InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Joodse wijsheden: effectief luisteren en begrijpen

Joodse wijsheden: effectief luisteren en begrijpen

Joodse wijsheden: effectief luisteren en begrijpen We hebben er allemaal wel eens last van. We denken dat we naar iemand zitten te luisteren maar met onze gedachten zitten we ergens anders. Effectief luisteren betekent: de woorden horen, het bericht begrijpen en actie ondernemen. Er zijn drie stappen om effectief luisteren te bereiken: definieer uw termen, gebruik objectieve argumentatie (laat uw gevoelens niet meespelen) en bepaal wat u wilt bereiken met de informatie. Het Jodendom zegt: "duidelijkheid of dood". "Dood" is niet luisteren.

Het Jodendom is een religie van luisteren

Dat het Jodendom een religie van luisteren is, komt duidelijk naar voren in de Joodse geloofsbelijdenis, het Shema, dat 92 keer in het Bijbelboek Deuteronomium wordt herhaald. G'd sprak niet alleen tot de Joden die fysiek aanwezig waren tijdens de Openbaring op de Sinaï, maar Hij sprak tot alle zielen van toekomstige generaties, zie Deuteronomium 29:13-14: "Niet alleen met u, die hier nu ten overstaan van de Eeuwige, onze G'd, bijeen bent, sluit ik dit verbond, maar ook met degenen die er nu nog niet bij zijn."

De tekst van het Shema - Deuteronomium 6:4-9

Hoor Israël, Adonai, onze G'd, Adonai is Eén.
En gij zult Adonai uw G'd liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw vermogen.
En deze woorden, die Ik u heden gebied zullen op uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inprenten en erover spreken, wanneer u in uw huis zit en wanneer u op de weg gaat en bij uw te ruste gaan en bij uw opstaan.
En gij zult ze als een teken op uw hand binden en zij zullen tot voorhoofdstekenen tussen uw ogen zijn.
En gij zult ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

De luistercultuur van het Jodendom staat in schril contrast met de visuele cultuur van de Oude Grieken, waar de nadruk lag op kunst architectuur, sport (Olympische Spelen) etc. De Griekse visuele cultuur heeft een grotere invloed gehad op het Westen dan de Joodse luistercultuur. We zien dat terug in woorden als 'inzicht', 'vooruitzichten', 'achteraf gezien', 'observatie', 'illustratie', 'perspectief', etc.

Het Jodendom gaat uit van G'd die we niet kunnen zien. Afgoderij, een visueel symbool van G'd maken, is daarom verboden. G'd communiceert in geluiden, niet in beelden (Deuteronomium 4:12: "U hoorde een spreken, maar een gedaante zag u niet; er was alleen die stem.") Wanneer G'd spreekt luisteren we en proberen we Hem te gehoorzamen. Door naar G'd te luisteren kunnen we een relatie met hem aangaan. Hetzelfde geldt voor mensen onderling; door naar elkaar te luisteren kunnen we een relatie met elkaar aangaan.

Joden bestuderen de Tora op een hoorbare manier. Rabbi Eliezer had een student die rustig studeerde en na drie jaar zijn studies was vergeten. Vandaar dat Joden hun hele lichaam in zetten tijdens Torastudie. 1

Definieer uw termen

Soms weten personen niet waarover ze praten. Ze zeggen dat iemand een goed persoon is. Maar wat is een goed persoon? Als u werkelijk een goed persoon wilt zijn, zult u het moeten meten. Iedereen kan namelijk zeggen dat hij een goed persoon is, zelfs Hitler door te stellen dat de wereld beter af is zonder Joden. Maar ergens ging het mis. Wanneer er duidelijkheid bestaat hoeft er geen ruzie over te worden gemaakt. Laat u niet leiden door gevoelens, maar gebruik uw verstand.

Objectieve argumentatie

Wanneer u ruzie heeft is het noodzakelijk om het bericht achter het bericht te begrijpen. Vaak gaat de ruzie over totaal iets anders dan waar u over dacht. Probeer niet meteen een antwoord klaar te hebben maar vraag door. Er zit altijd iets dieper. Vraag de ander: "Bedoel je te zeggen...Zeg me alsjeblieft als ik je begrijp." Zo weet u in ieder geval zeker dat u over hetzelfde praat.

Wanneer u denkt dat u weet waar het over gaat, probeer het dan in u eigen woorden te zeggen. Het is goed uzelf te testen of u het bericht begrijpt.

Wat wilt u bereiken?

In feite is de mens lui in het gebruiken van zijn verstand. Het kan veel productiever worden gebruikt. Plan van te voren wat u wilt bereiken bij het lezen van een boek, krant, het houden van een conversatie, het kijken naar een film, etc. Daarna moet u articuleren wat u heeft geleerd. Als u dat niet doet leeft u in intellectuele verwarring.

In het Jodendom wordt gezegd: "duidelijkheid of dood". "Dood" is het volledig afwezig zijn van bewustzijn. Verminderd bewustzijn is daarom een gedeeltelijke dood. Of u weet waar u voor leeft, wat u wilt, wat uw plezier is, etc, of u weet dat niet. In dat geval leeft u als een zombie.

Tora wijsheid

Het gebruiken van juiste definities is erg belangrijk om te leren effectief te luisteren, maar ook om bijvoorbeeld de Tora te begrijpen. De Tora lijkt erg simpel. Maar er zit veel meer achter. Elk woord is zorgvuldig gekozen. Als de Eeuwige spreekt dient u precies te begrijpen wat Hij zegt. U kunt zich daarbij geen fout veroorloven. Een fout in het begrijpen van de Tora is een fout voor eeuwig.

Voorbeeld:
In de Tora staat een gebod "Weet dat er een G'd is". U moet zich dan afvragen wat is een gebod? Wat betekent "weten"? Wat is G'd? Definieer uw termen om achter de boodschap te komen en ontdek diepere ideeën van het leven. Decodeer de code.

Nadat u het hebt begrepen vraagt u uzelf: "Wat ga ik ermee doen?"

Effectief luisteren en begrijpen door middel van ontspanning

Om goed te kunnen luisteren en te begrijpen is het belangrijk dat u geconcentreerd bent. Goede concentratie kunt u alleen bereiken wanneer u ontspannen ben. Wanneer u naar één of andere lezing gaat of wanneer u college volgt is het zaak dat u eerst een aantal ontspanningsoefening doet. Let daarbij op uw ademhaling. Zorg dat u ritmisch ademhaalt: 4 tellen inademen, 4 tellen vasthouden, 4 tellen uitademen en 4 tellen rust. U zult merken dat wanneer u ontspannen bent uw aandacht er veel beter bij kunt houden. Focus u op wat er precies gezegd wordt. Laat de woorden goed tot u doordringen. Probeer na de lezing of het college, eventueel met behulp van wat aantekeningen die u heeft gemaakt, om te herhalen wat er is gezegd. Het is belangrijk hardop te formuleren wat u heeft geleerd. Dan blijft het beter beklijven.

Ook bij gewone conversatie is het belangrijk goed te luisteren. Luister rustig naar de ander, onderbreek deze niet. Laat de woorden goed tot u doordringen en als u de ander niet begrijp dan kunt u er gerust nog een keer om vragen. Vraag om duidelijkheid en voorkom misverstanden.

Voetnoot

1 She kicked him and said to him: Isn’t it written as follows: “Ordered in all things and secure” (ii Samuel 23:5), which indicates that if the Torah is ordered in your 248 limbs, i.e., if you exert your entire body in studying it, it will be secure, and if not, it will not be secure. The Gemara relates that it was similarly taught in a baraita: Rabbi Eliezer had a student who would study quietly, and after three years he forgot his studies. (Eruvin 54a)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: communicatieproblemen tussen partnersPartners voelen zich soms vervreemd van elkaar omdat ze niet goed met elkaar communiceren. Er bestaat een mythe dat het…
Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goe…
Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een gr…
Hoor- vs LuistervaardighedenWanneer iemand zegt: "Ik hoor wat je zegt" in plaats van, "Ik luister naar wat je zegt", lijkt dit op hetzelfde neer te…
Luisteren, verschillende luisterniveau´sLuisteren, verschillende luisterniveau´sGoede luisteraars begrijpen mensen en situaties beter. De potentiele voordelen van het luisteren, zowel voor de luistera…
Bronnen en referenties
  • http://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3422867/jewish/The-Spirituality-of-Listening.htm
  • Eruvin 54a

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden: effectief luisteren en begrijpen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!