InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als verzorgende

Werken als verzorgende

In de zorgsector is een groot tekort aan personeel. De verwachting is dat deze tekorten de komende jaren alleen maar explosief gaan toenemen. Er is dus een grote vraag naar verzorgenden. Als verzorgende kun je op verschillende werkplekken gaan werken. Het is een veelzijdig en verantwoordelijk beroep.

Wat doe ik als verzorgende?

De laatste jaren zijn er veel verschuivingen in de verzorgende en verplegende beroepen. De verzorgende neemt ook steeds meer verplegende taken op zich. Als verzorgende word je heel breed opgeleid. Het is dus een heel veelzijdig vak dat nooit verveeld. Als verzorgende speel jij in op persoonlijke behoeftes en wensen van je cliënten. Dat vraagt van jou een flexibele instelling. Je vindt het een uitdaging om mensen te helpen waar dat nodig is, maar te zien wanneer zij het zelf kunnen en dat te stimuleren. Je taken kunnen dus elke dag weer anders zijn. Soms was je iemand volledig op bed. Bij de volgende cliënt verzorg je een wond en verbindt deze zoals het hoort. Je zet medicijnen uit in een weekdoos, zodat je cliënt ze op de juiste tijden zelf kan innemen of je dient iemand insuline toe met behulp van een insulinepen.
Als verzorgende kun je werkzaam zijn op tal van werkplekken. Hieronder een lijst van mogelijkheden:
  • Thuiszorg
  • Verzorgingshuis en aanleunwoningen
  • Verpleeghuis
  • Hospice
  • Ziekenhuis
  • Kraamzorg
  • Gehandicaptenzorg
  • Jeugdzorg
  • Geestelijke gezondheidzorg
  • maatschappelijke dienstverlening

Werkgelegenheid en loopbaan

Er is al een enorm tekort aan goed opgeleide verzorgenden. De verwachting is dat deze tekorten alleen maar gaan toenemen. Dit betekent dus dat er na een opleiding tot verzorgende werk genoeg is. Dit komt vooral door de vergrijzing van de Nederlandse bevolking.
De loopbaanmogelijkheden zijn ook zeer gunstig. De opleidingen sluiten goed op elkaar aan, zodat er makkelijk kan worden doorgestroomd. Als verzorgende kun je binnen twee jaar ook als verpleegkundige aan de slag. Ook een leidinggevende functie behoord tot de mogelijkheden. De opleidingen zijn zowel overwegend praktisch als theoretisch te volgen. Er kan een opleiding gevolgd worden die bestaat uit theorie met stages, of een opleiding met werken met salaris en af en toe naar school.

Salaris

Als beginnend verzorgende kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n 1.505,- per maand exclusief 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering. Dit kan oplopen tot ruim 2.625,-.
Je salaris kan nog leuk oplopen, omdat je onregelmatig werkt. Hiervoor krijg je ORT (onregelmatigheidstoeslag). Die toeslagen liggen op ongeveer 40%.

Past het beroep bij je?

Er zijn een aantal eigenschappen die toch wel handig zijn, als iemand voor dit beroep wil gaan kiezen.
  • interesse in mensen
  • goede communicatieve vaardigheden
  • geduld en inlevingsvermogen
  • flexibele instelling
Daarnaast kom je natuurlijk wel wat tegen op de werkvloer. Bloed, ontlasting, urine, braaksel, sputum, vieze wonden. Af en toe is een sterke maag dus ook wel nodig. Dat betekent niet dat je overal tegen moet kunnen.

Hoe aan de slag?

Het lijkt je leuk om aan de slag te gaan in de zorg, maar hoe pak je dat nou aan?
Door het enorme tekort aan personeel in de zorg, zijn de mogelijkheden om te beginnen als verzorgende ook eenvoudig. Uitzendbureau's bieden vaak een korte instapscholing aan. Thuiszorginstellingen, verpleeghuizen enz bieden vaak een volledige opleiding aan. De werkgever betaald de opleiding, mits de motivatie optimaal is. Bedenk daarbij dat doorstromen ook een mogelijkheid is. Deze opleidingen zijn vaak praktisch. Je werkt dus in de zorg en gaat daarnaast naar school.
© 2010 - 2019 Ussemuske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verzorgende individuele gezondheidszorgAls verzorgende IG heeft u vele mogelijkheden, de beroepskeuze is ruim en ook het aanbod qua banen. Het werk is afwissel…
Ziekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende of verzorgende, ook wel helpende genoemd. Wie deze opleiding volgt, gaat werken in de zorg: de ouderen…
Werken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg is een populaire bijbaan voor veel studenten. De meeste studenten werken bij de thuiszorg als ver…
Verpleegkunde, wat houdt het in?In Nederland werken vele verpleegkundigen. Maar wat houdt verplegen nou eigenlijk in. En welke opleidingen kun je hierin…
Visies binnen de zorgBinnen de zorg zijn vele visies die een eigen kijk hebben op het verplegen van zorgvragers. Er zijn drie visies die op h…
Bronnen en referenties
  • www.youchooz.nl

Reageer op het artikel "Werken als verzorgende"

Infoteur: Ussemuske
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!