InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoe vind ik een nieuwe baan?

Hoe vind ik een nieuwe baan?

Hoe vind ik een nieuwe baan? Het overkomt vrijwel iedereen eens, je raakt werkloos. Je moet nu op zoek naar een nieuwe baan. Door veel mensen wordt solliciteren als lastig ervaren. Hoe moet je nu een Curriculum vitae (CV) maken dat professioneel overkomt. Het is handig om te weten welke opties je hebt om sneller aan een baan te komen. Ook is het handig om de ins and outs van het sollicitatieproces beter te begrijpen.

Maak gebruik van alle mediums

Tegenwoordig is alles gemakkelijk te vinden het via internet, maar dit houdt niet in dat je voor een baan alleen maar op het internet kan zoeken. Er staan in elke krant veel vacatures. Het is vaak zo dat deze ondernemingen niet hun sollicitaties ook nog op het internet hebben staan waardoor je een enorm deel van de arbeidsmarkt misloopt. Ook is de zoektocht naar werk een actieve. Als je de hele dag wacht tot er uiteindelijk iets langskomt loop je veel mis. Daarom moet je assertief zijn. Je moet naar buiten gaan, bij bedrijven vragen of ze misschien vacatures vrij hebben. Ondernemingen houden vaak van werknemers met eigen initiatief.

Het CWI is een goed medium als je werk zoekt. Het CWI heeft vaak meer vacatures openstaan dan je zelf op het internet of in kranten kunt vinden. Het inschrijven is goed en het is zeker de moeite waard.

Hoe gaat het solliciteren naar een vacature in zijn werk?

Bij het vinden van een nieuwe baan is niet alleen de zoektocht naar een vacature belangrijk, maar ook de sollicitatie zelf. Daarom beginnen we met het solliciteren.

Veel mensen denken dat solliciteren simpel is en dat je hier niet echt over na hoeft te denken. Maar op het moment dat zij in aanraking met een sollicitatie komen wordt dit proces toch vaak als lastig ervaren. Daarom beginnen we nu bij het begin.
Het einddoel van een sollicitatie is natuurlijk om een baan te krijgen maar tussendoor zijn er nog meerdere andere doelen te behalen.
Het eerste doel dat je moet halen is dat je door de selectie van sollicitanten heen moet komen omdat je een sollicitatiegesprek wilt en uiteindelijk de baan. Om dit doel te kunnen behalen moet je een CV en een sollicitatiebrief naar de onderneming opsturen. Vooral Het Curriculum Vitae (CV wordt door veel mensen als moeilijk ervaren. Daarom ga ik eerst in op hoe je een CV moet maken en daarna komt de sollicitatiebrief aan bod.

Het Curriculum Vitea (CV)

Zorg er altijd voor dat jouw CV er zo professioneel mogelijk uitziet. Dit houdt in dat je keurig al jouw gegevens vermeld. Let er hierbij op dat je een normaal e-mailadres hebt omdat dingen als: Crazysteve@... door werkgevers bijna nooit gewaardeerd zullen worden en jouw CV onder op de stapel beland of zelfs helemaal verwijderd wordt. Er zijn tegenwoordig veel online e-mailwebsites waar je gratis een nieuw e-mailadres kan aanmaken als dit nodig mocht zijn.

Probeer de CV niet al te lang te maken. Veel mensen denken vaak dat een lange CV beter is dan een korte. Je komt niet professioneler over met een uitgebreide CV ook al staat er meer in een compacte. Een kort compleet CV is vaak beter dan een lang CV met weinig goede informatie die verspreid in de CV staat. De lezer van de CV moet dan echt op zoek gaan om te weten te komen wat hij zocht terwijl dit helemaal niet nodig is. Werkgevers die een nieuwe werknemer nodig hebben krijgen vaak tientallen zo niet honderden reacties. Als iedereen zijn CV onoverzichtelijk en lang maakt moeten werkgevers veel onzin lezen. Hierdoor kunnen zij geïrriteerd raken en jouw CV weg doen. Probeer een zo compleet mogelijk beeld te geven van jouw loopbaan maar gooi niet gelijk alles op de CV. Onbelangrijke bijbaantjes, cursussen en dergelijke leiden alleen maar af van de echt belangrijke zaken. Het is lastig om een maximaal aantal pagina’s voor de CV aan te geven omdat sommige mensen een uitgebreide loopbaan hebben en andere een simpele en korte. Maar het is waarschijnlijk voor iedereen mogelijk om een maximum van twee pagina’s te hanteren, maar nogmaals dit verschilt per persoon.

De CV moet zo overzichtelijk mogelijk zijn, werk niet met te lange zinnen en maak gebruik van alinea’s, tabs, voetnoten, spaties en opsommingstekens. De tekst wordt hier veel duidelijker van en leest veel fijner als de structuur op orde is.

Het loont de moeite om aan jouw vrienden en familie te vertellen dat je werk zoekt en te vragen of zij misschien een vacature weten of iemand kennen die mensen zoekt. Als deze mensen allemaal gaan rondvragen bereik je veel mensen en vergroot je jouw kans op succes.

De sollicitatiebrief

Over het algemeen worden er twee soorten sollicitatiebrieven onderscheiden: de gewone sollicitatiebrief, de algemene open sollicitatiebrief ende gerichte open sollicitatiebrief. In dit artikel worden beide soorten besproken en verder toegelicht.

De gewone sollicitatiebrief

De gewone sollicitatiebrief is het makkelijkst te schrijven. Je gaat solliciteren op een vacature. Hierdoor weet je wat er van jouw verwacht wordt en wat je moet kunnen. Aan de hand van deze gegevens moet je zorgen dat jouw profiel aansluit bij de vacature. Verder moet je jezelf een beetje verkopen om de onderneming over te halen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

De algemene open sollicitatiebrief

Bij de algemene open sollicitatiebrief heb je over het algemeen niet genoeg informatie van de onderneming om jouw profiel passend te maken op de openstaande vacatures. Zonder deze informatie is het belangrijk om jouw profiel zo breed mogelijk weer te geven. Je moet al jouw opleidingen, vaardigheden, ervaringen opsommen. Vanwege het gebrek aan informatie hoef je niet heel uitgebreid en beschrijvend te zijn zolang de sollicitatiebrief maar compleet is. Je moet er op letten dat de onderneming aan de hand van jouw brief kan zien waar ze jou kunnen gebruiken en dat je gemotiveerd bent om de vacature zo goed mogelijk in te vullen.

De gerichte open sollicitatiebrief

De gerichte open sollicitatiebrief is wezenlijk anders dan de algemene en vraagt veel meer tijd en precisie. Zoals deze naam al zegt solliciteer je naar een gerichte functie. Hierdoor hoef je niet zo een uitgebreid beeld van jou te geven met alles wat jij kunt. Je kunt de brief aanpassen naar alle vereisten die jij hebt en nodig zijn voor de functie die jij wilt invullen. Vaak wordt een gerichte open sollicitatiebrief geschreven op basis van standaardformulieren die door de onderneming verstrekt worden. Hierdoor is deze soort sollicitatiebrief makkelijker te schrijven omdat je niet snel iets vergeet. Het kost echter wel veel tijd doordat je heel precies moet schrijven om aan te sluiten op de vacature.

Toch is het zo dat je bij open sollicitatiebrieven niet direct op een vrijkomende baan solliciteert maar meer voor het geval dat de baan vrijkomt.

Jezelf verkopen

Zoals al eerder genoemd is het belangrijk om jezelf te verkopen bij een sollicitatie. Tijdens een sollicitatie moet je de onderneming overhalen om de baan aan jou te geven. Daarom is het belangrijk dat jij tijdens het sollicitatiegesprek aan enkele eisen voldoet. De tips hiervoor zijn:
Het is belangrijk dat jij tijdens een sollicitatiegesprek jouw kwaliteiten toont zodat er gezien wordt wat je in huis hebt.

  • Probeer rustig over te komen. Je moet jezelf goed presenteren maar niet ten koste van alles.
  • Een andere belangrijke factor is kleding.
  • Probeer jouw kledingkeuze goed af te stellen zodat je serieus overkomt.
  • Probeer zoveel mogelijk jezelf te blijven. Gebruik daarom niet te veel make up of geurtjes en dergelijke. Dit leidt af. Mensen denken dan snel dat je niet sterk in je schoenen staat.
  • De eerste indruk is belangrijk bij een sollicitatiegesprek. Geef een goede hand aan de persoon waar je mee praat, probeer niet te stotteren, zorg dat je er kalm uitziet en betrouwbaar overkomt. Bedenk dat als je voor een gesprek ben uitgenodigd de onderneming jouw al ziet zitten.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Rechten uitzendkrachtRechten uitzendkrachtUitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zi…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Werk zoeken op internet?Werk zoeken op internet?Een leuke baan kun je op veel plaatsen vinden, op jobboards, social networks, in de krant, op internet en bij een uitzen…
Bronnen en referenties
  • https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer/meer_weten/solliciteren/gerichtesollicitatiebrief/briefschrijven
  • http://www.jobnet.nl/orienteren-en-solliciteren/open-sollicitatie/open-sollicitatiebrief-voorbeeld.html

Reageer op het artikel "Hoe vind ik een nieuwe baan?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 22-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!