InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Marketing in de zorg

Marketing in de zorg

Marketing in de zorg Er is sprake van een toenemende marketing in de zorg. Dat komt omdat er sprake is van steeds minder marktwerking in de zorg. Ziekenhuizen en zorginstellingen moeten daarom ook meer met elkaar gaan concurreren voor de gunst van de cliënt. De taak van een zorgmarketeer is anders dan die van een gewone marketeer, omdat zij niet een bepaalde vraag creëren. Zorgmarketeers richten zich niet alleen op patiënten, maar ook om gemeenten, huisartsen en zorgverzekeraars. Lees er alles over in dit artikel. E is steeds meer sprake van marketing in de zorg. Dat komt omdat de marktwerking in de zorg is geïntroduceerd. Daardoor worden ziekenhuizen gedwongen om met elkaar te concurreren. De overheid hoopt dat dit uiteindelijk tot goedkopere prijzen leidt en dus tot een goedkopere zorg. Voorheen bepaalden mensen grotendeels hun keuze naar welk ziekenhuis zij gingen op basis van ligging of op basis van doorverwijzing door de (huis)arts. De keuze wordt tegenwoordig steeds vaker gemaakt op basis van service en kwaliteit. Voor de consument wegen de kosten minder mee, omdat die doorgaans worden vergoed door de zorgverzekeraar. Deze houdt daar wel rekening mee in haar keuze bij wel ziekenhuis zij haar zorg inkoopt.

Marketing in de zorg

De eerste vraag die mij een zorgmarketeer voorop moet staan is op wie hij of zij zich richt. Er zijn verschillende doelgroepen. Dit kan de cliënt zijn, maar ook het zorgkantoor, de gemeente, de huisarts of de zorgverzekeraar. Door de modernisering van de ABWZ hoeft de marketeer zich op de particuliere markt niet alleen te beperken tot de traditionele doelgroep. Er zijn twee basisbenaderingen, namelijk deelname in de ketens van verschillende zorgverleners die zich richten op de algemene verzorging van de mens of zich verder specialiseren in een bepaalde niche-markt en daar als heel goed bekend komen te staan. De rol van een zorgmarketeer verschilt in zoverre van die van een gewone marketeer dat die laatste een bepaalde behoefte bij mensen probeert op te wekken. Bij een zorgmarketeer ligt dat anders. Die kan namelijk een bepaalde vraag namelijk de zorg niet creëren, alleen een antwoord op geven.

Belang van communicatie in de zorg

Een belangrijke taak voor de zorgmarketeer is dat de zorginstelling toegankelijk is. Ook moet zij pro-actief contact zoeken met potentiële cliënten. Er zijn verschillende middelen waar hij o zij over beschikt, bijvoorbeeld door middel van e-mail, brief, nieuwsbrieven, een website en een persoonlijke benadering. Naast het specifiek promoten van bepaalde producten doet een zorginstelling er ook goed te doen aan corporate communicatie. Dit heeft te maken met heel het beeld dat mensen van een bepaalde instelling hebben. Als dit slecht is kan dit zomaar gevolgen hebben voor afdelingen waar prima zorg wordt geleverd. Vaak gaat het bij zorginstellingen mis in het geval crisismanagement. Een goed voorbeeld daarvan is het VUmc waar bleek dat er filmopnamen werden gemaakt bij de eerste hulp van het ziekenhuis zonder dat patiënten er iets af wist.

Klantenservice verbeteren in het ziekenhuis

Een andere belangrijke taak van zorgmarketeers is de algemene service van een ziekenhuis te verbeteren. Dit komt omdat ziekenhuizen een veel betere service moeten leveren omdat cliënten hun keuze voor een ziekenhuis of zorginstelling mede daarom besteden. In het verleden was dit niet zo, dus dit vraagt soms nogal een cultuuromslag bij verschillende zorgverlening. Zij moeten omschakelen van productiegericht naar cliëntgericht. Veel zorgmarketeers proberen bijvoorbeeld door middel vaan cursussen aan telefonisten, consulenten, verplegers en administrateurs de klantgerichtheid te verbeteren. Er zijn ook verschillende instituten die opleidingen geven voor zorgmarketeers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • http://www.gototalbranding.nl/zorgmarketing/

Reageer op het artikel "Marketing in de zorg"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!