InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het beroep van diplomaat

Het beroep van diplomaat

Het beroep van diplomaat De wereld rondreizen, belangrijke persoonlijkheden treffen en je land naar buiten toe vertegenwoordigen. Dat alles maakt het beroep van diplomaat mogelijk. Als diplomaat voor de ambassade in een ander land is het onder andere jouw taak om politieke gebeurtenissen en ontwikkelingen te volgen. Je rapporteert je bevindingen aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Je bent de klok rond inzetbaar, want een diplomaat ben je altijd, ook in je vrije tijd. Stel je dus in op lange arbeidstijden en weinig tijd voor hobby's en gezin.

Netwerker en bemiddelaar

Netwerker en bemiddelaar, zo zouden synoniemen voor diplomaten kunnen luiden. Want in het buitenland vertegenwoordig je je land en maak je duidelijk welke standpunten je land inneemt over specifieke politieke kwesties. Daarbij verzamel je informatie en let je op binnen- en buitenlandse politieke activiteiten van het land waar je werkt. Ook houd je overzicht van cultuur en samenleving. De informatie die je hebt verzameld, leid je door naar je ministerie van Buitenlandse Zaken in het thuisland. Maar het gaat niet alleen over het verzamelen en bijhouden van informatie. Je wordt ook naar een vreemd land gestuurd om daar een actueel beeld van je eigen land te geven:
  • Hoe leven wij?
  • Wat maakt ons zo bijzonder?

Als diplomaat vertegenwoordig je een hele natie en probeer je vooroordelen te verminderen of zelfs helemaal de wereld uit te helpen.

Goede kennis van het politiek gebeuren

Wat in het dagelijks leven van iemand in diplomatieke dienst natuurlijk bijzonder belangrijk is, is een zeer goed begrip van de politiek. Hoewel je geen directe politieke beslissingen neemt, geef je door je suggesties toch actief vorm aan het buitenlands beleid van je land. En het is duidelijk, daarbij ziet je werkdag er nooit hetzelfde uit. Naargelang het land waarheen je wordt uitgezonden, zullen je taken veranderen. Mogelijke bestemmingen zijn onder andere Moskou en New York of Parijs, maar ook Kabul of Afrikaanse crisisgebieden kun je verwachten.

Diplomaat zijn vraagt veel inzet en steun van gezin

Stel je erop in dat je om de drie tot vijf jaar het land, je arbeidsplaats en daarmee ook de mensen die je koestert weer verlaten moet. Dat vergt veel inzet en steun van je gezin. Want de partner moet duidelijk zijn dat zijn of haar carrière altijd op het tweede plan komt als je aan een diplomaat gelieerd bent. Per slot van rekening kan een diplomaat zijn inzetgebied niet zelf uitkiezen, maar moet hij daarheen gaan waar hij nodig is.

Welke opleiding moeten diplomaten hebben?

In principe komen afgestudeerden uit alle denkbare vakgebieden voor het beroep van diplomaat in aanmerking. Opvallend is echter dat overwegend afgestudeerden in rechten, politieke wetenschappen, filosofie, economie, geschiedenis, cultuur- en communicatiewetenschappen en sociologie fungeren als diplomaat.

Goed denkvermogen en intellectuele eigenschappen zijn voorwaarde

Wie voor de diplomatieke dienst kiest, moet open-minded zijn. Hij dient zich te interesseren in andere landen en culturen. Hij moet op de hoogte zijn van het politieke gebeuren in eigen land en de wereld. Daartoe behoort ook dat je elke dag kranten leest en je de politieke samenhangen eigen maakt. Je moet jezelf steeds weer inwerken in nieuwe thema’s. Een gestructureerd denkvermogen en hoge intellectuele capaciteiten zijn daarbij onmisbaar.

Diplomaten genieten belangrijke privileges

Aan diplomaten worden bijvoorbeeld uitgebreide rechten met betrekking tot immuniteit toebedeeld. Die zijn echter niet bedoeld als privileges die ze naar believen kunnen benutten. De strafrechtelijke immuniteit bijvoorbeeld, moet hen beschermen tegen willekeur van uitvoerende organen van een staat. De diplomatieke status van diplomaten is geregeld in het "Verdrag van Wenen" inzake diplomatieke betrekkingen. Die overeenkomst is een juridisch bindend verdrag in het volkenrecht, die op 24 april 1964 in werking is getreden.

Welke belangrijke privileges genieten diplomaten zoal?

  • Diplomaten mogen niet worden gearresteerd of gedetineerd;
  • Personen met diplomatieke status zijn niet verplicht om te getuigen;
  • Tot de onschendbaarheid van een diplomaat, behoren ook zijn woning, zijn gezinsleden en soms ook ingehuurd personeel;
  • Doorzoeking, inbeslagname, verpanding en executie van bezittingen zijn ook niet toegestaan;
  • Deze bepalingen zijn ook van toepassing op documenten, correspondentie en overige bezittingen van diplomaten;
  • Diplomaten zijn vrijgesteld van alle nationale, regionale en lokale belastingen.
© 2017 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diplomatieke onschendbaarheidDiplomatieke onschendbaarheidOp 15 oktober 2013 werd de Russische diplomaat Dmitri Borodin ten onrechte gearresteerd door een Nederlands arrestatiete…
Wat verdient een diplomaat?Hoeveel salaris krijgt een diplomaat? Hoeveel krijgt een diplomaat extra betaald in het buitenland? Wat wordt vergoed vo…
Immuniteit of niet-vervolging van criminele staatshoofdenImmuniteit of niet-vervolging van criminele staatshoofdenImmuniteit van staatshoofden leek aanvaardbaar totdat Desi Bouterse, veroordeeld door de Nederlandse Justitie president…
Bank for International Settlements – BIS BankBank for International Settlements – BIS BankDe Bank for International Settlements, BIS Bank, staat in Bazel en wordt wel de bank der banken of de moeder aller banke…
Hoe word je ambassadeur?Het beroep van ambassadeur spreekt veel mensen tot de verbeelding. Wie de krant leest komt erachter dat ambassadeurs bet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robert D. Ward, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Diplomatieke_onschendbaarheid
  • http://nos.nl/artikel/2163752-aanhouding-turkse-diplomaten-was-mogelijk-fout.html
  • https://www.nationaleberoepengids.nl/Diplomaat

Reageer op het artikel "Het beroep van diplomaat"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 31-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!