InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Persoonlijke effectiviteit - Een klassiek middel

Persoonlijke effectiviteit - Een klassiek middel

Persoonlijke effectiviteit. Wat is het ultieme middel om je persoonlijke effectiviteit een stevige boost te geven zonder dat dit te veel extra inspanning kost? Hoe hou je jezelf op het juiste spoor zelfs in moeilijke tijden of in tijden van veel afleiding?

De 6 kritieke actiepunten

Rond het begin van de vorige eeuw ontmoette de heer Ivy Lee de heer Charles M. Schwab, de president van Betlehem Steel. Het doel van Ivy Lee was om zijn diensten aan te bieden aan de heer Schwab en om hem te helpen om effectiever en efficiënter te worden. De reactie van Schwab was dat zijn personeel al precies wist wat zij moest doen, alleen wist hij niet hoe hij het hen moest laten doen. Hierop wees hij Ivy Lee in eerste instantie af, omdat hij niet geloofde dat hij hier iets aan kon doen. Ivy Lee reageerde hierop met de volgende vraag: "Stel je voor dat ik een middel voor je hebt dat je gegarandeerd vele malen efficiënter maakt, zou je dan geïnteresseerd zijn? Ik heb zelfs nog een beter idee" zei de heer Lee, "Ik geef je het middel gewoon, laat het je gebruiken voor de komende 21 dagen, en als het werkt, dan deel je het met je personeel. Daarna mag je me een cheque sturen voor wat je denkt dat het waard is." Schwab reageerde met: "oké, wat is dat middel?". "Aan het begin van iedere dag, of nog beter zelfs, aan het einde van iedere dag, dien je een pen en papier te pakken en dien je de 6 belangrijkste actiepunten die je moet uitvoeren om je doelen te bereiken op te schrijven." Zei Lee. "Weet je wat, begin nu alvast maar met schrijven van de actiepunten voor morgen." Schwab dacht erover na en schreef zijn 6 actiepunten voor de volgende dag op. "Zet ze nu op volgorde van belangrijkste naar minder belangrijkste, door er een nummer voor te zetten. 1 is het belangrijkste, dan nummer 2, etc." Zei Lee. "Start morgenvroeg direct met nummer 1 op de lijst. Ga niet naar nummer 2 voordat je nummer 1 volledig heb uitgevoerd. Ga hierna verder met de volgende nummers op de lijst. Als je aan het einde van de dag de lijst nog niet helemaal hebt uitgevoerd, dan dienen de nog niet-uitgevoerde items bovenaan het lijstje van de volgende dag te komen staan. Gebruik dit zo lang als je wilt en als je denkt dat het iets waard is, stuur me dan een cheque voor dat bedrag."

Binnen een maand ontving de heer Lee een check van 25.000 dollar. Bijgevoegd zat een brief van de heer Charles M. Schwab: "Dat is bij uitstek het krachtigste middel voor het bereiken van je doelen, en dit is een fractie van wat het waard is."
Betlehem Steel was toentertijd relatief onbekend, maar is vervolgens binnen vijf jaar s' werelds grootste staalfabrikant geworden.
Schwab heeft op eigen houtje 1.000.000.000 dollar verdient en werd de bekendste en meest invloedrijke staalproducten van de wereld. De 25.000 dollar investering veranderde in een miljoenenomzet in een tijd dat het gemiddelde dagloon zo'n 2 dollar per dag was.

Sinds die tijd hebben veel invloedrijke zakenmensen over de hele wereld deze techniek gebruikt om hun efficiëntie en effectiviteit te vergroten. Als het goed genoeg voor hen is, dan is het waarschijnlijk ook goed genoeg voor ons.

Intentie en aandacht

Intentie

De 6 kritieke actiepunten dienen gefocust te worden op datgene wat je wil bereiken op de middellange of lange termijn. Dit zou je je intentie of je doelen kunnen noemen. Het is dus van belang om voorafgaande aan het vormen van je dagelijkse kritieke 6 actiepunten tot in detail te bepalen waar je heen wilt en waar je jezelf graag ziet binnen een bepaald tijdsbestek. Wanneer je intenties niet duidelijk zijn, dan zullen de 6 kritieke actiepunten te weinig richting hebben en waarschijnlijk tot meer random resultaten leiden.

Aandacht

Naast een duidelijke intentie is het noodzakelijk dat je je volledige aandacht stort op het uitvoeren van de 6 kritieke aandachtspunten en dat je je aandacht op je uiteindelijke intentie en doelen niet verliest. Er zijn andere methodes en technieken die je helpen op het juiste spoor te blijven, ook wanneer er veel afleidingen zijn die het moeilijk maken je aandacht consistent te focussen op je intenties en het bereiken van je doelen. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik maken van een intentie kaartje (waarop je intentie bondig, maar in motiverend detail staat opgeschreven) die je altijd bij je draagt. Hierdoor ben je op elk moment in staat om je helemaal bewust te worden van je intentie(s).
© 2011 - 2018 Daniel-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Persoonlijke effectiviteit - Een klassiek middel"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!