InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Selectie procedure politie Nederland

Selectie procedure politie Nederland

Selectie procedure politie Nederland Wie heeft nou niet die jongens (of meisjes) droom om politieagent te worden? Vele roepen op jonge leeftijd al dat ze politieagent willen worden. Politieagent wordt je echter niet zomaar. Al voor de opleiding start, vindt er een strenge selectie plaats, want niet iedereen kan politieagent worden! Tijdens deze keuring wordt er met behulp van een aantal tests gekeken naar wat voor persoon je bent, wat je capaciteiten zijn en hoe je fysiek gesteld bent.

De verschillende onderdelen:

Informatieavond bij het korps

Voordat je kunt solliciteren bij de politie, dien je eerst een informatieavond bij te wonen. Op zo'n avond wordt vertelt wat de functie inhoud en wat je te wachten staat. Verder wordt er tijd vrijgemaakt voor eventuele vragen van potentiële kandidaten. Aanmelden voor een informatieavond kan op de website van de politie.

Solliciteren

Na het bijwonen van een informatieavond is het mogelijk om te solliciteren. Tijdens de avond worden er enveloppen uitgedeeld, met daarin de sollicitatieprocedure. Hierin staat hoe de sollicitatie in zijn werk gaat. Om te solliciteren, dient de kandidaat een sollicitatiebrief en CV op te sturen naar de afdeling Werving en Selectie (W&S) van het desbetreffende korps. In de sollicitatiebrief kan aangegeven worden waarom je voor de functie solliciteert en waarom je denkt dat je de geschikte kandidaat bent. Met behulp van het CV kan de afdeling werving en selectie opmaken of je aan de gestelde eisen voldoet.

Intake gesprek

Na het verzenden van de sollicitatie, neemt het korps contact met je op. Meestal wordt je uitgenodigd voor een intakegesprek. Het kan voorkomen dat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan zijn omdat je niet aan de eisen voldoet (zoals leeftijd) of omdat er een stop op de functie is.

Het intakegesprek wordt gehouden bij het korps waar je solliciteert. Tijdens het intakegesprek zul je spreken met een of meerdere medewerkers van afdeling werving en selectie van het desbetreffende korps. Tijdens dit gesprek kun je duidelijk maken waarom je solliciteert en waarom je denkt dat je de geschikte kandidaat bent. Daarnaast zal het korps dit gesprek gebruiken om te kijken of ze je geschikt vinden om deel te nemen aan de selectieprocedure.

Selectie politieacademie A

Als het intakegesprek positief is afgerond, wordt je uitgenodigd voor de selectie op de politieacademie. Deze is onder te verdelen in deel A en deel B.

In deel A komen de volgende drie tests aan bod;
  • Taaltesten
  • Cognitieve capaciteiten profiel
  • Fysieke vaardigheids toets

Taaltest*

De taaltest is een test op een computer, waar gekeken wordt wat de taalvaardigheid van de kandidaat is. Het eerste deel bestaat uit het lezen van teksten met vervolgens vragen over deze teksten. Het tweede deel is het schrijven van teksten/brieven.

Cognitieve capaciteiten profiel

Tijdens deze test worden de cognitieve capaciteiten van de kandidaat bepaald. Dit wordt gedaan door verschillende opgaves zoals letter- en cijferreeksen en woordcombinaties.

Fysieke vaardigheids toets

De fysieke vaardigheids toets is de sporttest van de politie. Tijdens deze toets wordt gekeken wat de conditie van de kandidaat is. De toets bestaat uit een parcours met objecten, dat binnen een bepaalde tijd gelopen dient te worden. Een uitleg over deze toets is te vinden op de FVT website.

Selectie politieacademie B**

Als deel A van de selectie positief is afgerond, wordt er een nieuwe afspraak gemaakt voor deel B.

In deel B komen de volgende onderwerpen aan bod;
  • Psychologische vragenlijst
  • Psychologisch gesprek
  • Praktijkproef (rollenspel)

Psychologische vragenlijst

Dit is een lange lijst met vragen over wat de kandidaat heeft meegemaakt en hoe hij of zij zou reageren in bepaalde situaties. De psycholoog gebruikt deze vragenlijst om een beeld van de kandidaat te krijgen.

Psychologisch gesprek

Het psychologisch gesprek is een gesprek met een psycholoog van de politieacademie. Deze psycholoog probeert een beeld te schetsen van de kandidaat. Hij zal vragen stellen over wat voor heftige situaties een kandidaat heeft meegemaakt e.d.

Praktijkproef

De praktijkproef is een rollenspel tussen de kandidaat en acteurs. Hierin wordt de kandidaat is lastige situaties gezet en wordt gekeken hoe de kandidaat reageert. De inhoud hiervan is verschillend en mag niet besproken worden, om te voorkomen dat kandidaten beïnvloed worden. Belangrijk is dat de kandidaat zichzelf blijft en niet gaat optreden alsof hij/zij al een politieagent is.

Na de selectie zal een rapport over de kandidaat opgemaakt worden. Dit rapport volgt meestal binnen vier weken na de selectiedag deel B. De kandidaat dient toestemming te geven om het rapport door te laten sturen naar het korps.

Selectiegesprek

Als het rapport van de kandidaat ontvangen is, zal er een afspraak gemaakt worden voor een selectiegesprek. Dit is het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. Het korps heeft een volledig rapport van de kandidaat en zal tijdens dit gesprek beslissen of ze met de kandidaat verder willen gaan of niet.

Referenten- en antecedentenonderzoek

Tijdens dit onderzoek zal de politie de kandidaat screenen. Het is belangrijk dat de kandidaat geen schulden heeft en ook geen misdrijven in het verleden gepleegd is. Hier wordt dan ook onderzoek naar gedaan. Er vindt ook een thuis bezoek plaats.

Medische keuring

De kandidaat ondergaat een medische keuring. Deze keuring vindt plaats bij een arts. Er wordt gekeken of de kandidaat geen last van spieren, hart, gewrichten etc. heeft.

Aanstelling en start opleiding

Als alle laatste onderzoeken positief zijn bevonden vindt de aanstelling van de kandidaat plaats en kan de kandidaat beginnen aan de opleiding op de politieacademie. De opleiding is een combinatie van leren en werken. Drie maanden op de academie leren en drie maanden in de praktijk het geleerde toepassen. Dit wisselt zich af tot het einde van de opleiding.

*Niveau 5/6 heeft géén taaltoets.
**De inhoud van selectiedag B wijkt af voor Niv. 5/6 kandidaten.
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden? Veel mannen en vrouwen hebben de wens om politieagent te worden. Om politieagent te worden heeft u…
De bereden politie: de selectie voor de mensDe bereden politie: de selectie voor de mensHeel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarde…
Werken bij de politie; Vrijwillige politieEen niet zo bekende tak van de politie, is de vrijwillige politie. Vrijwillige ambtenaren van politie, zijn mensen die n…
Spreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieSpreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieWanneer je een spreekbeurt gaat geven, dien je informatie op te zoeken. Dit kun je doen in boeken, of op internet. Een l…
Werken bij de politieVelen dromen van een baan bij de politie. Het is erg afwisselend werk, maar het kan soms ook erg heftig zijn. Hoe kun je…

Reageer op het artikel "Selectie procedure politie Nederland"

Reactie

Safet, 27-04-2013 18:31 #1
Ik zou graag wat voor de politie willen betekenen als opzichter enz, ben super goed in mensen door te hebben soort gevoel?denk ik mijn talenten voor wat nuttigs kan betekenen, met vriendelijke grts.

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 09-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!