InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De postzegels van 2014: Het eerste halve jaar

De postzegels van 2014: Het eerste halve jaar

De postzegels van 2014: Het eerste halve jaar Postzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk om te verzamelen. In Nederland geeft PostNL de postzegels uit. Elk jaar omvat het uitgaveprogramma diverse nieuwe zegels, vaak om een of ander thema binnen de samenleving extra te belichten. We bekijken de postzegeluitgiften voor het eerste halve jaar van 2014.

Uitgifte postzegels

In Nederland is PostNL, voorheen PTT, TPG en TNT, verantwoordelijk voor de uitgifte van nieuwe postzegels. Vaak is een speciale gebeurtenis of jubileum de aanleiding voor de nieuwe postzegels, soms worden zegels ook uitgegeven als onderdeel van een lopende verzameling. Een wisseling van staatshoofd, zoals in 2013, is ook de aanleiding voor de wijziging van de lopende zegels. Op nieuwe zegels zal de beeltenis van koningin Beatrix vervangen worden voor de beeltenis van koning Willem-Alexander. De uitgifte van nieuwe postzegels is niet alleen nodig voor het reguliere postverkeer. Ook de verzamelaars kijken uit naar de nieuwe zegels.

Posttarieven

De posttarieven worden regelmatig verhoogd. De belangrijkste reden ligt erin, dat de dienstverlening op hetzelfde peil moet blijven, terwijl het aantal poststukken steeds verder afneemt, o.a. door de toename van elektronische berichtenverzending. In vroeger tijden was de wijziging van het posttarief de aanleiding voor de uitgave van nieuwe postzegels. Dat is tegenwoordig niet meer zo, de zegels dragen de cijferaanduiding 1 of 2. Met een zegel met aanduiding 1 kun je een brief met een gewicht tot 20 gram verzenden, voor een brief met een gewicht tot 50 gram gebruik je de zegel met een 2. Voor een zegel met aanduiding 1 betaal je sinds 1 januari 2014 voortaan 64 cent, een zegel met aanduiding 2 kost 128 cent. Zegels met de aanduiding 1 en 2 die je vorig jaar hebt gekocht voor een lager tarief kun je gelukkig nog steeds gebruiken. Een brief naar het buitenland verstuur je met een zegel voor internationaal postverkeer, tot 20 gram kost je dat 1,05. Voor het internationale verkeer zijn er geen verschillende waarde-aanduidingen. Is je brief tussen de 20 en 50 gram, dan plak je twee internationale zegels.

Zegeluitgifte eerste halve jaar 2014

Je ziet in de lijst hieronder een opsomming van de postzegelemissies zoals deze door PostNL zijn gepland voor het eerste halve jaar van 2014. Zoals je ziet, er worden op dezelfde datum vaak meerdere zegels uitgegeven.

In dit eerste halve jaar zijn er uiteraard nieuwe zegels met een beeltenis van koning Willem-Alexander, die in 2013 de troon overnam van zijn moeder, koningin Beatrix. De nieuwe zegels zullen op velletjes worden uitgegeven, maar voor zakelijk gebruik zullen er ook rollen zijn met honderd of tweehonderd zegels. Ook zullen er opnieuw uitgiften zijn in de reeks 'Mooi Nederland', waarin steeds bijzondere plekjes van Nederland worden uitgelicht. In 2015 bestaat het Koninkrijk der Nederlanden 200 jaar. Een mooie gelegenheid voor een postzegel, en de eerste zegel in dit thema ziet in dit eerste halve jaar van 2014 het levenslicht.

Datum Uitgifte Opmerking
2 januari 2014Postzegelvel Koning Willem-Alexander10 gelijke postzegels, met waarde 1.
2 januari 2014Postzegelvel Koning Willem-Alexander5 gelijke postzegels 'Internationaal'
2 januari 2014Zakenzegels op rol200 zegels met waarde 1.
2 januari 2014Nederlandse iconenPostzegelvel met 5 verschillende postzegels.
27 januari 2014Mooi Nederland: plaatsen met keramiek2 postzegelvellen met 5 gelijke postzegels
27 januari 2014Uit het Louwman Museum: klassiekersPostzegelvel met 10 verschillende postzegels
24 februari 2014Mooi Nederland: plaatsen met keramiek2 postzegelvellen met 5 gelijke postzegels
24 maart 2014Dag van de jeugdfilatelie 2014.Postzegelvel met 10 postzegels, waarvan 2 verschillende.
24 maart 2014Tweehonderd jaar Koninkrijk der Nederlanden: Nieuwe grondwet.Postzegelvel met 10 postzegels, waarvan 2 verschillend.
22 april 2014Europa-postzegels 2014. Muziekinstrumenten.Postzegelvel met 10 postzegels, waarvan 2 verschillend.
22 april 2014OrchideeënPostzegelvel met 10 verschillende postzegels
19 mei 2014Mooi Nederland: plaatsen met keramiekPostzegelvel met 5 gelijke postzegels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijks…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Filatelie en PostzegelsFilatelie en PostzegelsOnder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen me…
Verstuur je post goedkoop met oude postzegelsVerstuur je post goedkoop met oude postzegelsVeel mensen verzamelen postzegels omdat ze het een leuke hobby vinden. En ook omdat ze hopen dat hun verzameling in de l…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Bronnen en referenties
  • PostNL

Reageer op het artikel "De postzegels van 2014: Het eerste halve jaar"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 17-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Postzegels
Schrijf mee!