InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Bewaak je online reputatie!

Bewaak je online reputatie!

Bewaak je online reputatie! Het internet is overal om ons heen. Het is vanzelfsprekend geworden dat we elkaar welhaast constant via e-mail of online chat kunnen bereiken. We delen alles wat we meemaken, denken en doen met elkaar via social media of berichtendiensten. Toch is het internetgebruik lang niet zo veilig of vrijblijvend als je wellicht denkt.

Sociaal online

Het internet is niet alleen overal om ons heen, de toegankelijkheid wordt door grotere snelheden en uitgebreidere databundels alleen maar groter. Reden temeer, om steeds meer van ons persoonlijk leven via online media met anderen te delen. En dat kan van alles zijn. Van rages of Facebook, zoals de Ice Bucket Challenge van medio 2014 tot actieve bijdrages op allerlei discussiefora. De locaties waar we op internet terecht kunnen is alleen maar groter geworden.

Social media

De social media zijn immens populair. Op deze netwerken kunnen we foto’s, filmpjes en commentaren uit ons persoonlijk leven met elkaar delen. De social media zelf maken hun eigen periodes van opkomst, groei of ondergang door. Waar Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest of YouTube nu genieten van hun populariteit zijn andere spelers, zoals MySpace of Hyves inmiddels ten onder gegaan. Daarnaast zijn chat-programma’s zoals WhatsApp, Facebook Messenger of Telegram steeds populairder en bieden steeds meer mogelijkheden om naast tekstberichten ook audio, video en beeldmateriaal met elkaar te delen.

Waar blijft het?

Alles wat we delen wordt in de Cloud opgeslagen. In feite betekent dit, dat het materiaal op verschillende servers ter wereld staat. Mocht er wat uitvallen, dan is al het materiaal op back-upsystemen toch bereikbaar. Je mag aannemen dat bij het verdwijnen van een speler binnen de social media de ingenomen ruimte door anderen en ander materiaal wordt ingenomen. De vraag is natuurlijk: klopt dat? Feit is, dat al het materiaal wat we delen, al onze op het internet ingenomen stellingen en reacties érgens op het internet staan en kunnen worden teruggevonden.

Het feestje en de kroeg

Je zit wel eens op een feestje of in de kroeg. Voor de lol meng je je in een discussie, waar je enerzijds door een gebrek aan kennis of inzicht en anderzijds door een teveel aan alcoholinname wellicht beter uit had kunnen blijven. Je opmerkingen zijn misschien tactloos, confronterend, beledigend of gewoon dom. Na het feestje zullen de meeste van je opmerkingen verwaaien. De kans dat iemand op een later moment in je leven je hierop zal afrekenen is niet groot. En mocht je toch iemand tegenkomen waar je op het bewuste feestje wat onhandige opmerkingen tegen hebt gemaakt, dan kun je die in een persoonlijk gesprek ook weer proberen recht te zetten. Ofwel: de voordelen van een life-contact.

Je online reputatie, de informatie op het internet

Het lijkt zo te zijn, dat de informatie die je op het internet zet redelijk anoniem is. Je ziet je gesprekspartner niet, dus je denkt zelf ook onzichtbaar te zijn. Dat kan je eerder verleiden tot onhandige uitspraken. Daarnaast weet je dus nooit zeker wie jouw bijdragen op het internet zal lezen of bekijken. Binnen de social media denk je misschien dat alleen je vrienden iets kunnen zien. Toch weet je nooit zeker wie van je vrienden je materiaal met anderen deelt, of via het scherm laat meelezen. Je weet ook nooit wat je vrienden met jouw informatie doen op het moment dat de vriendschap om welke reden dan ook verwaterd of verbroken wordt. Bijdragen in discussiefora blijven in archieven bewaard, anderen zullen altijd kunnen terugkijken wat je hebt geschreven. Denk je veilig te zijn doordat je in je social media uitdrukkelijk hebt ingesteld dat alléén je vrienden inzage in je bijdragen hebben, dan ben je er nooit zeker van dat er geen schermafdruk van is gemaakt, die vervolgens wordt gedeeld. Kortom, je bent er niet zeker van wie je bijdrage heeft kunnen zien of waar ze terecht komen.

Een speurtocht op het internet

Wie zijn best doet en de nodige kennis heeft is in staat heel wat informatie die je op het internet hebt geschreven en gedeeld boven water te krijgen. Daaruit komt een bepaald beeld tevoorschijn, een profiel van jou op het net, ook al is het misschien gebaseerd op informatie die je vele jaren geleden hebt geplaatst. Hier staat niets minder dan je reputatie op het spel, je online reputatie.

Een grote belemmering

Een negatieve online reputatie kan in je ontwikkelingsmogelijkheden een grote belemmering zijn. Werkgevers, mogelijke klanten en andere contacten speuren steeds vaker eerst het internet af voor ze met iemand in zee gaan. Hoe wil je daaruit tevoorschijn komen?

Actie

Het belang om rekening te houden met je online reputatie is erg groot. Er kan in de toekomst veel voor je vanaf hangen hoe je op het internet overkomt. Kun je in het echte leven ongenuanceerde uitingen nog in een persoonlijk gesprek proberen recht te zetten, binnen de anonieme internetgemeenschap weet je niet wie je voor zo’n gesprek zou moeten benaderen. Je kunt wel een nieuwe, genuanceerdere mening publiceren, vergeet niet dat de oude uitspraak nog steeds ergens op het net te vinden zal zijn. Tijd voor actie!

Oplossingen

  • Zorg er op de eerste plaats voor dat de computers waar je op werkt vrij zijn van virussen en malware. Dat voorkomt dat privé-informatie zonder je toestemming en medeweten verspreid kunnen raken.
  • Zorg er voor dat je privacy-instellingen van alle sociale netwerken waar je lid van bent en bijdragen doet goed en veilig zijn ingesteld. Laat privé-informatie altijd alleen toegankelijk voor een selecte groep mensen.
  • Bedenk goed wat je deelt, ook met je vrienden. Sommige dingen zijn wel érg privé, je weet nooit wie over de schouders van je vrienden meekijkt om jouw informatie te lezen of te bekijken. Voor sommige privé-dingen is een persoonlijk gesprek echt veel beter.
  • Eerst denken, dan pas doen. Denk even na voor je een reactie intypt. En lees na het typen eerst even je reactie door voor je op de ‘verzend-‘of ‘plaatsen-‘ knop drukt en corrigeer waar nodig. Daarmee haal je niet alleen typ-, schrijf- en stijlfouten weg, je hebt ook even de kans om te zien of je plaatsing op een ander niet erg ongenuanceerd of sarcastisch zou kunnen overkomen. Geschreven taal werkt nu eenmaal anders dan gesproken taal in een persoonlijk gesprek, waarbij je aan elkaars gelaatsuitdrukking kunt zien hoe de boodschap overkomt.
Gerelateerde artikelen
Online reputatiemanagement voor bedrijvenReputatiemanagement is een strategie voor personen en bedrijven om een gunstige beeldvorming te creëren. Bedrijven werke…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…

Reageer op het artikel "Bewaak je online reputatie!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 27-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!