InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?

Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?

Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen? Spraak is een unieke menselijke eigenschap. Het kan een enorme zegen zijn, maar het kan ook misbruikt worden. De woorden die onze kinderen kiezen om zichzelf uit te drukken helpen hun persoonlijke kijk op de wereld te vormen. Positieve uitdrukkingen kunnen onze kinderen helpen op te groeien in positieve, optimistische mensen. Negatieve uitdrukkingen, zoals roddelen, zullen de kinderen een negatieve, cynische kijk op de wereld geven.

Kwaadsprekerij/roddelen

Schelden doet geen pijn, gaat niet op. Kwaadsprekerij is slecht voor de persoon die roddelt, de persoon waarover wordt geroddeld, en de persoon waartegen wordt gesproken. Waarom?

de persoon die roddelt: Wanneer je roddelt zullen mensen je op de lange duur niet meer vertrouwen. Mensen houden niet van roddels en zullen je gaan vermijden om vertrouwen in je te stellen. Je vernielt er je eigen reputatie mee.

de persoon waarover wordt geroddeld: de reputatie van een persoon wordt voor eeuwig geschaad door roddelen.

de persoon waartegen je spreekt: Vreemd genoeg is dit de meest schuldige persoon, hoewel hij de meest onschuldige lijkt. De Talmoed zegt dat de persoon de mogelijk had om het roddelen te stoppen, maar deed het niet.

Uitzonderingen wanneer roddelen geoorloofd is of zelfs verplicht

Er zijn situaties waarbij roddelen geoorloofd is of zelfs verplicht. Bijvoorbeeld: wanneer een vriend betrokken financieel raakt bij een persoon die moreel gezien onjuist handelt.

Algemeen bedrog

Pas op voor excuses die kinderen en volwassenen gebruiken om te roddelen:
  • "Maar het is waar!"
  • "Als zij hier staat zou ik het haar recht in haar gezicht zeggen."
  • "Iedereen weet het."

Aanwijzingen voor ouders om roddelen te voorkomen

  • Geef het goede voorbeeld aan de kinderen. Roddel zelf ook niet over andere mensen, zelfs als ze het niet horen.
  • Geef aan waarom het belangrijk is om niet te roddelen. Leer je kinderen wat wel en niet roddelen is. Vertel ze hoe het anderen kan kwetsen.
  • Ontmoedig kletsen. Vertel je kind dat je niet geïnteresseerd bent in verhalen over iemands slecht gedrag.
  • Leer de gewoonte aan geen namen te gebruiken.
  • Trap niet in de val van algemeen roddelen. Vertel je kinderen dat er meer interessante dingen zijn om over te praten dan het slechte gedrag van anderen.
  • Geef positieve aanmoediging.
  • Hang overal briefjes op in huis waarop staat om niet te roddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roddelen: soms is het goedRoddelen: soms is het goedRoddelen, wie doet het niet? Mensen hebben altijd de neiging om het over anderen te hebben, zonder hen daarbij zelf aan…
Torastudie 173: Kwaadsprekerij  Leviticus 19:4-16Torastudie 173: Kwaadsprekerij Leviticus 19:4-16In Leviticus 19:4 komt het gebod aan de orde niet te buigen voor afgodsbeelden. In Leviticus 19:16 aandacht voor kwaadsp…
Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Mensen zijn allemaal verschillend in omgang. Zo ook je collega's. Sommige collega's zijn aardig en daarmee kun je het go…
Hoe voorkom je dat mensen over je roddelen?Hoe voorkom je dat mensen over je roddelen?Roddelen, eigenlijk doen we het allemaal wel een beetje, vaak onbewust maar ook vaak wel bewust. Praten over een ander w…
Torastudie 160: melaatsheid  laster  Leviticus 13:2Torastudie 160: melaatsheid laster Leviticus 13:2In Leviticus 13:2 wordt een verband gelegd tussen het hebben van melaatsheid en laster. Iemand die lastert krijgt melaat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!