InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Goeimoggel, begroeting

Goeimoggel, begroeting

Dat een reclame, waarmee vertypingen binnen een SMS zo populair zou worden had waarschijnlijk niemand verwacht. Toch is het “goeiemoggel” de nieuwe rage binnen Nederland. Het is zelf zo populair dat de reclame de Gouden Loeki 2007 heeft gewonnen.

Algemeen

Goeiemoggel, kreeg net een sproetje 5 kiklo intvip. Sproetje? Ik wordt knetterbek van die sproetjes. Dis is de abdeling transploft niet de abdeling sproedjes. Ik roggel het wel ff.

Dit is de tekst van de commercial van KPN, waarbij via een SMS bericht een bestelling binnenkomt bij een bedrijf. Op humoristische wijze geeft de KPN hiermee aan dat de SMS taal ons leven beheerst.

Overige verbasteringen van Goedemorgen

Verbasteringen van het “gewone” goedemorgen is al enkele keren vaker gebeurd. Het was de schrijver Remco Campert die in 1986 het goedemorgen als eens verbasterde tot “goedegommel”. Dit deed hij in zijn verhaal “Tot zoens”. Het woord SMS kende men toen nog niet eens, dus laat staan dat het werd gebruikt.

Het tv programma “Jiskefet”, gebruikte als variant op goedemorgen de term “goeiesmorgens”. Deze wordt hier en daar nog steeds gebruikt binnen de Nederlandse taal.

Goeiemoggel in Nederland

  • Deze reclame van de KPN welke in 2007 wordt uitgezonden, is een vertyping van het goedemorgen in een SMS bericht. Het gevolg van deze reclame is dat in Nederland het “goeiemoggel” tot bijna dagelijks taalgebruik heeft geleid, zowel op de werkvloer als daarbuiten.

  • Zelfs prinses Laurentien heeft bij de opening van het Jubileumcongres Genootschap Onze Taal, haar toespraak aangepast op de laatste taaltrend in Nederland. Zij begon haar toespraak met de woorden: “Dames en heren, of misschien moet ik zeggen goeiemoggel”.

  • In Rijswijk gingen de cafébezoekers massaal met elkaar op de vuist. Twee cafébezoekers begroette elkaar met de KPN groet “goeiemoggel”. Een derde bezoeker, die waarschijnlijk nog niets van de bewuste reclame afwist, dacht dat hij werd uitgescholden voor “mongool”. Hij sloeg er direct op los, wat een massale vechtpartij tot gevolg had. De politie moest hier uiteindelijk een einde aan maken.

  • Wanneer het woord “goeiemoggel” sms’t met “woordenboek” krijgt als antwoord “Indiennsido”. Lijkt dat op Mongools?

Het vervolg op Goeiemoggel

Dat de reclame zo goed zou aan slaan heeft waarschijnlijk niemand verwacht (wel gehoopt misschien). Er is inmiddels een commercie rondom de term “goeiemoggel” op gang gekomen. Zo zijn er al T-shirts te koop en natuurlijk is er een ringtone voor op de mobiel.

Ook is inmiddels een “goeiemoggel” sms taal ontstaan.

Gouden Loeki 2007

In 2007 is de Gouden Loeki, de beste tv reclame van 2007, uitgereikt op 21 december 2007. Het programma werd gepresenteerd door Reinout Oerlemans in een rechtstreekse uitzending. De prijs, gekozen door het Nederlandse publiek, ging naar de commercial “Goeiemoggel” van de KPN.

De 5 genomineerde commercials waarop deze avond gestemd kon worden waren:
  1. “Goeiemoggel” van KPN
  2. (de kale) Jan Vayne van Unox
  3. De nieuwe Ambulance van Centraal Beheer
  4. Kalkoengebraad van Albert Heijn
  5. Cipier van Centraal Beheer
© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gouden Loekie verkiezingGouden Loekie verkiezingJaarlijks wordt de Gouden Loekie uitgereikt aan de beste commercial van dat jaar. Dit is een strijd tussen de reclamebur…
Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Albert Heijn betaalt al haar medewerkers tegelijkertijd uit. Heb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Lees hieronder wanne…
Albert Heijn: Salaris uitbetalingen 2012 + PersoneelskortingAlbert Heijn: Salaris uitbetalingen 2012 + PersoneelskortingHeb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Ben je benieuwd wat de betaaldata van je salaris zijn? Kijk dan in het onderstaan…
Albert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandAlbert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandDe Albert Heijn is al enige tijd ronduit de grootste supermarktketen van Nederland. Sterker nog, één op de 3 supermarkte…
Shelf Ready PackagingToen Albert Heijn in oktober 2012 aankondigde Shelf Ready Packaging te gaan gebruiken in de winkels was het eerste wat e…

Reageer op het artikel "Goeimoggel, begroeting"

Infoteur: Storm
Laatste update: 02-01-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!