InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Is het zo makkelijk om fotomodel te worden?
mijn kijk op

Is het zo makkelijk om fotomodel te worden?

Hoeveel jongeren dromen er niet van om op de catwalk te lopen en met het defileren en kleding tonen hun beroep te maken? Te leven in een wereld van glitter en glamour spreekt elke jonge vrouw of man aan en kan het niet als actrice of acteur waarom dan niet als fotomodel? Is het allemaal zo onschuldig als gedacht? Wat drijft hen echt? De motivatie kan verschillende gronden hebben, maar is dat voldoende?

Gemakkelijk verdiend geld

Zo lijkt het, maar is dat wel zo? Jongeren hebben vaker dromen waarbij ze niet nadenken wat er allemaal bij komt kijken om die dromen te realiseren. Gemakkelijk geld verdienen is het zwakste argument om in de modewereld te stappen. Tenminste als het de enige beweegreden is. Want hoe hoger de verwachtingen hoe groter de eventuele teleurstelling. Natuurlijk weten we allemaal dat de verdiensten van een model hoog kunnen oplopen in vergelijking met het salaris dat een gemiddelde werknemer opstrijkt. Maar de jongere mag vooral niet uit het oog verliezen dat er dan keihard moet gewerkt worden om een inkomen te verwerven dat volstaat om zijn huur te betalen, de maandelijkste facturen af te lossen, degelijk te leven en aan het einde van de maand misschien ook nog een stuiver over te houden. Zijn studies afbreken of zijn job laten staan omdat die niet meevalt of slecht betaald wordt en zich halsoverkop in de modewereld storten is het zekere voor het onzekere inruilen, want de concurrentie is moordend en de opdrachten vallen niet als bladeren in de herfst van de bomen.

Het gevoel om een uitdaging aan te gaan

Waarom zou ik het niet kunnen? Een jonge meid die er zich van bewust is dat ze er goed uitziet en de juiste maten heeft zet de stap naar een agentschap zonder schroom en zeker van zichzelf, ervan overtuigd dat ze zonder probleem het wereldje zal kunnen betreden. Ze heeft samen met een vriend fotograaf een portfolio gemaakt dat ze met trots aan de mensen van een modellenbureau aanbiedt. Immers, voor een modezaak uit de stad heeft ze al een defilé gedaan en zonder zich vragen te stellen biedt ze zich aan. Het is de juiste ingesteldheid om iets te bereiken, maar volstaat het om tussen de massa kandidaten op te vallen?

Zelfzekerheid aankweken

Door zichzelf naar voren te schuiven als model, wil het meisje bewijzen dat ze mooi is. Natuurlijk hebben de vriend, de familie, de kennissen haar al diverse keren gezegd dat ze mannequin kan worden zodat ze ervan overtuigd is dat hen niets in de weg staat om een mooie carrière uit te bouwen. Jammer genoeg gaan ook minder talentrijke meisjes dat geloven als de omgeving hun ideetjes influistert. Ze groeien als vrouw, maar de gekweekte zelfverzekerdheid valt helemaal weg als blijkt dat ze geen kans maken of koud afgewezen worden. Omdat er weinigen uitgekozen worden, zijn de meisjes ook bijzonder kwetsbaar en worden ze soms het slachtoffers van bedriegers en profiteurs.

Bewust van hun talent

Voor de meisjes die ervan overtuigd zijn dat ze over het talent beschikken om het in de modewereld te maken, schuilt hetzelfde gevaar als voor diegenen die het enkel voor het geld doen. Om een topmodel te worden is er meer nodig dan een leuk snoetje, een innemende glimlach en de juiste maten. Poseren en op de catwalk defileren moet je aanleren en dat kan enkel door hard werk en doorzettingsvermogen. Je moet een goede mimiek hebben en dat valt niet aan te leren. Daarnaast moet je een sterk karakter hebben om aan de verleidingen van het leven te weerstaan en om de opdrachten die je niet wenst te doen af te wijzen. Ook moet je in staat zijn om met mensen te kunnen samenwerken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is het zo makkelijk om fotomodel te worden?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 17-04-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Mijn kijk op…
Schrijf mee!