InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Posttarieven 2014-2015 België

Posttarieven 2014-2015 België

Posttarieven 2014-2015 België In België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ontvangen van post een kleine bijdrage worden betaald. Dit doen we door het kopen en plakken van een postzegel. De posttarieven staan al langere tijd onder druk en vertonen een opwaartse beweging. Wat zijn de belangrijkste Belgische posttarieven van 2014 en 2015?

Goed georganiseerd

Als je er even bij stil staan zie je hoe goed het postbedrijf is georganiseerd. Je stopt een brief of briefkaart in de brievenbus, die vaak nog dezelfde dag wordt geleegd. In postcentra worden de poststukken volautomatisch gesorteerd en vervolgens vervoerd naar de juiste regio’s. Dan wordt de post gesorteerd op straat en door de postbezorger bij de ontvanger afgeleverd. Vaak heeft de ontvanger je poststuk de volgende dag al in huis.

Niet voor niets

Het postbedrijf verwerkt al die poststukken, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. De brievenbussen die elke dag geleegd worden, machines en mensen die de post sorteren en vervoeren en uiteindelijk de bezorgers die de poststukken door de brievenbus naar binnen schuiven, dat alles kost geld, om het over gebouwen en de noodzakelijke administratie nog maar niet te hebben. Omdat er veel persoonlijke handelingen in dit proces zitten, is het een intensief gebeuren waarbij veel mensen te pas komen. De personele kosten zijn dan ook hoog.

Er verandert nogal wat

Met de opkomst van digitale communicatiemogelijkheden, zoals e-mail of messenger-diensten, neemt het totale postaanbod af. Aangezien de postzegel voor het postbedrijf de bron van inkomsten is, worden er met minder post ook minder postzegels geplakt en zijn er dus minder inkomsten. Toch willen we allemaal dat het serviceniveau op zijn minst hetzelfde blijft. Dat alles kan maar op één manier: het posttarief zal stijgen.

Genormaliseerd en niet genormaliseerd

Merk op dat er een verschil is tussen genormaliseerde afmetingen van poststukken en niet genormaliseerde afmetingen.

Bij genormaliseerd moet je denken aan afmetingen:

  • Rechthoekig
  • Minimaal 80 x 140 millimeter
  • Maximaal 125 x 235 millimeter
  • Gefrankeerd in de rechterbovenhoek op de voorkant van de enveloppe
  • Maximaal gewicht van 50 gram
  • Maximale dikte van 5 millimeter

Bij niet genormaliseerd gelden de volgende maten:

  • Minimaal 90 millimeter breed, maximaal 230 millimeter.
  • Maximaal 140 millimeter lang, maximaal 350 millimeter
  • Maximaal 30 millimeter hoog

Posttarieven en waardeaanduidingen

Om te voorkomen dat na elke tariefswijziging je zegels met lagere waarde zou moeten bijplakken is gekozen om de zegels voortaan niet meer van een eurocent-aanduiding te voorzien, maar van een waardeaanduiding. België kent drie waardeaanduidingen, 1, 2 of 3, waarbij een zegel met aanduiding 2 precies twee keer zo duur is als een 1, en een zegel met aanduiding 3 is drie keer zo duur als een 3. Je kunt dus zelf de gewenste combinatie maken. Deze waardeaanduiding heeft een voordeel. Als er een tariefwijziging plaatsvindt, kun je gewoon de oude zegels tegen de oude frankeerwaarde opgebruiken.

Overzicht

Hieronder zie je een overzicht van de posttarieven in België.
Genormaliseerd Niet genormaliseerd Waardeaanduiding Bedrag (1 exemplaar) Bedrag (als je 10 zegels tegelijk koopt) Toeslag aangetekend Toeslag aangetekend met bericht van ontvangst
0 - 50 gram 1€ 0,77€ 0,70€ 5,13€ 5,13 € 1,25
0 - 100 gram2€ 1,54€ 1,40€ 5,13€ 5,13 € 1,25
100 - 350 gram3€ 2,31€ 2,10€ 5,13€ 5,13 € 1,25
350 - 1000 gram5€ 3,85€ 3.50€ 5,13€ 5,13 € 1,25
1000 - 2000 gram7€ 5,39€ 4,90€ 5,13€ 5,13 € 1,25
Pakket 0 - 2 kg. € 6,50
Pakket 2 - 10 kg. € 8,50
Pakket 10 - 30 kg. € 14,90
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bpost.be

Reageer op het artikel "Posttarieven 2014-2015 België"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 08-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!