InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Posttarieven 2016 België

Posttarieven 2016 België

Posttarieven 2016 België Het verwerken van de vele poststukken die dagelijks verzonden worden is een hele klus. Voor België is het BPost, die deze klus op zich heeft. Je betaalt uiteraard voor het verwerken van de post. Voor het verzenden van post betaal je een klein bedrag met poststuk, afhankelijk van afmeting en gewicht. De betaling wordt geregeld door het plakken van postzegels. De posttarieven staan, door de opkomst van het digitale verkeer onder druk. Wat zijn voor 2016 de posttarieven in België?

De kosten van verzending

Het verzenden van post is een heel karwei, met heel veel tussenstappen. Bekijk dit lijstje maar eens:
  • Je deponeert het te verzenden poststuk in de brievenbus
  • De brievenbus wordt door een medewerker van BPost elke dag geleegd, de post wordt naar een distributiepunt gebracht.
  • De post wordt gesorteerd op regio, gesorteerd naar postcodegebied.
  • De post wordt vervoerd naar de juiste regio.
  • De post wordt opnieuw gesorteerd, nu naar straten.
  • De post wordt door een postbesteller bij het juiste huis in de brievenbus afgeleverd.

En dit alles mag één, hooguit twee dagen in beslag nemen. Als je er goed over nadenkt zie je dat het hele postproces een goed geoliede machine moet zijn, waarin veel mensen actief zijn. Logisch, dat hier een prijskaartje aan hangt. We betalen voor de verzending van post door een postzegel te plakken. Dat betekent dus dat de verzender van post opdraait voor de kosten van de verwerking van het betreffende poststuk, niet de ontvanger. Vóór er tot het midden van de negentiende eeuw postzegels bestonden was het juist de ontvanger die bij aflevering van de post betaalde. Of niet, en dan bleef het postbedrijf met een poststuk en een niet betaalde dienst zitten.

Andere tijden

Veel post gaat tegenwoordig niet meer via de traditionele weg, maar wordt afgeleverd via de digitale snelweg via e-mail, chat en dergelijke. Voor de gebruikers prettig, op digitale post hoef je geen postzegel te plakken. De logische consequentie is dat het aantal traditionele poststukken dat verwerkt moet worden al jaren terugloopt, en dus ook de inkomsten. Omdat het hele post-apparaat wel op hoog niveau moet blijven draaien is het logisch dat er allerlei maatregelen worden genomen om kosten te besparen of toch voldoende geld binnen te krijgen. Eén van de maatregelen is het aanpassen van de posttarieven. Ofwel: de prijzen stijgen regelmatig.

Genormaliseerde en niet genormaliseerde poststukken

Je kunt de poststukken in twee categorieën indelen, genormaliseerd en niet genormaliseerd. Dit heeft te maken met de afmetingen en het gewicht van de poststukken.
  • Genormaliseerde post heeft een minimale afmeting van 80 bij 140 millimeter, maximaal is dat 125 bij 235 millimeter. Dit soort post is maximaal 5 millimeter dik en heeft een maximaal gewicht van 50 gram.
  • Niet genormaliseerde post is minimaal 90 bij 230 millimeter, maximaal 140 bij 350 millimeter. De maximale dikte is 30 millimeter.

De prijs in een waarde

Vroeger werden de prijzen van postzegels op de zegels zelf aangegeven in centen, Belgische Franken en euro’s. Tegenwoordig zie je een waardeaanduiding op de zegel staan, een 1, 2 of 3, waarbij een 2 een dubbele waarde heeft ten opzichte van 1, en een 3 een driedubbele waarde. Het gewicht van het poststuk bepaalt of je een 1, 2 of 3 (of een andere combinatie) moet plakken. Je kunt eventueel in plaats van een zegel met aanduiding 3 ook drie zegels nemen met aanduiding 1, of een andere combinatie. Voordeel van de waardeaanduiding is, dat het minder opvalt als de prijzen weer eens stijgen, maar ook dat je na een tariefverhoging gewoon je oude zegels kunt blijven gebruiken.

Overzicht posttarieven

Hieronder zie je een overzicht van de Belgische posttarieven vanaf 1 januari 2016, zoals die in september 2015 bekend waren. Worden nieuwe tarieven openbaar, dan zullen ze hieronder ook worden aangepast. Je ziet in de tabel dat het kopen van minimaal 10 zegels tegelijk je een klein voordeeltje geeft. (Of: 5 zegels met waardeaanduiding 2)

Genormaliseerd Niet genormaliseerd Waarde-aanduiding Bedrag (1 exemplaar) Bedrag (als je 10 zegels tegelijk koopt) Toeslag aangetekend Toeslag aan- getekend met bericht van ontvangst
0 - 50 gram 1€ 0,77€ 0,72€ 5,13€ 5,13 € 1,25
0 - 100 gram2€ 1,54€ 1,44€ 5,13€ 5,13 € 1,25
100 - 350 gram3€ 2,31€ 2,16€ 5,13€ 5,13 € 1,25
350 - 1000 gram5€ 3,85€ 3.60€ 5,13€ 5,13 € 1,25
1000 - 2000 gram7€ 5,39€ 5,04€ 5,13€ 5,13 € 1,25
Pakket. Let op: online je zegels uitprinten kan nóg voordeliger zijn.
Pakket 0 - 2 kg € 6,50€ 5,85
Pakket 2 - 10 kg. € 8,80€ 8,15
Pakket 10 - 30 kg. € 14,90€ 14,90
Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2014-2015 BelgiëPosttarieven 2014-2015 BelgiëIn België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ont…
Posttarieven 2015Posttarieven 2015In Nederland wordt de particuliere post door PostNL opgehaald, gesorteerd en bezorgd. Daarnaast bezorgt PostNL ook veel…
Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoogPosttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoogDe prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 j…
Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door Post.nl. In 2017 zijn de kosten voor het verstur…
De postzegels van 2013: het tweede halve jaarDe postzegels van 2013: het tweede halve jaarPostzegels plak je op poststukken, waarmee je betaald voor de afhandeling van je post. Maar er kan meer mee: postzegels…
Bronnen en referenties
  • www.bpost.be

Reageer op het artikel "Posttarieven 2016 België"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!