InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Met pensioen gaan: de stress van het pensioen

Met pensioen gaan: de stress van het pensioen

Met pensioen gaan: de stress van het pensioen Met pensioen gaan is iets waar de meeste mensen jaren naar uitkijken. Een hele loopbaan lang heb je je uitgesloofd op je werk en nu komt eindelijk de beloning van de rustige oude dag. Toch kan het pensioen ook stress met zich meebrengen voor een gepensioneerde. Sommige gepensioneerden hebben de angst om in het "zwarte gat" te vallen en kunnen zich nutteloos gaan voelen. Plots kan verveling om de hoek komen loeren. Ook op sociaal vlak wordt alles anders. Paradoxaal genoeg kan de welverdiende rust waar je je hele actieve leven naar hebt uitgekeken zorgen voor stress. Hoe kan deze "pensioenstress" ontstaan?

Eindelijk verlost van je baan

Voor velen is het pensioen de beloning van jarenlang hard werken. Je hoeft niet meer elke dag paraat te staan om op tijd op je werk te zijn en in de file te staan naar je werk. Heel wat werkende mensen kijken er naar uit om eindelijk voor de laatste keer de deur van het kantoor achter zich dicht te slaan en te gaan genieten van een rustige oude dag. Maar naast die voordelen kan het pensioen ook nadelen en zelfs stress met zich meebrengen.

Stress vóór het pensioen

Aftellen

Wie zijn werk niet altijd met veel zin heeft uitgevoerd, zal zich verheugen op zijn pensioen. Hij of zij zal soms zelfs de dagen aftellen die er nog resten op het werk. Ook mentaal ga je je voorbereiden op wat er na komt: na het einde van je loopbaan heb je immers geen professionele verplichtingen meer.

Vragen stellen

Als je op pensioen gaat dan komen er heelwat vragen op je af, zoals bijvoorbeeld:
  • hoe ga ik mijn dagen vullen?
  • hoe ga ik kunnen leven van mijn pensioenuitkering?
  • kan ik dezelfde levensstandaard aanhouden als tijdens mijn loopbaan?
  • gaat mijn sociaal leven er niet op achteruit gaan?
  • blijft de gezondheid goed of begint de fysieke aftakeling stilletjes na het pensioen?

Angst voor de leegte

Een van de grootste problemen waar gepensioneerden voor vrezen is de leegte die ontstaat na hun loopbaan. Het verdwijnen van je baan brengt een zee van extra tijd met zich mee die moet worden opgevuld. Het is niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan. Als je jarenlang voor een baas hebt gewerkt, ben er aan gewoon geraakt dat je tijd altijd voor jou georganiseerd werd. Verwachtingen werden gesteld, en het einddoel moest gehaald worden binnen een bepaalde termijn. Dat valt nu allemaal weg.

Pensioen: teveel vrijheid?

Het wegvallen van verplichtingen brengt een vrijheid van tijdsindeling met zich mee. Je doet met je tijd helemaal wat je zelf wilt: ofwel werk je de hele dag in de tuin, ofwel doe je de hele dag niets. Geen baas die er wat van zal zeggen. Dit vergt een ommekeer in je gedachten: nu bepaal je zelf wat je doet en op welk moment. Je gaat je tijd dus, meer dan voorheen, zelf organiseren. Hierbij komt het er op aan om niet in het "zwarte gat" te vallen: probeer je tijd zoveel mogelijk te vullen, ook al lijkt het erop dat je "teveel tijd" hebt.

Pensioenstress: verveling

Verveling is een ander gevaar dat dreigt na het pensioen. Na het wegvallen van je baan moet je ineens andere bezigheden gaan zoeken om de tijd te verdrijven. Daarom is het goed om voor je pensioen je hier al een beetje op voor te bereiden. Denk aan het vinden van een nieuwe hobby, aan het lezen van de boeken die al jaren liggen weg te kwijnen, of het bezoeken van plaatsen die altijd al hebt willen zien. Alles is goed om de verveling tegen te gaan, want zoals het oude spreekwoord zegt: "de ledigheid is des duivels oorkussen".

Verminderd sociaal leven

Tenslotte mag je ook de sociale bijwerkingen van het pensioen gaan niet onderschatten. Toen je nog werkte, was het normaal dat je met collega's omging, dat je zakelijke contacten en een goed gevuld sociaal leven had. De vraag is wat er hier nog van zal overblijven na je pensioen. De vriendschappelijke band die je had met collega's wordt nu moeilijker te onderhouden doordat je mekaar niet meer elke werkdag ziet.

Gevoel van nutteloosheid

Op psychologisch vlak kan het pensioen ook even een domper betekenen doordat je je niet meer nuttig gaat voelen. Jarenlang heb je deel uitgemaakt van de werkende maatschappij waarin je je rol hebt vervuld. Je was met andere woorden nuttig voor de samenleving. Nu valt dat grotendeels weg. Je hebt bijna alle stappen van het leven doorlopen en begint nu aan de laatste stap. Bij sommige mensen zorgt dit gevoel zelfs voor een aantasting van hun waarde om iets te betekenen voor de ander: oftewel het gevoel dat de maatschappij je niet meer nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ppi pensioen met meer risicoPpi pensioen met meer risicoZelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor…
Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opHeb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opJe hebt bij meerdere bedrijven gewerkt, maar vraagt je af: 'Heb ik ergens pensioen opgebouwd?' Of je weet dat je wel erg…
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…
Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met we…
Pensioengat dichtenPensioengat dichtenMen denkt vaak te licht over een tekort aan pensioen. Op het moment dat de pensioenleeftijd in zicht is wordt er vaak pa…

Reageer op het artikel "Met pensioen gaan: de stress van het pensioen"

Reactie

Aow-Er, 03-03-2015 19:38 #1
Ik snap niet dat jij vroeger nog gewerkt heb. Dat zijn mijn echtgenote een aantal maanden nadat ik op mijn 59ste met vervroegd pensioen was gegaan. Ik was voor mijn pensionering al penningmeester van de tennisvereniging en lid van de redactie van het plaatselijk dorpsblad. Omdat ik tijdens mijn laatste 'werkjaar' mijn kleinzoon regelmatig naar de muziekschool bracht, vatte ik het idee op om ook muziekles (piano) te gaan volgen. Dat wilde ik heel mijn leven al, maar dat kwam er nooit van. Met deze drie hobby's en natuurlijk meerdere korte (fiets)vakanties per jaar heb ik mij nog geen dag verveeld, en ik weet ook echt niet wat dat is. Ook al regent het een hele week. Dan kijk ik even naar de grote stapel boeken die er al jaren liggen en die - als het zo doorgaat - zeer waarschijnlijk nog wel jaren ongelezen blijven liggen. Je maakt mij ook niet wijs dat er in welke dorp of stad niet iets is waarmee je jezelf (of voor 'de maatschappij') nuttig kunt maken! Zowel van mijn VUT-uitkering (tot 65) als van mijn huidige pensioen en AOW kan ik iedere dag een boterham eten inclusief beleg. En meerdere keren een weekje ergens gaan fietsen is eveneens geen probleem.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Pensioensparen
Reacties: 1
Schrijf mee!