InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Pensioen: wat zijn de voordelen van met pensioen gaan?

Pensioen: wat zijn de voordelen van met pensioen gaan?

Pensioen: wat zijn de voordelen van met pensioen gaan? Voor sommigen is met pensioen gaan verontrustend en halen de voordelen het niet op de nadelen. Ze denken dan aan een verzwakkende gezondheidstoestand, een lege tijdsindeling, of het vergeten worden door de samenleving. Maar het pensioen kan meer zijn dan een laatste fase in het leven: er zijn voldoende voordelen aan verbonden om er halsreikend naar uit te kijken. Je hoeft niet meer naar je baas, je hoeft niet meer in de file te staan en je hebt meer tijd voor je familie. Wat zijn zoal de voordelen van met pensioen gaan?

Met pensioen gaan: voordelen en nadelen

Het is iets waar zoveel werkende mensen jaren naar uitkijken: eindelijk met pensioen kunnen gaan. Na tientallen jaren werken aan een al dan niet succesvolle loopbaan wacht het pensioen en de daarbijhorende voordelen en nadelen. Mogelijke nadelen kunnen te maken hebben met het niet kunnen omgaan met het nietsdoen en het zich buitengesloten voelen van de maatschappij. Maar er zijn ook tal van voordelen aan het pensioen. Hier volgt een overzicht.

Nooit meer werken

Het grootste voordeel van met pensioen gaan is het feit dat je niet meer hoeft te gaan werken. Niet meer in de file staan naar je werk, geen werk meer moeten uitvoeren voor een vervelende baas: eindelijk ben je er helemaal vanaf. De baan waar je voor gekozen had kon in het begin wel leuk lijken, maar in de loop der jaren sloop de routine erin en ging je uitkijken naar je pensioentje. Op het moment van je pensioen heb je geen arbeidsverplichtingen meer en hoef je niet meer in een afstompende routine te werken.

Meer tijd voor je familie

Als je niet meer gebonden bent aan de strakke tijdsindeling van je baan, komt er meer tijd vrij voor je familie. Je kan meer "quality time" gaan besteden aan je partner, aan je kinderen en je kleinkinderen. Vooral het zien opgroeien en het verzorgen van de kleinkinderen kan voor grootouders een plezier zijn. Door de nieuwe generatie te zien opgroeien kan je tot het geruststellende inzicht komen dat de "cyclus van het leven" stilaan rond is. Je hebt je rol gespeeld, je taken volbracht en nu is het tijd om je kennis en wijsheid door te geven.

Vrije tijd

Hobbies

Toen je ging werken was het altijd wel een karwei om tijd over te houden voor je ontspanning en je hobbies. Met het pensioen komt daar verandering in. Er ontstaat een ware zee van tijd door het simpele feit dat je geen werkverplichtingen meer hebt. De dag begint als het ware als een onbeschreven blad dat je naar wens mag gaan beschrijven. Eens je op pensioen bent komen er meer momenten vrij voor het beoefenen van je hobbies, voor het doen van karweitjes in huis, of het maken van een reis.

Nieuwe ervaringen

Naast je bekende hobbies kan je ook nieuwe mogelijkheden gaan ontdekken op het vlak van ontspanning. Zo zijn er gepensioneerden die plots een wijncursus gaan volgen en uiteindelijk ook een wijnkelder inrichten, of anderen die na hun pensioen volop gaan reizen om een stukje van de wereld te zien. Sommige mensen kopen een hond die ze dagelijks uitlaten om de verveling tegen te gaan. Eens je op pensioen bent kan je de tijdsindeling van je dagen naar believen invullen en dat is voor sommige mensen erg aangenaam.

Pensioensparen: geld innen

Na het jarenlang geld investeren in een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering, is het moment gekomen om de opbrengst daarvan te innen. Op die manier wordt het geduldige sparen beloond en, als je regelmatig gespaard hebt, kan het resultaat een aantrekkelijk geldbedrag zijn. Na al die jaren braaf sparen kan je dus nu over een leuk bedrag beschikken om te spenderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pensioen: wat zijn de voordelen van met pensioen gaan?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Pensioensparen
Schrijf mee!