InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit?

Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit?

Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit? Al lang voordat de nieuwste smartphones gepresenteerd worden, zijn het de reclameberichten die de liefhebbers lekker moeten maken. Reclameberichten welke de nieuwste smartphone aanprijzen met een nóg groter display en dunner dan het vorige model. Nog beter, krachtiger en tegelijkertijd energiezuinig. En met een verhoogde levensduur van de batterij, is het gebruik prettiger dan ooit. Nooit echter lezen we hoe hoog de stralingswaarde van het nieuwe toestel is. Hoeveel straling zenden ze uit? In België is het verplicht om dit te vermelden, in Nederland moet de koper van een nieuwe smartphone dit zelf opzoeken.

Wat is de stralingswaarde (SAR of SAT) van een draadloze telefoon?

De stralingswaarde, ook wel SAR- of SAT-waarde (specifieke absorptietempo of -ratio) genoemd, geeft de meeteenheid weer voor de hoeveelheid elektromagnetische energie die opgenomen wordt door het lichaam bij het gebruik van een draadloos toestel (smartphone, tablet, mobiel). De aanbevolen maximale SAR-waarde voor mobiele telefonie is 2W/kg. Dit is volgens de richtlijnen van de Internationale Commissie voor Bescherming tegen Niet-ioniserende Straling (ICNIRP). Meer specifiek, hoeveel worden de hersenen opgewarmd bij gebruik van een mobiel apparaat? En hoeveel straling is toelaatbaar zonder schade?

Stralingswaarden in vijf categorieën

Op basis van wetenschappelijke gegevens is vastgesteld dat bij langdurige blootstelling aan elektromagnetische velden de lichaamstemperatuur niet meer dan 1 graad Celsius mag toenemen. Is dit wel het geval, dan kunnen er gezondheidsproblemen ontstaan. Het ICNIRP heeft berekend dat als de SAR-waarde onder de 4 Watt per kilogram (W/kg) blijft, deze gezondheidsschade voorkomen kan worden. De maximaal toegelaten stralingswaarde in Europa is 2 Watt/kg en in o.a. Amerika, Canada en Zuid-Korea 1,6 Watt/kg, voor hoofd en romp. De stralingswaarde van een mobiel telecommunicatieapparaat is te vinden op de website van het gekochte model. Er zijn 5 categorieën stralingswaarden:
  • A: voor de SAR-waarde kleiner dan 0,4 Watt/kg
  • B: voor de SAR-waarde gelijk aan of groter dan 0,4 Watt/kg, maar kleiner dan 0,8 Watt/kg
  • C: voor de SAR-waarde gelijk aan of groter dan 0,8 Watt/kg, maar kleiner dan 1,2 Watt/kg
  • D: voor de SAR-waarde gelijk aan of groter dan 1,2 Watt/kg, maar kleiner dan 1,6 Watt/kg
  • E: voor de SAR-waarde gelijk of groter dan 1,6 Watt/kg, maar kleiner dan of gelijk aan 2 Watt/kg.

Onderzoek stralingswaarde

Radygo, een producent van beschermende smartphonehoesjes, is eens nagegaan hoeveel straling al die smartphones nu eigenlijk uitzenden. De vraag naar duidelijkheid hierover wordt steeds groter. Veroorzaken smartphones nu wel of niet gezondheidsschade? En dan met name op de lange termijn, dus over tien of twintig jaar? De precieze gevolgen van het langetermijneffect zijn gewoon niet bekend. Gaat het net als in het verleden bij het asbest- en rookschandaal waar het jaren duurde voordat er gewaarschuwd werd? Radygo vraagt aan een expert van de Katholieke Universiteit in Leuven om advies.

Wat is het antwoord

Het antwoord is dat de meeste toestellen toch wel onder de SAR waarde blijven, al zijn er wel grote verschillen tussen de toestellen wat betreft de stralingswaarde. De nieuwste stralingswaarden zijn te vinden op de volgende site

Kanttekening

In Amerika heeft de Federale Communicatie Commissie (FCC) een factsheet opgesteld waarmee de consument uitleg wordt gegeven over het begrip SAR waarde. De inhoud van de factsheet is; “De SAR waarde geeft informatie over het opwarmingseffect. Hoewel de SAR-waarde een belangrijk hulpmiddel is bij het schatten van de maximale blootstelling aan radiofrequente energie afkomstig van een bepaald type mobiele telefoon, geeft de waarde op zich onvoldoende informatie over de blootstelling aan radiofrequente energie onder bepaalde gebruiksomstandigheden om verschillende typen mobiele telefoons op een betrouwbare manier met elkaar te kunnen vergelijken.” De Nederlandse overheid, de telecomproviders en de Gezondheidsraad, houden hardnekkig vast aan alleen dit opwarmingseffect. Het thermisch effect. Negerend dat er ook a-thermische effecten zijn bij gebruik van draadloze apparaten. Namelijk de biologische effecten en neurologische effecten.

Maatregelen

De expert van KU Leuven adviseert om toch enkele maatregelen te treffen. Namelijk:
  • Draag de smartphone niet dicht bij je hart
  • Bel zoveel mogelijk handsfree
  • Leg de smartphone niet in de slaapkamer
  • Als zwangere vrouw de smartphone zo min mogelijk gebruiken en zeker niet in de buurt van de buik.
Gerelateerde artikelen
3 wetenschappers over effecten van straling op het lichaam3 wetenschappers over effecten van straling op het lichaamEr zijn al veel onderzoeken gedaan of de draadloze technologieën nu wel of niet gevaarlijk zijn voor de gezondheid van d…
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon ze…
Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Gezond eten wil zeggen vijf tot zes kleine gerechten per dag. Door wat vaker kleine gezonde gerechten per dag te gebruik…
Gsm stralen: wat straalt je gsm uit?Dagelijks staan we blootgesteld aan velen soorten stralingen. Bij de woorden straling of elektromagnetische velden begin…
Energetische kwaliteit gevelsDe feitelijk gerealiseerde thermische kwaliteit van de gevel krijgt weinig aandacht. Gemeenten kunnen wel bouwvergunning…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2058222/2014/09/22/Ken-jij-de-stralingswaarde-van-jouw-smartphone.dhtml
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/8675/weet_jij_hoeveel_straling_je_smartphone_eigenlijk_uitzendt
  • http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/actuele-themas/telefoons-masten-en-gezondheid/blootstelling-mobiele-telefoons
  • http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/14912/~/wat-is-de-stralingswaarde-(sar-of-sat)-van-uw-gsm%3F

Reageer op het artikel "Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!