InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Steve Jobs, de man achter het succesrijke Apple!

Steve Jobs, de man achter het succesrijke Apple!

In dit artikel

Wie is Steve Jobs?

Steve Jobs of voluit Steven Paul Jobs is een Amerikaan die mee aan de oprichting staat van het huidige Apple Inc.; bekend van de iPhone en iPad 2. Ook vandaag de dag nog is hij topman van het Amerikaanse multimediabedrijf. Behalve topman van Apple behoort hij ook tot de raad van bestuur van de Pixar Animation Studions; bekend van animatiefilms als Cars en The Incredibles. Met een totaal aan inkomsen van bijna 650 miljoen Dollar in 2006 is hij de best verdienende directeur in de Verengide Staten. Steve Jobs wordt in de computerwereld beschouwd als een pionier. Zo is hij deels verantwoordelijk voor de huidige vorm van de computermuis en tal van andere hedendaagse snufjes.

Atari, Jobs' eerste werkgever. / Bron: Joho345, Wikimedia Commons (Publiek domein)Atari, Jobs' eerste werkgever. / Bron: Joho345, Wikimedia Commons (Publiek domein)

De eerste levensjaren van Steve Jobs.

Steve Jobs werd op 24 februari 1955 als Steven Paul Jendali in de Verenigde Staten geboren als zoon van de Syrische student Abdulfattah Jandali en de Amerikaanse Joanne Carole Schieble. Later werd hij geadopteerd door Paul Jobs en Clara Jobs-Hagopian, die ook zijn naam veranderden. Hij groeide op in Mountain View in de staat Californië waar hij ook naar school ging. Tijdens zijn schooltijd leerde hij Steve Wozniak kennen, een man waar hij later nog grootse dingen mee ging verwezenlijken.

Steve Jobs' eerste stappen in de zakenwereld.

Jobs' eerste stappen in het bedrijfsleven zette hij bij Atari, een bedrijf dat zijn pijlen richtte op computerspelletjes en consoles. Later zou hij hier opstappen om zo op 3 januari 1977 Apple Computer op te richten, het huidige Apple Inc. Dat deed hij samen met zijn oude schoolmakker Steve Wozniak en een andere vriend Ronald Wayne. In 1985 besliste Apple's raad van bestuur echter dat Jobs geen leidinggevende functie meer mocht uitvoeren en hij verliet het bedrijf.

De terugkeer van Jobs naar Apple.

Nadat Steve Jobs Apple verlaten had in 1985 richtte hij een nieuw bedrijf op, NeXT Computer. Het bedrijf zou zich, net als Apple, richten op gesloten hardware met een revolutionair besturingssysteem. In 1997 nam Apple het nieuwe bedrijf echter over waardoor NeXT Computer een onderdeel werd van Apple. Door zijn successen werd Jobs benoemd tot CEO van het Apple. Door de macht die Jobs in handen kreeg ging hij met de grove borsten door de bestuursleden. De projecten van Apple bleven echter ook niet gespaard, zo werd de Apple PDA 'Newton' van tafel geveegd en stopte Apple met het verkopen van licenties aan UMAX.

Een eigenzinnige Steve Jobs maakt Apple weer groot.

Na Steve Jobs' terugkeer naar Apple in 1997 is het bedrijf alleen maar blijven groeien. Dankzij de komst van de iPhone's, iPod's en de iPad won Apple steeds meer terrein in de business. Mede dankzij de eigenzinnigheid van Steve Jobs kon Apple blijven groeien. Zijn bemoeizucht in ieder product is zo enorm groot dat het kleinste detail op zelfs de verpakking van een product hem bezighoudt. Steve Jobs heeft zichzelf ook altijd populair weten maken bij het 'gewone publiek' door op hautaine gelegenheden steeds te verschijnen in een spijkerbroek en een zwarte trui.

De gezondheidsproblemen van Steve Jobs.

In augustus 2004 werd Steve Jobs voor het eerst ziek door een tumor in de alvleesklier. Ze werd operatief verwijderd en een maand later kon hij alweer aan het werk. In januari 2009 deelde Jobs echter mee zijn werk even links te laten liggen omwille van een hormoonstoring, die volgens hem makkelijk te genezen was. Enkele weken later meldde hij echter dat de ziekte complexer was dan gedacht en hij stopte zijn activiteiten voor een half jaar. In die tijd had Jobs een levertransplantatie ondergaan. Jobs' gezondheidsproblemen waren echter nog niet van de baan, in januari 2011 meldde hij opnieuw dat hij zich voor onbeperkte tijd zou terugtrekken wegens een zware ziekte. In maart 2011 kwam hij wel nog de nieuwe iPad voorstellen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Joho345, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Steve Jobs, de man achter het succesrijke Apple!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!