verwarrende ideeën helder te maken. Articulatie is objectiviteit. Hoe meer zintuigen u gebruikt hoe dieper de indruk is. Wat u zegt is een uitdrukking van wie u bent. Iedereen heeft feedback nodig. Zeg nooit dat u het niet kunt. Taal is de brug waar lichaam en geest elkaar ontmoeten.

Studeren in een lawaaierige omgeving

Het lijkt vreemd in onze maatschappij. We studeren graag in een rustige omgeving. Als u de universiteitsbibliotheek binnenkomt dan heerst er een serene rust. Mensen kijken boos op als u begint te praten. Dat is wel wat anders wanneer u de studiehal zou binnenkomen van een Jesjiva (Joodse religieuze school). Hier hoort u de studenten hardop praten. U zou er waarschijnlijk niet tegen kunnen. Maar het is een kwestie van wennen.

In het Hebreeuws bestaat de uitdrukking Arichat sfatayim, dat betekent zoiets als regel het op je lippen. Om meer duidelijkheid en wijsheid te verkrijgen probeert u de dingen luid te zeggen. Het hardop in uzelf praten is dan ook een krachtige concentratie techniek.

Iedereen heeft een mantra. Dit is uw persoonlijke muziek, uw individuele levensvreugde. Vooral bij leren is er een bepaalde muzikale ritme die uw dieper in het leren betrekt. Als u dit lang genoeg oefent krijgt u die tune te pakken. U zult zien dat dit een enorme krachtige motor is.

Probeer elke tekst die u leest hardop te lezen. U zult merken dat u de tekst beter onthoudt.

Articuleer uw principes voor het leven

Articuleer voor uzelf hardop waarvoor u leeft. We willen allemaal het beste in ons leven. Als dat waar is zegt u het hardop. "Ik wil geweldig zijn!" Herhaal dit. Wat uit uw mond komt indiceert uw huidige 'mengsel' van lichaam en ziel

Als u een bepaald concept moeilijk vindt articuleert u het hardop totdat u duidelijkheid krijgt. Articuleer wat u denkt, wat u leert en wat u over het leven weet. Laat het niet in uw achterhoofd zitten.

Van potentieel naar feitelijk: het brengen van gedachte uit uw geest naar uw mond - articuleren

De mens is het enige wezen dat kan praten. Praten is de methode om iets te vertalen vanuit de spirituele gedachte in fysieke realiteit. Het potentieel wordt feitelijk. De ziel wil groeien maar het lichaam houdt het tegen. Daarom moet u ideeën articuleren die penetreren in het lichaam. Wanneer u iets uitspreekt voelt u grotere verantwoordelijkheid dan wanneer u het blijft denken.

Articulatie dicht de kloof tussen de eisen van het lichaam en de verheven noties van de ziel. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook tijdens het Jom Kippoer gebed, Viduy, dat hardop wordt uitgesproken.

Hou een dialoog met uzelf

Wanneer u voor een bepaalde beslissing staat, maar daarbij voor uzelf weerstand ondervindt, gaat u met uzelf in discussie. Daag uzelf uit. Speel de advocaat van de duivel.
"Ik zal het werk later afmaken"
"Ik geloof je niet. Overtuig me. De laatste keer dat je dat zei maakte je je werk niet af."
"Dat kwam omdat ik te moe was."
"Stop met het zoeken naar excuses. Ga het aan werk anders komt het nooit af."

Doe hetzelfde wanneer u moeite heeft 's ochtends op te staan of wanneer u zich emotioneel neerslachtig voelt. Als u boos bent kalmeert u zichzelf. Als u klaagt vermindert u de pijn.

Peptalk

Probeer uzelf dagelijks een peptalk te geven over hoeveel u gaat bereiken op een dag.
"Vandaag is een geweldige dag vol mogelijkheden. Het leven is mooi en ik ben gelukkig levend te zijn. Ik geniet van het leven en pas al mijn wijsheid toe die ik bezit. Vandaag wil ik mijn doelen bereiken."

U kunt dit hardop voor uzelf doen of u doet het samen met een vriend. Hetzelfde kunt u doen voordat u gaat slapen.
"Morgen spring ik vol energie en vreugde uit mijn bed. Ik word niet boos."

Vertel uzelf wat u gaat doen en hoe u het gaat doen.

Los problemen hardop op

Wanneer u een probleem alleen in uw hoofd probeert op te lossen blijft het vaak onopgelost. Wanneer u het probleem hardop formuleert lukt het beter u te concentreren. U kunt twee rollen tegelijk spelen: leraar en student.

Probeer het volgende eens:
  • Maak een lijst van voor en tegens.
  • Geef ieder item een waarde: 1 = belangrijk; 2 = erg belangrijk; 3 = noodzakelijk
  • Dan telt u de punten van voor en tegens op. Het hoogste aantal vormt de beslissing.
  • Spreek de beslissing hardop uit. Overtuig u zelf dat u het meent.

Herhaal de gebeurtenissen hardop

Herhaal de gebeurtenissen die u op een dag beleefd hebt hardop. Doe hetzelfde met de belangrijke gebeurtenissen uit uw leven. Vraag uzelf wat u ervan geleerd heeft. Streef ernaar iedere ervaring zowel vooraf als daarna te begrijpen. Dit geeft u meer controle over uw leven en maakt dat deze gebeurtenissen meer deel gaan uitmaken van uw bewustzijn.

Maak van doeleinden slogans

Slogans zijn een snelle en effectieve manier om uw kerngedachten te articuleren. Een beroemde slogan in het Jodendom luidt: "Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén". Het is een herinnering van het hoogste doel in het leven.

Nog meer Joodse slogans:
  • Het is een plicht gelukkig te zijn.
  • Het uiterlijk tast het innerlijke aan.
  • De wereld staat op de Tora, gebed en vriendelijkheid.
  • Alles gebeurt voor het goede.
  • God is goed.
  • God houdt van me.

Spreek de slogans hardop uit. Hoe meer zintuigen tegelijk werken (spreken, horen, denken), hoe dieper de impact.

Conclusie: hardop praten is een ingrediënt van wijsheid

  • Hardop praten helpt u verwarrende ideeën helder te maken.
  • Articulatie is objectiviteit.
  • Hoe meer zintuigen u gebruikt hoe dieper de indruk is.
  • Wat u zegt is een uitdrukking van wie u bent.
  • Iedereen heeft feedback nodig. U kunt dat zelf doen.
  • Zeg nooit dat u het niet kunt.
  • Taal is de brug waar lichaam en geest elkaar ontmoeten.
  • Hardop praten voorkomt dat u in slaap valt en gaat dagdromen.
  • Woorden zijn realiteit: "To say is to be!"

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?De Tora kan zowel in beperkte als ruime zin worden opgevat. Strikt genomen slaat de Tora op de eerste vijf boeken van Mo…
Leren met behulp van zintuigenLeren met behulp van zintuigenEen mens leert zijn of haar hele leven lang. Dat is maar goed ook, want daardoor vormen we wie we zijn. Daarnaast kan le…
Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomGeschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomDe oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat…
Joden in Nederland: Verlichting  Joden als goede burgersJoden in Nederland: Verlichting Joden als goede burgersDoor opheffing van economische en politieke restricties na 1795 konden Joden tijdens de Verlichting uit hun culturele is…

Effectief communicerenMet een paar eenvoudige handvatten bereik je meer duidelijkheid, effect en plezierig in je gesprekken. Weten hoe je comm…
Goedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummers is voor iedereen mogelijk. Lees hier hoe simpel naar het buitenland…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Hardop leren volgens Joodse wijsheden"

Reactie

Nourdin, 13-11-2008 00:11 #1
:-) Goed informatie, ben een stuk bewuster geworden en dus wijzer. Is leuk en heb er veel aan. Reactie infoteur, 13-11-2008
Hallo Nourdin,

Wel blijven volhouden. Hoe langer je er mee bezig bent hoe beter het werkt.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-03-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!