InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Digitale nomaden; een IT-baan zonder huis

Digitale nomaden; een IT-baan zonder huis

Digitale nomaden; een IT-baan zonder huis In de trein of het vliegtuig kun je lekker werken. Je kunt schrijven, websites bouwen, foto's bewerken, video monteren en vele andere digitale karweitjes opknappen. Dat is een belangrijk voordeel van deze vervoersmiddelen. Het werken in trein en vliegtuig zorgt ervoor dat je meer vrije tijd hebt op de plaats van aankomst. Via een blog, website of het realiseren en insturen van digitale werkopdrachten kun je aan de kost komen. De digitale nomade werkt onderweg en op elke plek waar hij komt, behalve thuis.

Inhoud:

Reizen en werken

Reizen is in veel gevallen een tijdsbesteding die slechts tot doel heeft om van punt A naar punt B te komen. Door de ontwikkeling van laptops en tablets kun je vele werkzaamheden uitvoeren terwijl je aan het reizen bent in de trein, op de boot of aan boord van het vliegtuig. Tijdens het vervoer op de reismogelijkheden heb je niet altijd zin om naar buiten te kijken. Soms is er gewoon niks te zien. Daarom is het een goed idee om een digitale typemachine bij de hand te hebben teneinde nuttige werkzaamheden uit te voeren.

Mailen in de trein

In de treinen van West-Europese landen kun je anno 2014 vaak internetten. Dat is erg handig om je emailcontacten bij te houden. Omdat je zeeën van tijd hebt tijdens het reizen is het mogelijk om allerlei contacten uitgebreid te antwoorden.

Werken op een terrasje

Digitale nomaden hoeven niet alleen te werken als ze reizen. Koffiewinkels, terrasjes, parken en overal elders waar een Wifi-verbinding is kan de digitale nomade aan de slag. Het geld dat men uitspaart door geen werkruimte te huren kan men omzetten in consumpties.

De schrijver als digitale nomade

Schrijvers kunnen hun hele leven reizen en tegelijk werken. Dat zelfde geldt voor grafische vormgevers en software-ontwikkelaars. Tegenwoordig is het niet nodig om persoonlijke contacten met je klanten op te bouwen; je hebt genoeg aan digitaal contact met klanten. Steeds meer mensen zwerven de wereld rond als digitale nomaden. Zij verdienen hun geld met internet en hebben ervoor gekozen om jarenlang rond te zwerven in plaats van het hebben van een vast huis. Rijke nomaden kunnen van het ene naar het andere hotel zwerven. Modaal betaalde nomaden kunnen dit alleen doen in landen waar de hotels een stuk goedkoper zijn zoals India. Daarnaast bestaan er overnachtingssystemen als couchsurfing waarmee het zelfs voor een minder goed betaalde nomade mogelijk is om wereldwijd digitaal te zwerven.

Voorbeelden van beroepen van digitale nomaden

Digitale nomaden werken met tablets, smartphones en laptops via het internet. Sommige mensen werken in een PC van een internetcafé. Het komt voor dat digitale nomaden tijdelijk werkruimten delen met collega´s van hun beroepsgroep. Voorbeelden
Bron: Hillebrand Steve, U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Hillebrand Steve, U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)
van beroepen die digitale nomaden kunnen hebben zijn:
  • Affiliate marketeer
  • Schrijver
  • Website-ontwerpers(webdesigners)
  • Fotograaf
  • Software-ontwikkelaar
  • Grafisch ontwerper
  • Webshopeigenaars die via dropshipping werken
Dropshipping is een systeem waarbij de webshopeigenaar de bestellingen afhandelt via de groothandel; dropshipping-webshops hebben geen voorraad.

Reizen en werken is niets nieuws

De term digitale nomade komt uit het Engels waar het digital nomad heet. Vooral onder jonge, zelfstandige werknemers is het steeds populairder om iets van de wereld te zien tijdens je werk. Op zich is dit een logisch en niet nieuw verschijnsel; reeds in de oudheid trokken jonge mensen de wereld rond om te werken. Een voorbeeld hiervan is Hippocrates, de goddelijke vader van de geneeskunde die op zijn 21e de wijde wereld introk om bij iedere stad zijn geneeskunst aan te bieden. Tijdens de renaissance was het een ware rage om als jonge schilderstudent heel de bekende wereld door te trekken op zoek naar blikverruiming, nieuwe kennis en locaties om schilderijen voort te brengen. In die tijden was het rondreizen van de wereld slechts voorbehouden aan mensen die van goede huize kwamen. Tegenwoordig ligt dit binnen ieders handbereik.

Steeds meer menen werken op reis

Als iets kan dan gebeurt het ook. De mogelijkheden bereiden de weg voor. Tot de jaren 90 va de 20e eeuw was vrijwel elke baan, behalve die van kunstzinnige beroepen zoals schilder en romanschrijver gebonden aan het hebben van een vaste werkplek. Door het digitaliseringsproces waaraan onze maatschappij onderhevig is, komen er steeds meer beroepen beschikbaar voor het fenomeen digitale nomade. Als je kunt thuiswerken, kun je ook werken op reis. Dat kan ook tot minder mooie gevolgen leiden. Zo zijn er reeds werkgevers die eisen van managers dat ze contacten onderhouden op het werk als ze op vakantie zijn. In principe is dat een ongewenste situatie. Aan de andere kant zullen vele eigenaars van bedrijven deze gang van zaken als de gewoonste van de wereld beschouwen.

Voer reiswerkdagen in

Omdat we op reis kunnen werken, zouden werkgevers daar rekening mee kunnen houden. Elke kantoorbaan waarbij mensen voortdurend aan een PC-monitor zijn gekluisterd kan zowel thuis of op reis worden gedaan. Dat betekent vele voordelen. Een kantoor moet gehuurd worden. Wanneer er zoveel mensen thuiswerken dat er minder kantoorruimte nodig is, werkt dit kostenbesparend voor het bedrijf. Daarnaast zal de thuiswerknemer zelf elektriciteit verbruiken en koffie maken. De gratis koffie en het elektriciteitsverbruik zijn vanuit een bedrijfsoogpunt een significante kostenpost. Verder is de motivatie van de werknemer een stuk groter. Hij hoeft niet te reizen van en naar zijn werk en is daarom beter gehumeurd als hij of zij aan zijn werk begint. Daardoor wordt zijn arbeidsproductiviteit hoger. Sommige bedrijven zijn bang voor een afgenomen werklust aangezien thuis meer afleidingen dreigen maar als de werkdoelen worden behaald zal een bedrijfsdirecteur er niets op tegen moeten hebben dat mensen thuis werken.

Enkele problemen van de digitale nomade

Digitale nomaden zonder internationale vaste werkgever of freelancers hebben het niet alleen maar makkelijk. problemen die men kan tegenkomen zijn:
  • Het hebben van een ziektekostenverzekering met wereldwijde dekking.
  • Het onderhouden van contacten met vrienden en familie.
  • Het begrijpen en volgen van de lokale wetten.
  • Het verkrijgen van een (werk)visum.
Wat het laatste betreft hebben de meeste landen slechts toeristenvisa met een beperkte duur. Hierdoor kan je niet langer in een land verblijven dan het toeristenvisum toestaat. Aangezien de digitale nomad-freelancer niet in loondienst is hoeft men geen werkvisum te verkrijgen. Maar als een digitale nomade toch een tijdelijk contract met een werkgever wil, kan dit een probleem vormen.

Maatschappelijk belang reiswerk

Er is een maatschappelijk belang in het thuis en op reis werken. Zoals we hierboven al zagen hoeven mensen minder woon-werkverkeer te plegen. Het fileprobleem zal verkleinen. Het aantal spitsfiles zal hierdoor dalen. Daarnaast is er sprake van verminderd brandstofgebruik en dus een lagere milieulast. Vanuit deze maatschappelijke oogpunten zou het de overheid niet misstaan om thuiswerk en reiswerk verplicht te stellen voor een onderneming. Dat zou in moeten houden dat werknemers een verplicht aantal thuiswerk/reiswerkdagen hebben, net zoveel tot het fileprobleem wordt opgelost en het energieprobleem met een redelijke hoeveelheid wordt terug gedrongen.

Internet en aquarius

Wie de internetontwikkeling in een groter geheel plaatst, bijvoorbeeld in het Aquariustijdperk wat in 2012 definitief is ingeluid, wat gepaard gaat met het afbreken van oude structuren, kan in internet een medium zien dat de overgang naar een minder materieel tijdperk symboliseert. De ontwikkeling gaat op digitaal niveau verder in plaats van op het ouderwetse materiële niveau. Door internet kan het fenomeen digitale werknomaden ontstaan waardoor mensen geen materiële vaste standplaats nodig hebben om te leven. Dat zijn aspecten van het Aquariustijdperk en de visie dat we maatschappelijk gezien in een transitieperiode van vergeestelijking zitten wordt in spirituele kringen volop gehuldigd.
Gerelateerde artikelen
Digitale Nomaden - DiginomadeDigitale Nomaden - DiginomadeMet de laptop in de rugzak stappen ze op de trein in of nemen het vliegtuig. Ze reizen de wereld over en verdienen al re…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gflores, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Interview met digital nomad Mark, een softwareware-ontwikkelaar
  • Interview met digital nomad Stephanie, een grafisch ontwerpster
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_nomad
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Hillebrand Steve, U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Digitale nomaden; een IT-baan zonder huis"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!