InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Waarom bij digitale sollicitatie linken naar je homepage?

Waarom bij digitale sollicitatie linken naar je homepage?

Waarom bij digitale sollicitatie linken naar je homepage? Speciaal voor banen in de IT-branche en creatieve beroepen kan jij je met een eigen homepage onderscheiden. In die beroepen kan men het haast als een verplichting beschouwen dat kandidaten hun vaardigheden meteen met een praktisch voorbeeld demonstreren. Bedrijven in deze sectoren staan dan ook erg open voor dergelijke vormen van sollicitatie. Daarom, mits goed ingezet kan een eigen homepage een zinvolle en positieve aanvulling zijn op andere digitale vormen van sollicitatie zoals of de video-cv, e-mail, on-line formulier of de klassieke sollicitatiebrief.

Homepage: een visitekaartje als aanvulling op je sollicitatiebrief

Een modern digitaal portfolio in de vorm van een homepage of video-cv is bij uitstek geschikt om je persoonlijke competenties te onderbouwen. Het kan echter niet volstaan als enig sollicitatiemedium. Kandidaten mogen er niet van uitgaan dat personeelsfunctionarissen meteen in vervoering raken door sollicitatiebrieven met de toevoeging: "... alle relevante informatie over mij vindt u op mijn homepage …..”. Wie logt er immers graag met een wachtwoord ergens in, om vervolgens in steeds anders gestructureerde websites moeizaam naar relevante informatie over een onbekend iemand te zoeken?

Sollicitatiemotieven noemen

Screeningprocessen bij sollicitatieprocedures van bedrijven voorzien niet standaard in de beoordeling van websites, bedoeld om jezelf aan te prijzen. Als gevolg daarvan leiden ze al snel tot extra rompslomp. Het best kan je daarom in een voor de rest gebruikelijke sollicitatiebrief volstaan met een korte link naar je homepage. Maar alleen dàn, als je daar aanvullende informatie en documenten aanbiedt. Of overtuigende argumenten voor je sollicitatiemotieven.

Moet je een eigen homepage dan slechts zien als een ondergeschikt sollicitatiemedium? Dat niet, maar zet die homepage vooral in als een innovatieve uiting van moderne zelfmarketing.

Netwerken: verwijzen naar je site

Naast de mogelijkheid om een verwijzing naar je eigen homepage op te nemen in je sollicitatiebrief, kan je deze ook handig aanhalen bij je telefoontjes en netwerken. Gebruik deze kans, en nodig je gesprekspartner uit om eens een kijkje te nemen op het internet: "Onder www.mijnhomepage.nl vindt u nadere informatie over mij" of " .... mijn diploma's op het gebied van X " of "..... een korte presentatie van mezelf als video-stream". Wie het vermogen bezit om aan de telefoon te overtuigen, vindt geen beter moment in de sollicitatieprocedure om zijn site als doelgerichte digitaal portfolio in te zetten.

Inhoud versus vormgeving

In plaats van primair relevante informatie over te brengen, putten kandidaten meestal uit in het bouwen van een visueel aantrekkelijke homepage. En ze leven zich daar naar hartelust op uit. Veel belangrijker is echter om een zekere soberheid te betrachten. Presenteer je liever met een goed gestructureerde inhoud, eenvoudig ontwerp en een gebruiksvriendelijke userinterface. Een voor sollicitatiedoeleinden bedoelde homepage moet liefst naar analogie van een gewone sollicitatiebrief worden gestructureerd. Dat stelt de lezer in staat snel alle informatie op te nemen die hij nodig acht om zich een veelzeggend beeld van jou te vormen.

De structuur van de homepage

  • Een korte presentatie van jezelf: persoonsgegevens, contactinformatie, wat doe je professioneel
  • Wat zijn je kwalificaties, vaardigheden en sterke punten
  • Naar welke functie gaat je interesse uit
  • Je curriculum vitae
  • Je diploma’s, getuigschriften en andere belangrijke documenten
  • Afhankelijk van het beroep: een pagina met werkstukken of referenties
  • Eventueel een beschrijving van je carrieredoelstellingen

Bescherming tegen ongeoorloofde toegang

Beveilig je site met een wachtwoord, zodat niet iedereen te pas en te onpas toegang kan krijgen. Het zou zeer onaangenaam zijn als je huidige baas jou bij toeval op het Net ontdekt en zo verneemt dat je van baan wil wisselen.

Behalve wachtwoordbescherming en een geavanceerd gebruikersbeheer moet je website liefst geen plug-ins bieden, die een normale printbewerking van de gepresenteerde inhoud ondersteunen, zodat alle belangrijke documenten zoals curriculum vitae, diploma’s etc. simpel af te drukken zijn.

De video-CV in opmars

Ook erg in opmars is tegenwoordig het fenomeen video-cv. Daarmee is je persoonlijke levensloop 7 dagen per week en 24 uur per etmaal overal ter wereld beschikbaar. Een doorsnee personeelsfunctionaris neemt voor een schriftelijke sollicitatie nauwelijks 60 seconden de tijd. Als je daarbij niet weet op te vallen, heb je weer een kans gemist. Wie zijn cv verpakt als videoboodschap, kan zich op bijzondere wijze onderscheiden en zijn kansen aanzienlijk vergroten?
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Succesvolle sollicitatiebrieven schrijvenSuccesvolle sollicitatiebrieven schrijvenEen sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Wordt u noo…
Sollicitatievraag – Wat spreekt jou aan in de functie?Sollicitatievraag – Wat spreekt jou aan in de functie?Door de juiste vragen te stellen probeert de werkgever de juiste persoon te selecteren voor de beschikbare functie. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Waarom bij digitale sollicitatie linken naar je homepage?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 29-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!