InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Je diepste geheimen delen op internet

Je diepste geheimen delen op internet

Je diepste geheimen delen op internet Vroeger kon men ter biecht gaan om zijn of haar diepste en duisterste geheimen prijs te geven. Of men had een dagboek om geheimen in op te tekenen. Tegenwoordig kun je geheimen geheel anoniem via internet delen met anderen.

Geheimen

Bijna ieder mens heeft ze: geheimen. Dingen die in je leven gebeurd zijn waar weinig anderen van weten, of die je zelfs aan niemand hebt verteld. Bijvoorbeeld zoals verliefd zijn op je stiefvader, verslaafd zijn aan seks, schulden hebben, buitenechtelijke relaties etc.
Een geheim alleen dragen is moeilijk. De mens heeft een verlangen om zijn diepste geheimen toch uit te spreken of met anderen te delen. Je kunt dit doen met een beste vriend of vriendin, maar je geheim is dan niet 100% veilig meer. Momenteel ontstaat er een nieuwe trend: je geheim anoniem delen via internet.

Hoe deel je je geheimen via internet

Op internet zijn er inmiddels diverse sites die de gelegenheid bieden anoniem je geheimen te delen. Er is een aantal sites interessant om te bezoeken:
  • Topgeheimen.nl: na registratie krijg je een eigen profielpagina waarop je je eigen geheimen kunt plaatsen. Wanneer je geen account hebt, kun je niets plaatsen. Je wordt lid van een community en er kan op geplaatste geheimen gestemd worden. Het populairste geheim komt in de rubriek Topgeheimen te staan.
  • Ditismijngeheim.nl: je hoeft je voor deze site niet te registreren. De site heeft diverse categorieën geheimen. De grootste categorie is geheimen in dichtvorm.
  • Briefgeheimen.nl: Deze site biedt je de gelegenheid een korte bekentenis middels een zelfgemaakte digitale ansichtkaart te plaatsen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid een originele papieren ansicht naar een antwoordnummer te sturen, met hierop je geheim vermeld, vervolgens wordt deze op de site geplaatst. Door het briefkaartprincipe is deze site erg bijzonder. De korte uitspraken en zelfgemaakte tekeningen, foto’s en afbeeldingen geven de bekentenissen een heel speciaal karakter. Deze site heeft het hoogst aantal bezoekers van de hier genoemde sites.
  • Geheimenvan.nl: is onderdeel van de Universiteit van Tilburg en o.a. bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek. Deze site heeft het grootste aantal geheimen van de hier genoemde websites. De site is interactief doordat je kunt reageren op geheimen en de delers van geheimen ook van tips kunt voorzien.

Is je geheim delen goed voor je?

Wanneer mensen met een geheim blijven lopen kunnen ze hier op den duur last van krijgen. Het kan zijn dat je erover blijft piekeren en ermee rond blijft lopen. Het delen van je geheim kan ertoe bijdragen dat je het van je af kunt zetten.
Het vroegere biechten was zo gek nog niet, in deze tijd ervaren mensen ook nog steeds dat hun geheim delen met God, en erover te bidden, heel goed kan helpen. Je geheim delen met anderen kan je daarnaast nog goede tips opleveren hoe met je geheim om te gaan en hoe je situatie eventueel te veranderen.
Gerelateerde artikelen
Een geheim hebbenEen geheim hebbenMensen hebben allemaal wel een geheim. Bij de één is dat een buitenechtelijke relatie, bij de ander dat hij of zij is mi…
De geheimen levels van Doom 2De geheimen levels van Doom 2Toen het spel Doom in het jaar 1993 werd uitgebracht was het een groot succes. Het tweede deel liet dan ook niet lang op…
Leven met een geheimLeven met een geheimWaar de een zegt dat het niet nodig is, zal de ander een goede reden hebben om een geheim geheim te laten blijven. Soms…
Rijke mensen en hun geheim tot succesRijke mensen en hun geheim tot succesRijke mensen zijn juist zo rijk omdat ze het geheim van hun succes vaak zo goed weten te bewaren. Doorgaans hebben zij e…
Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het geheim van de…
Bronnen en referenties
  • Bron: Computeridee

Reageer op het artikel "Je diepste geheimen delen op internet"

Reacties

Alias, 21-11-2011 01:22 #2
Leuk artikel en een leuk onderwerp ook. Met mijn werk heb ik veel te maken met geheimen, ik zal deze sites dus zeker gaan bekijken!

Martijn, 25-11-2008 13:10 #1
Www.briefgeheimen.nl en www.topgeheimen.nl hebben mijn persoonlijke voorkeur. Stond dit artikel ook niet in de computer idee? Ik meen dat deze websites me bekend voorkomen. Reactie infoteur, 25-11-2008
Het artikel is inderdaad geschreven op basis van het artikel in Computeridee, echter het is niet hetzelfde artikel (zie Bronnen en/of referenties)

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 21-09-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!