InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Serious Request 2014: Giel Beelen niet in het Glazen Huis

Serious Request 2014: Giel Beelen niet in het Glazen Huis

Kerst staat sinds 2004 in het teken van Serious Request. De actie die elk jaar voor steeds meer geld zorgt voor goede doelen. Het is bovenal een week lang een feestje voor heel Nederland. Overal worden acties opgezet om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Giel Beelen was de bedenker, maar die is er in 2014 niet bij. Omdat het evenement in zijn stad Haarlem wordt gehouden, gaat hij niet het huis zelf in. Wel gaat hij op pad en zoekt hij acties die geld opleveren.

Serious Request 2014

Serious Request 2014 start op donderdag 18 december en wordt op kerstavond weer afgesloten. Zoals ieder jaar staat er bij Serious Request een glazen huis in een vooraf gekozen stad. Daarin een aantal dj´s die een week lang niet eten (ze krijgen wel drankjes en groentesappen) en plaatjes draaien en gasten ontvangen. Bij het Glazen Huis kunnen mensen eveneens feestvieren en het is op de pleinen waar het huis staat alle jaren erg druk geweest. Alleen de graveyard shift is de wat rustiger variant en moeilijker voor de dj´s dan overdag. Vooral omdat het in de nacht vaak ook wat minder druk is op de pleinen bij het Glazen Huis.

Thema van 2014

Het thema van Serious Request 2014 is meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld in conflictgebieden of te wel 'Hands off our girls'. Dit is een onderwerp waar nog een enorm taboe op rust, maar alleen al in Colombia zijn zo´n 500.000 meisjes en vrouwen slachtoffer geworden van dit soort geweld. Daar strijden FARC, het leger en paramilitaire milities om de macht, maar is er ook een drugsoorlog gaande. Deze strijd zorgt er voor dat vrouwen door één van de partijen worden misbruikt en dus slachtoffer worden van seksueel geweld. In 2014 is Sylvia Patricia het boegbeeld van de actie. Ze werd gekidnapt door een meedogenloze drugsbende in Colombia en jarenlang verkracht. Haar dochter, die uit die verkrachtingen is voortgekomen is de belangrijkste reden van haar bestaan.

Opening Serious Request 2014

Hozier opende het Glazen Huis op donderdagavond. De Ierse singer-songwriter speelde 'Take Me To Church'. Omdat deze plaat zoveel gedraaid is ontving hij daarvoor een onderscheiding. Die gaf hij daarna aan Giel Beelen om te verkopen op de veiling.

Gasten Serious Request

In de nacht van 19 december was Jacqueline Govaert te gast (ex Krezip)
In de nacht van 20 december was Johnnie de Mol de gast in het glazen huis.
Op 21 december zijn Nick en Simon de nachtkrachten.
op 22 december is Kensington te gast bij de heren in het glazen huis.

De opbrengst van Serious Request 2014

De opbrengst van Serious Request 2014 was 12.380.438,- euro.

Irene Moors

Ook Irene Moors was te gast bij Serious Request en ze zong daar een liedje over haar overleden vader. Dit maakte dat Domein helemaal ontroerd en in tranen was.

Tussenstand 2014 Serious Request

Op zaterdag 21 december stond de teller van Serious Request op 2.402.675 euro. Dit is dus na 4 dagen.
Op zondag 21 december stond de teller van Serious Request op 3.218.294, Dat betekent dat er die dag bijna een miljoen is opgehaald.
Op maandag 22 december was de tussenstand 4.588.750 euro. Dat betekent meer dan een miljoen in een dag.

Het Rode Kruis

Het Rode Kruis helpt net als voorgaande edities van de Serious Request actie om hulp te bieden. De hulp die dus gedeeltelijk wordt betaald uit de acties van mensen die geld geven of geld inzamelen. Het Rode Kruis geeft slachtoffers van seksueel geweld psychologische hulp, maar ook behandelingen door een dokter. De meisjes lijden vaak aan geslachtsziekten of hebben verwondingen aan hun onderlichaam. Meisjes en vrouwen worden ook vervoerd naar een ziekenhuis dat goede, veilige en anonieme hulp geven. Ook wordt geholpen om de meisjes een nieuw bestaan te laten opbouwen.

De dj´s van Serious Request 2014

In 2014 ontbreekt Giel Beelen in het Glazen Huis. Hij doet niet mee omdat het evenement wordt gehouden in zijn eigen stad. Beelen was overigens de bedenker van het Glazen Huis. In 2014 zitten de volgende dj´s in het Glazen Huis:
  • Gerard Ekdom
  • Coen Swijnenberg
  • Domien Verschuuren

Domien Verschuuren is voor het eerst in het Glazen Huis. Ekdom en Swijnenberg zaten er al meerdere keren in.

Zes dagen per week, 24 uur per dag

De dj´s maken zes dagen lang 24 uur per dag radio en televisie zonder dat ze daarbij dus eten. Ze slapen in het Glazen Huis en ontvangen daar ook gasten.

Glazen Huis Leeuwarden

In 2013 stond het Glazen Huis in Leeuwarden. Toen werd geld opgehaald voor de bestrijding van sterfte door diarree wereldwijd. Er werd in 2013 een recordbedrag opgehaald van 12,3 miljoen euro.

Acties Glazen Huis

Je kunt het zo gek niet bedenken of mensen bedenken wel een actie voor Serious Request. Van cupcakes bakken, tot het sponsoren van het rennen van rondjes en verenigingen of hele dorpen die zich verenigen en geld ophalen. Die acties worden overigens al ver voordat het Glazen Huis er staat aangemeld. Meestal is dan al 90 procent van de acties bekend. Verder is er een;
  • Veiling
  • Kun je direct geld storten
  • Kun je een plaatje aanvragen voor geld

Serious Request: steeds meer opbrengst

Serious Request dat overigens niet alleen in Nederland een glazen huis heeft, had in 2004 een opbrengst van 915.955 euro. Tien jaar later in 2013 werd meer dan 12 miljoen opgehaald.

Het succes van de acties van Serious Request

Het succes van de acties is waarschijnlijk een combinatie van een aantal zaken. Serious Request behandelt een serieus onderwerp, maar het is tevens een heel groot feest. Op de pleinen waar het Glazen Huis staat is het altijd een feest van jewelste en daar komen ook altijd heel veel mensen op af. Bovendien is er elk jaar wel een song die centraal staat en waarbij mensen helemaal uit hun dak gaan. Het hele publiek springt en danst dan dat het een lieve lust is. Maar ook op tv mogen de dj´s rekenen op een groot publiek. Als op kerstavond de opbrengst bekend wordt gemaakt, zijn veel tv´s daar op ingesteld.
Gerelateerde artikelen
Gary Fomdeck (a.k.a dj Gerard Ekdom)Gary Fomdeck (a.k.a dj Gerard Ekdom)Dé Kersthit van 2014 is het liedje "I'll be there this Christmas" van Gary Fomdeck. Het werd al vaak bij Serious Request…
Serious Request 2009 met Het Glazen Huis in GroningenHet Glazen Huis van Serious Request staat elk jaar in een andere plaats. In 2010 was dat Groningen. DJs van 3 FM prober…
Bronnen en referenties
  • AD
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Serious Request 2014: Giel Beelen niet in het Glazen Huis"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!