InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Goed luisteren levert meer op dan veel praten

Goed luisteren levert meer op dan veel praten

Goed luisteren levert meer op dan veel praten Als je wijzer wilt worden van een ander moet je tijdens een gesprek hoofdzakelijk je mond houden en aandachtig luisteren. Tevens door je gesprekspartner belangstellende vragen te stellen, de discussie op gang te houden, en ook goed tussen de regels door te luisteren. Als je op die manier veel te weten bent gekomen kun je vervolgens met een goed voorstel komen waarop de ander geen nee kan zeggen. Dus door eerst te luisteren bereik je sneller je doel.

Communiceren

Communiceren doen wij niet alleen d.m.v. woorden, maar vooral ook via gebaar, intonatie, gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale signalen. In de praktijk zijn non-verbale signalen vaak nog veelzeggender dan woorden. Want als we met een vies gezicht zeggen dat het eten heerlijk smaakt, krijgen die woorden een geheel andere betekenis. Daarom is het zo moeilijk om goed te communiceren via email, facebook, chat e.d. Omdat in een mail (maar ook telefoongesprek) uitsluitende woorden overblijven. Hetgeen we enigszins proberen te compenseren door ecomotions toe te voegen, die de functie van de gezichtsuitdrukking moeten overnemen.

Luisteren is moeilijk

Maar uiteraard zijn woorden nog steeds een belangrijke onmisbare factor bij het overbrengen van gedachten, informatie en gevoelens. Maar dan moeten er wel geïnteresseerde toehoorders zijn anders kunnen we beter ons mond houden. Vaak wordt vergeten dat communiceren geen eenrichtingsverkeer is, maar dat een volwaardig gesprek vooral het uitwisselen van elkaars standpunten, inzichten en gedachten is. Gemiddeld moeten we dus minstens 50% van de tijd onze mond houden en aandachtig luisteren.

De ander laten praten is de kunst

Juist bij beroepen waarbij je het niet zou verwachten is luisteren en vragen belangrijker dan praten. Een goede verkoper zal pas zijn verkoopverhaal beginnen, nadat hij eerst zoveel mogelijk noodzakelijk informatie van de potentiële afnemer is te weten gekomen. Dus wat wil die klant eigenlijk, welke prijs is men bereid te betalen, wie zijn de concurrenten etc. Maar ook een door de wol geverfde inkoper zal niet te snel het achterste van z’n tong laten zien, omdat het ook vanuit de positie van inkoper de kunst is om veel van de ander te weten te komen. Dus tot welk niveau zou de verkoper bereid zijn met de prijs te zakken, hoeveel belang heeft hij om tot een deal te komen.

Bovenstaande willekeurig voorbeeld geldt natuurlijk niet alleen in de commercie, maar ook in de politiek, tussen collega’s onderling, bij buren die tot een vergelijk proberen te komen enz. Als je verstandig bent laat je een ander praten, door hem/haar veel te vragen en sla je op het juiste moment toe met een passend voorstel waarop de tegenpartij bijna geen nee meer kan zeggen, omdat het exact toegespitst is op zijn situatie, wat mogelijk is omdat je hebt geluisterd in plaats van te praten.

Wanneer wel praten

De basisbehoefte om ons hart te luchten en ervaringen te delen, komt al heel snel nadat de basisbehoeften honger, dorst en seks zijn vervuld. Zodra onze maag is gevuld willen we graag een aandachtig oor voor onze overige problemen, angsten, zorgen etc. En het valt ook niet mee om op een wereldreis geweldige dingen te beleven die we niet met een ander kunnen delen. Als we dus helemaal alleen een verre reis maken, proberen we het gebrek aan een metgezel te compenseren, door een uitgebreid reisverslag en/of film te maken, zodat we minimaal na afloop van de onvergetelijke gebeurtenis onze meegemaakte avonturen kunnen vertellen.

Eenzaamheid

Als we vaak alleen zijn vanwege ouderdom, immobiliteit of gebrek aan naasten, valt het niet mee om een uitlaatklep of aandachtig toehoorder te vinden voor onze angsten, problemen, zorgen of alledaagse ervaringen. Professionele hulpdiensten kunnen dan dikwijls een oplossing bieden zoals telefonische hulpdienst De Luisterlijn, die tegen een acceptabel telefoontarief voor iedereen te raadplegen is die een probleem, zorg of vervelende ervaring wil delen met een belangstellende toehoorder. Vaak dat zo'n anoniem telefoongesprek met een ander niet alleen oplucht, maar ook tot andere inzichten leidt of een objectievere kijk geeft op een lastige situatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Deluisterlijn.nl (2-12-2018)
  • Groothandeal Vegro

Reageer op het artikel "Goed luisteren levert meer op dan veel praten"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Succesfactoren
Schrijf mee!