InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Posttarieven 2017 België

Posttarieven 2017 België

Posttarieven 2017 België Dagelijks worden tal van poststukken vanuit het gehele land verzonden naar diverse bestemmingen in zowel binnen- als buitenland. Het postverkeer wordt in België verzorgd door BPost. Het verzenden van post kan uiteraard niet kosteloos geschieden, de verzender betaalt via het plakken van een postzegel voor deze dienst. De prijzen van postzegels stijgen gestaag. Wat moet in België in 2017 voor een postzegel worden afgerekend?

Het verzenden van post

Het versturen van post lijkt zo eenvoudig. Je werpt je poststuk, voorzien van de juiste adressering én de juiste postzegel in de brievenbus en ’s anderendaags zal de postbeambte je poststuk bij de geadresseerde in de brievenbus doen belanden. Dat lijkt voor één poststuk inderdaad eenvoudig, maar bedenk dat het dagelijks om vele duizenden poststukken gaat en je begrijpt dat de postverwerking logistiek een tamelijk complexe aangelegenheid is. Bij het verwerken van je poststuk moeten er heel wat stappen doorlopen worden, nádat je de brief of kaart geschreven en geadresseerd hebt en bovendien de juiste postzegel hebt geplakt.
  • Je brief deponeer je in de daarvoor bestemde brievenbus.
  • Een medewerker van BPost leegt dagelijks de brievenbus en brengt de poststukken naar een verzamelpunt, ook wel distributiepunt.
  • Op basis van de postcode, die een verplicht onderdeel is van een juiste adressering, wordt de post gesorteerd.
  • De post, bestemd voor een bepaalde postcode, wordt naar de juiste regio vervoerd. Dat betekent dat er vanuit dit distributiepunt allerlei vervoersstromen op gang komen om post naar verschillende regio’s te vervoeren.
  • Na aankomst in elke regio wordt de post verder gesorteerd, nu naar plaatsnamen en straten.
  • Een postbesteller van BPost schuift vervolgens de juiste poststukken in de juiste brievenbus van de ontvangers.

Het geheel is een complex gebeuren, bedenk dat vanuit alle distributiepunten poststromen op gang moeten komen en worden afgerond.

Het moet ook nog eens snel

Hoe complex het geheel ook is, het mag geen invloed hebben op het uiteindelijke moment van verzending. In één of twee werkdagen dient het poststuk bij de ontvangers te arriveren. Het is goed te begrijpen dat het hele proces, waarbij een deel geautomatiseerd verloopt, maar een groot deel ook afhankelijk is van menskracht, de nodige investeringen vraagt om de dienstverlening op het gewenste peil te houden. En uiteraard betalen we voor het postverkeer. Het is in de regel de verzender van het poststuk die voor de kosten opdraait. Dat gebeurt door het kopen en plakken van een postzegel.

Krimpende hoeveelheden post bij BPost

Natuurlijk wordt er tegenwoordig nog steeds veel post via BPost verstuurd. Maar toch lopen de hoeveelheden post ook jaarlijks terug. De reden hiervoor ligt in de moderne digitale mogelijkheden om informatie uit te wisselen. E-mail, chat en in zekere zin ook de inmiddels verouderende fax hebben veel van het totale postvolume afgesnoept. Minder post, dat betekent ook dat er minder inkomsten zijn. En dat is meteen een probleem, want we verwachten wel allemaal dat de postdienst in dezelfde kwaliteit uitgevoerd blijft worden. Dat is alleen maar mogelijk als we enerzijds zoveel mogelijk op de onkosten besparen. Maar tegelijkertijd komen we niet onder hogere tarieven uit om de postdienst te kunnen betalen.

Genormaliseerde poststukken en niet-genormaliseerde poststukken

Op grond van gewicht en afmetingen kunnen we spreken over twee categorieën poststukken:
  • Genormaliseerd
  • Niet-genormaliseerd

Genormaliseerd

Bij genormaliseerde post gaat het over poststukken van minimaal 80 bij 140 millimeter en maximaal 125 bij 235 millimeter. De dikte mag hooguit 5 millimeter bedragen en het gewicht mag niet boven de 50 gram uitkomen.

Niet-genormaliseerd

Bij niet-genormaliseerde post bedragen de minimummaten 90 bij 230 millimeter en de maximummaten 140 bij 350 millimeter. Maximaal mag het poststuk 30 millimeter dik zijn.

Eenheden

Afhankelijk het type poststuk (genormaliseerd of niet-genormaliseerd) en het gewicht van het poststuk moet een bepaalde waarde aan postzegels op het poststuk geplakt worden. Op een postzegel wordt die waarde tegenwoordig niet meer weergegeven in Belgische Franken of Euro’s, maar worden eenheden gebruikt. Je hebt zegels met één, twee of drie eenheden, dus je ziet de 1, 2 of 3 duidelijk op de postzegel staan. Een zegel van twee eenheden heeft een dubbele waarde van een zegel met één, en een zegel van drie eenheden heeft drie keer de waarde van een zegel met één. Om aan de juiste waarde te komen kun je dus alle zegels met verschillende eenheden desgewenst met elkaar combineren. Het grote voordeel van dit systeem met eenheden is wel dat bij een wijziging van het posttarief de oude zegels nog gewoon bruikbaar zijn. Je hoeft ook geen zegeltjes bij te plakken om het verschil tussen het oude en nieuwe tarief te compenseren.

Overzicht posttarieven 2017 België

Hieronder zie je een overzicht van de posttarieven zoals die in België in 2017 gelden.

GenormaliseerdNiet genormaliseerdWaarde-aanduiding (eenheden)Bedrag (1 exemplaar)Bedrag (als je 10 zegels tegelijk koopt)Toeslag aangetekendToeslag aan- getekend met bericht van ontvangst
0 - 50 gram1€ 0,79€ 0,74€ 5,29€ 5,29 € 1,25
0 - 100 gram2€ 1,58€ 1,48€ 5,29€ 5,29 € 1,25
100 - 350 gram3€ 2,37€ 2,22€ 5,29€ 5,29 € 1,25
350 - 1000 gram5€ 3,95€ 3,70€ 5,29€ 5,29 € 1,25
1000 - 2000 gram7€ 5,53€ 5,18€ 5,29€ 5,29 € 1,25
Pakketten
Pakket 0 - 2 kg€ 6,50 (online: € 5,-)€ 5,85
Pakket 2 - 10 kg.€ 8,80 (online: €6,-)€ 8,15
Pakket 10 - 30 kg.€ 14,90 (online: € 10,50)€ 14,90

Zoals je ziet is het een stuk voordeliger om je pakketzegel online te bestellen en zelf vervolgens af te drukken.
© 2017 Hansvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2014-2015 BelgiëPosttarieven 2014-2015 BelgiëIn België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ont…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
GLS pakket versturen: tarieven en verzendoptiesEen pakket versturen binnen Nederland of Europa kan worden verzorgd door GLS, oftewel General Logistics Systems B.V. De…
Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door Post.nl. In 2017 zijn de kosten voor het verstur…
Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoogPosttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoogDe prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 j…
Bronnen en referenties
  • http://www.bpost.be
  • https://posttarieven.eu/belgie/binnenland.htm

Reageer op het artikel "Posttarieven 2017 België"

Infoteur: Hansvg
Gepubliceerd: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!