InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Sollicitatieblunders: wat niet doen bij het solliciteren?

Sollicitatieblunders: wat niet doen bij het solliciteren?

Sollicitatieblunders: wat niet doen bij het solliciteren? Blunderen bij een sollicitatie: iedereen heeft er wel eens nachtmerries over. Maar door je een beetje voor te bereiden kan je je houding en gedrag in evenwicht houden en eventuele sollicitatieblunders vermijden. De kans om een baan te krijgen wordt er een heel stuk groter door. Tot de dingen die je zeker niet moet doen, behoren onder meer onvoorbereid zijn en een nonchalante indruk maken. Ook veel te vroeg op de afspraak komen bij een sollicitatiegesprek is af te raden. Welke andere sollicitatieblunders zijn nog zoal te mijden bij je zoektocht naar werk?

Solliciteren: veel te vroeg

Het is waar dat je beter niet te laat komt op een sollicitatiegesprek. Maar daarom hoef je nog niet drie kwartier op voorhand toe te komen. Het kan een onzekere indruk geven en bovendien kan er bij de persoon die je moet ontvangen wat irritatie ontstaan. Hij moet je immers nog een relatief lange tijd laten wachten voor het sollicitatiegesprek kan beginnen, terwijl hij intussen misschien nog met iets anders bezig is. Als je toch opmerkelijk veel te vroeg ter plaatse komt, wacht dan even in je wagen of maak een wandeling. Dan kan je nog altijd een vijftal of tiental minuten voor het afgesproken tijdstip aanmelden.

Sollicitatieblunders: onvoorbereid zijn

Bijna op ieder sollicitatiegesprek worden je standaardvragen gesteld, zoals bijvoorbeeld de vraag of je graag in groep werkt, of je goed tegen stress kan, of wat je grootste kwaliteiten en tekortkomingen zijn. Het zou dan ook onverstandig zijn om je niet een klein beetje voor te bereiden op die vragen. Aangeraden is om vooraf rustig na te denken over een mogelijk antwoord zodat je vlot overkomt wanneer de vraag gesteld wordt. Je hoeft je antwoorden ook niet als een automaat af te raffelen, want dat kan er op wijzen dat je ze van buiten hebt geleerd en dat komt niet natuurlijk over.

Nonchalante indruk

Het is goed om natuurlijk over te komen en je mag laten blijken dat je wel op je gemak bent, maar vergeet niet je ernst te bewaren. Je gesprekspartner zal wellicht wel iets zeggen om je op je gemak te doen voelen, maar word niet te zelfzeker of nonchalant. Als je je elleboog op je stoel gaat laten hangen, of je gaat je armen rustig uitstrekken, dan zul je waarschijnlijk niet scoren bij afnemer van het sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je mobieltje uitgeschakeld is, want het rinkelen daarvan komt de vlotheid van het gesprek niet ten goede.

Te veel opvallen

Kledij

Draag geen opzichtige kledij, dat kan opdringerig en bazig overkomen. Je kan natuurlijk wel enige originaliteit aan de dag leggen bij de keuze van je kleding, maar hou rekening met de sector waarin je solliciteert. Als je bijvoorbeeld solliciteert in de reclamewereld, dan mag je kleding wel wat afwijken van de gangbare norm. Maar in de meeste administratieve sectoren is het aangeraden om te kiezen voor een sobere, klassieke kledingscode.

Online

Doorgaans hebben recruiters van bedrijven de neiging om persoonlijke informatie over jou op te zoeken op het internet. Als je bijvoorbeeld een blog hebt of persoonlijke pagina's zoals op LinkedIn, Facebook of op Twitter, hou er dan rekening mee dat je een beetje ernstig overkomt. Al te opzichtige pagina's of extreme opvattingen zijn meestal uit den boze.

Negatief over vorige werkgever

Als een mogelijk nieuwe werkgever je vraagt wat je van je vorige jobs vindt, wees dan niet te negatief. Werkgevers willen mensen die positief ingesteld zijn. Ook je vorige werkgevers ga je het best niet te veel door het slijk halen, ook al heb je er negatieve ervaringen mee gehad. Als een recruiter je hoort kwaadspreken over je vorige baas, dan gaat hij eraan twijfelen of je zijn vertrouwen wel waard zal zijn.

Te opzichtige kledij

Klagerig zijn tijdens sollicitatiegesprek

Klagen over het feit dat het niet meevalt om werkloos te zijn, of om werk te vinden in harde tijden van economische crisis is absoluut "not done". Het heeft geen zin om je rekruteerder ervan te overtuigen dat hij je moet aannemen om je uit te nood te helpen. Dat laat uitschijnen dat je te snel bij de pakken blijft zitten en dat is uiteraard geen kwaliteit waar een rekruteerder naar op zoek is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Vragen en tips over solliciteren voor een jobVragen en tips over solliciteren voor een jobWanneer je op een vacature wilt gaan solliciteren moet je perfect voorbereid zijn. Zo zal het de inleidende sollicitatie…
Succesvol solliciteren met behulp van GoogleSuccesvol solliciteren met behulp van GoogleBij het vinden van een baan en bij de voorbereidingen op het sollicitatiegesprek kunt u niet meer zonder internet. Via z…
Solliciteren met een handicapMensen met een handicap kunnen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. In het geval de beperking ook een beperking in he…
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…

Reageer op het artikel "Sollicitatieblunders: wat niet doen bij het solliciteren?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Werk zoeken
Schrijf mee!