InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > CV database: het effectief plaatsen van een digitaal CV

CV database: het effectief plaatsen van een digitaal CV

Door de digitale revolutie zijn er een hoop zaken veranderd. Zo ook de wijze van solliciteren, dat jarenlang gebeurde middels het schrijven van een ouderwetse sollicitatiebrief. Vandaag de dag spelen de CV databases van Vacaturebanken een grote rol in dit proces. Door de opkomst van uitzend- en werving & selectiebureaus is het proces drastisch veranderd. Vandaag de dag gaat het niet langer om het “vinden” van een passende baan, maar eerder om het “gevonden” worden

Vacaturebanken: de CV database

In Nederland zijn er een aantal Vacaturebanken actief, waarvan Monsterboard en Nationale Vacaturebank de bekendste zijn. Deze websites bieden een platform waarop werkgevers en werkzoekende elkaar kunnen vinden. De naam vacaturebank geeft al aan dat het hier gaat om een database waar vacatures geëtaleerd kunnen worden. Een werkzoekende gebruikt de database in zijn zoektocht naar een passende baan en krijgt middels het bezoeken van een website toegang tot verschillende werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Het feit dat er verschillende werkgevers en branches zijn vertegenwoordigd, geeft de werkzoekende een compleet overzicht dat makkelijk kan worden geraadpleegd middels uitgebreide zoekmogelijkheden.

Gekoppeld aan de database met vacatures, bieden de websites ook voor het bedrijfsleven een oplossing: de CV database. Ook deze naam omschrijft het doel van deze dienst. De CV database is gevuld met door werkzoekende zelf geplaatste CV’s. Werkgevers die zijn voorzien van een abonnement, krijgen toegang tot deze gegevens en kunnen hiermee op zoek naar de juiste persoon voor een openstaande functie.

Het biedt niet alleen gemak voor de personeelsfunctionaris, maar vooral ook voor werkzoekende. In de zoektocht naar de juiste man of vrouw is het gebruik van een database dagelijkse kost voor de gemiddelde personeelsfunctionaris.

Hoe word ik gevonden?

In een steeds krapper en complexer wordende arbeidsmarkt, is het voor werkzoekende eens te meer belangrijk om gevonden te worden. Belangrijk is dat je CV opvalt tussen de tien duizend beschikbare kandidaten.

Belangrijk hierin is het gebruik van zoektermen. De aanwezigheid van zoekmachine Google, heeft ervoor gezorgd dat het gebruik van zoekmogelijkheden altijd gepaard gaan met het invoeren van “zoektermen”. Op basis hiervan komen pagina’s of gegevens bovenwater. Ook bij het gebruik van de zoekmogelijkheden in de CV databases, is het gebruikelijk om middels zoektermen bij de juiste kandidaat terecht te komen. Voor de werkzoekende belangrijk om dit te weten bij het opstellen van zijn of haar profiel en het plaatsen van de gegevens. Zorg ervoor dat passende zoektermen terugkomen in de titel en de tekst van het CV. Probeer zoveel mogelijk zoektermen te gebruiken en pas dit toe door functies of ervaring zoveel mogelijk te omschrijven.

Dit is goed weer te geven met als voorbeeld een profiel van een ervaren Accountmanager. Een veel voorkomende foute titel is: “Salestijger”

Een geschiktere titel voor dit profiel zou zijn: “Ervaren Commercieel Accountmanager voor een uitdagende sales functie”
Een zoekende personeelsfunctionaris kan bij het eerste voorbeeld het profiel alleen vinden door het intikken van de zoekterm “Sales”. Wanneer het profiel de titel krijgt als in het goede voorbeeld weergegeven, kan de kandidaat gevonden worden op minimaal 3 zoektermen, te weten: “Commercieel, Accountmanager en Sales”.

Daarnaast is belangrijk dat ook in het CV zelf voldoende “zoektermen” terugkomen bij de omschrijving van de werkgevers, bekleedde functies, werkervaring, uitgevoerde werkzaamheden en overige informatie.
© 2010 - 2019 Timosorio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werk zoeken: vacature vinden en solliciterenWerk zoeken: vacature vinden en solliciterenJe bent ontslagen, hebt ontslag genomen of je contract is simpelweg niet verlengd. Of je bent je huidige baan helemaal z…
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenSollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenIn tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd, is het niet voor elke functie nodig om een sollicitatiebrief te schrijven…
Netwerken vergroot de kans op een baanNetwerken vergroot de kans op een baanEen nadeel van het solliciteren op een vacature is, dat u één van de vele kandidaten bent. De werkgever heeft zoveel keu…
Solliciteren per e-mail: een voorbeeldSolliciteren per e-mail: een voorbeeldEen zoektocht naar een geschikte kandidaat levert sollicitatiebrieven op in alle soorten en maten. Het gebeurt ook steed…

Reageer op het artikel "CV database: het effectief plaatsen van een digitaal CV"

Infoteur: Timosorio
Gepubliceerd: 22-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!