InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Media College Amsterdam, wat kun je er leren?

Media College Amsterdam, wat kun je er leren?

Media College Amsterdam, wat kun je er leren? Het media College in Amsterdam is een MBO opleiding, die weliswaar voor een flink aantal richtingen niet zo goed staat aangeschreven, maar je kunt er wel veel leuke vakken leren. Je volgt er project-gestuurd onderwijs, wat door het Media College zelf ontwikkeld is. Het media College, afgekort MA, noemt deze vorm van onderwijs in beginsel cirkelleren. Wat kun je er leren en welke opleidingen worden er goed en/of slecht beoordeeld door de schoolinspectie? Het Media College in Amsterdam heeft de eerste jaren geen beste naam weten op te bouwen. Jammer genoeg zijn veel opleidingen aan het college dan nog zwak. In de school is het dan vaak chaotisch en zeer veel studenten vallen af voordat ze een diploma hebben behaald. In 2015 is dit echter een stuk beter dan aan het begin. Vakken die op het Media College Amsterdam dan nog steeds niet al te best staan aangeschreven zijn bijvoorbeeld Gaming Artist. Daar staat tegenover dat de opleiding tot Grafische Vormgever positief beoordeeld wordt, net als de opleiding tot geluidstechnicus, Mediatechnologie, en stand- winkel en Decorvormgever, worden positief beoordeeld door de inspectie. Ook de filmacteursopleiding FAAAM is uniek in Nederland te noemen.

Wat kan je leren op een media college?

Op media colleges kan je verschillende vakken leren. Wil je bijvoorbeeld game designer worden, of grafisch ontwerper of je wilt je bekwamen in audiovisueel... Dan kan je daarin een opleiding volgen op een media college. Het kan ook op het Media College in Amsterdam (Afgekort: MA), maar veel opleidingen aan het Media College in Amsterdam werden eerst niet zo goed beoordeeld door de schoolinspectie, en ook door de leerlingen zelf niet. Dit is verbetert, maar niet alle vakken worden (2015) al voldoende beoordeeld. Je doet er ook nu dus verstandig aan om je goed te laten informeren over het vak wat je wilt leren, en over andere Media Scholen, voordat je je inschrijft bij het Media College in Amsterdam. Op zich is het Media College Amsterdam een enorm leuke en creatieve school, alleen wordt nog niet van alle vakken het lesmateriaal en de organisatie als voldoende of als positief beoordeeld door de Inspectie van het Onderwijs.

Media College, beoordeling Schoolinspectie 2011

Veel opleidingen aan Het Media College worden door de schoolinspectie over het algemeen nog niet als voldoende beoordeeld. Toch is de kwaliteit van het onderwijs aan het college in Amsterdam de afgelopen jaren verbetert. Examens zijn kwalitatief vaker als voldoende beoordeeld. Negen vakken vertonen in 2015 nog steeds tekortkomingen. Het wil zeggen dat de opleidingen vaak beneden de maat zijn, zeker in verhouding tot andere soortgelijke opleidingen. Dat is erg jammer, want dit college ziet er prachtig uit en heeft veel creatieve MBO opleidingen. Het lesmateriaal wordt vaak bekritiseerd. De problemen bij het Media College bestaan al meerdere jaren maar er wordt door de leiding nog steeds gewerkt aan verbeteringen.

Welke MA opleidingen werden in 2015 door de inspectie als 'tekortkomend' beoordeeld?

  • DTP-er (Allround DTP-er) - Tekortkoming
  • Mediavormgever: voorheen zwak - in 2015: Positief!
  • Mediatechnologie: voorheen zwak - in 2015: Positief!
  • Gaming artist: Tekortkomingen
  • Podium- en evenemententechniek: Tekortkomingen
  • Podium- en evenemententechniek Geluid: Tekortkomingen
  • Podium- en evenemententechniek Licht: Tekortkomingen
  • Podium- en evenemententechniek Toneel: Tekortkomingen
  • Signmaker: Tekortkomingen
  • Vormgeving ruimtelijke presentatie en communicatie: Tekortkomingen
  • Vormgever productpresentatie: Tekortkomingen
Bovenstaande opleidingen zijn dus in 2015 nog niet genoeg verbetert.

Goed beoordeeld worden verder ook:

  • AV-Productie geluidstechnicus: Positief!
  • Mediatechnologie: Positief!
  • Grafisch vormgever: Positief!
  • Stand-, winkel en decorvormgever: Positief!

Media College Amsterdam, VMBO en MBO

Het Media College te Amsterdam heeft ook een vmbo opleiding, als basis voor het MBO. Vroeger heette die vmbo opleiding van het huidige Ma, De Grafische school of Grafisch Lyceum. In dit artikel heb ik het verder alleen over de MBO opleiding van het Media College in Amsterdam. Het Media College is een MBO school waar je vakken kunt studeren met betrekking tot media. Of je nu grafisch ontwerper, een uitgever van tijdschriften of een game designer wilt worden, je kunt je daarmee bezighouden op het Ma. De opleiding tot game artist staat trouwens in 2012 zelfs als zeer zwak genoteerd. Ook de opleidingen DTP-er, Mediatechnologie, Mediavormgever en Grafische vormgever kan je maar beter niet gaan volgen aan het Media College Amsterdam, want ook deze richtingen staan dan als zwak genoteerd. Het wiskunde examen werd in 2011 zelfs zo slecht gemaakt dat ongeveer 39 van de 40 leerlingen gezakt waren. Een stuk of 10 leerlingen van de 300 a 400 leerlingen, waren er maar geslaagd. Dat is natuurlijk wel heel erg slecht en illustreert hoe zwak het onderwijs er jammer genoeg op dat moment was. Veel studenten kozen ver voor hun examen al eieren voor hun geld en stapten over naar betere opleidingen. Wel een verspilling van het prijzige collegegeld. Op internet regent het dan ook klachten van studenten, ex studenten en ouders. Na het mislukte wiskunde examen besloot het Media College nota bene om de lage examen-cijfers niet openbaar te maken, zodat deze niet zouden meetellen voor een eventuele vervolgopleiding. Een hele vreemde gang van zaken. Maar ondanks al deze negatieve zaken zitten er ook positieve kanten een het Media College. Ze hebben bijzonder leuke studierichtingen, en je mag er vanuit gaan dat de docenten er aan werken om het onderwijs te verbeteren.

Media College studierichtingen MBO

Aan het Media College in Amsterdam kun je de volgende zes studierichtingen op MBO niveau studeren:
  • Mediacreatie: Grafisch vormgeven, Interactief vormgeven, animatie/audiovisueel, Gamedesign, VRPC, Filmacteur
  • Mediatechniek: podiumtechniek, AV-Evenemententechniek, Muziektechniek
  • Mediatechnologie: Mediatechnologie, Gamedeveloper, gameprogrammeur
  • Mediamagement: praktijkopleider
  • Mediaproductie: Allround DTP-er, Signmaker, Printmedia basis, Printmedia specialisatie, Aanloopklas

Faaam

Faaam is een filmacteursopleiding op het Media College, onder leiding van acteur en docent Hugo Metsers. Vanaf 2008 hoort het Faaam bij het Media College. Deze driejarige MBO opleiding heeft een vrij strenge selectieprocedure en de docenten zijn punctueel en strikt. Je leert (van alles over) acteren voor de camera.

Projectonderwijs

Op het Media College tref je dus een gemengd aanbod media gerelateerde vakken aan, waarbij je je leert bekwamen in aspecten van het vak waarvoor je wordt opgeleid. Het projectonderwijs heeft als doel dat je producten leert bedenken, ontwikkelen, maken en presenteren. Precies zoals het er later in de wereld aan toe gaat, tegen de tijd dat je je producten verkopen wilt. Ook dan moet je ze eerst bedenken, ontwikkelen, vervolgens fabriceren en op de juiste manier aan een klant presenteren. Op deze MBO leer je daarom niet alleen om iets te bedenken, maar ook om naar het eindproduct toe te werken, door middel van presentaties, portfolio en productontwikkeling. Als je dus bijvoorbeeld games wilt leren maken, dan ben je bezig met games bedenken, ontwerpen, op papier zetten en in storyboard zetten en je leert hoe je het product visueel en verkoopbaar moet maken. Uiteraard leer je hierbij hoe je moet werken met programma's om games te maken, zoals werken en ontwerpen met Cinema 4D, Flash, Illustrator, Photoshop, enzovoorts. De eerste jaren van de opleiding wordt je begeleidt in alle stappen van de projecten, in de laatste jaren van je opleiding is er meer sprake van stimulatie om je door het project te sturen. Je wordt geacht steeds zelfstandiger te gaan werken. In het derde jaar moet de school een stageplek voor je kunnen regelen, of wellicht mag je die zelf regelen, in overleg met de opleiders.

Media College bijzonderheden

Het Media College heeft een eigen uitgeverij, een eigen foto- en een soort zelf gemaakte filmstudio, geeft zelf tijdschriften uit, heeft een eigen drukkerij, een eigen reclamebureau, enzovoorts…

Media College, toelatingseisen

Afhankelijk van de opleiding die je wilt gaan volgen, zijn de toelatingseisen:
  • Diploma vmbo of hoger
  • Portfolio met werk waaruit blijkt dat je geschikt bent voor de opleiding
  • Curriculum Vitae
  • Schriftelijke motivatie voor de opleiding die je wilt gaan volgen
Het is het beste dat je altijd kijkt of de toelatingseisen elk jaar hetzelfde zijn. Je krijgt een gesprek waarin je je portfolio kunt toelichten.

Naar het Media College Amsterdam?

Wil je naar het Media College in Amsterdam, zorg dan dat je je motivatie goed onderbouwd en dat je portfolio er netjes en verzorgd uitziet. Als je portfolio er goed uitziet en je hebt wat werk om te laten zien, terwijl je ook kunt uitleggen waarom je de opleiding wilt volgen, en wat je motivatie is, dan maak je een goede kans om te worden aangenomen. Het is ook belangrijk dat je kunt uitleggen waarom je de opleiding volgen wilt. Als je auditie moet doen (Faaam) bereid je dan goed voor.
  • Zorg dat je voorbereid aan het toelatingsgesprek begint. Wat ga je antwoorden als de commissie je vraagt 'waarom wil je naar het Media College?' Zorg dat je het antwoord op die vraag goed onderbouwd met argumenten waaruit motivatie voor de studierichting blijkt.
  • Portfolio: voor vrijwel elke studierichting wordt gevraagd een portfolio met werk te laten zien, op basis waarvan je wordt aangenomen of niet. Voor elke studierichting worden bepaalde zaken gevraagd die in het portfolio moeten zitten, lees deze voorwaarden goed door in de folder van het Ma of op de website. Zorg vervolgens dat het portfolio voldoende werk bevat, die aansluiten bij de studierichting en zorg dat het werk er verzorgd uitziet. Ook ander werk waaruit je creativiteit blijkt, kun je laten zien. Werk gemaakt met verschillende technieken en materialen, zodat men een indruk krijgt van je algemene creativiteit. Als je dus tekeningen hebt in inkt, in kleurpotlood en een paar in verf of houtskool, en je hebt ook een collage van teksten en foto's gemaakt, en je hebt ook nog een paar mooie foto's genomen, stop dan ook wat van dat soort materiaal in het portfolio. Het Media College wil bij het toelatingsgesprek graag een indruk hebben van je creatieve mogelijkheden. Zorg dat je voldoende werkstukken in je portfolio hebt zitten, meer is beter. Zorg dat alle werk er mooi verzorgd uitziet, met passe-partout en zonder scheuren, vlekken of ezelsoren.
  • Het CV (levensloop op papier) moet er netjes uitzien en moet volledig zijn. Ook is het handig als je eventuele creatieve cursussen die je ooit gevolgd hebt, en dergelijke, ook in het CV noemt.

Toelating Faaam

Voor de filmacteursopleiding doe je auditie via een uit je hoofd geleerde tekst en een zelfgemaakte video-opname. Als je deze auditie doet en men vind je goed genoeg, dan wordt je uitgenodigd voor een live auditie op het college. Je moet dan monologen en dialogen spelen, voor de camera. Je wordt beoordeeld en hoort kort daarna of je bent aangenomen of niet. Faaam heeft ook een korte vooropleiding die je kunt volgen, daardoor word je kans om aangenomen te worden groter, omdat je dan al wat ervaring in acteren hebt. Ook hebben ze dan al kunnen zien of je talent hebt.

Media College, aanloopklas

Als je niet de geschikte vooropleiding hebt, bestaat er nog de mogelijkheid om de aanloopklas te volgen voor de meeste opleidingen. Een aanloopklas is een klas waarin je als het ware wordt klaargestoomd voor (een van de) de opleidingen.
Gerelateerde artikelen
Freelance tekstschrijverFreelance tekstschrijverTekstschrijver is een gewild beroep. Veel tekstschrijvers werken op freelance basis. Het is namelijk moeilijk om een vas…
Bijbanen in de mediaWil jij een bijbaan wat aansluit bij jouw opleiding? Veel studenten volgen een opleiding in de media, zowel op MBO, HBO…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Journalistiek: De OpleidingJournalistiek: De OpleidingDe hbo-opleiding journalistiek leidt je op tot een goede allround journalist. Deze opleiding duurt 4 jaar en bereidt je…
Bronnen en referenties
  • Media College Amsterdam website
  • Schoolinspectie website (2011)
  • Dumpert.nl
  • Geenstijl.nl

Reageer op het artikel "Media College Amsterdam, wat kun je er leren?"

Reacties

Kisses (infoteur), 26-11-2013 16:16 #3
Het is nog steeds slecht op het Media College. Dat is te zien via de link naar de schoolinspectie, geen een opleiding staat daar goed aangeschreven. Alles onder curatele bij de inspectie. Zeer zwakke opleidingen dus, dus breng je geld er niet heen. Kijk eerst eens bij de schoolinspectie dan zie je het probleem.

Pierre Dampu, 21-01-2012 22:41 #2
Van de meeste dingen die hier staan klopt er weinig. ik zit zelf op het MA bij de opleiding Game Artist. Over het reken examen klopt dat iedereen laag scored, maar dat is omdat het voor ons geen verplicht vak is waar wij een voldoende voor moeten halen, maar dat is samen met nederlands en engels nu wel verplicht om te halen. overigens is het zo dat de Game Artsit opleiding geen ZEER ZWAK heeft gekregen vorig jaar. dat is omdat de inspectie tegen de hele game artist afdeling had medegedeeld dat de opleiding zeker een GOED had gekregen. ook vinden mijn mede-leerlingen dat de opleiding heel goed en dat de docenten ons altijd weten te helpen met elk probleem dat er is. Dus ik trekt dit artikel erg in twijfel.

Hidde Zijp, 21-03-2011 16:51 #1
Mijn zoon moet een vak laten vallen en wil daarom graag weten welke vakken hij minimaal voor het media college moet hebben. Ik kan dit niet uit de brochure halen. Reactie infoteur, 21-03-2011
Hij kan dit het beste met zijn mentor op zijn huidge school bespreken. Mogelijk is het ook belangrijk welke richting hij op het media college volgen wil.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 16-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 3
Schrijf mee!