InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Solliciteren: de stress van het werk zoeken en niet vinden

Solliciteren: de stress van het werk zoeken en niet vinden

Solliciteren: de stress van het werk zoeken en niet vinden Ben jij het ook beu om steeds maar weer geweigerd te worden bij een sollicitatie? En is er altijd weer een andere sollicitant die met "jouw" baan gaat lopen? Zeker in tijden van crisis maak je veel kans om veel stress te ondervinden bij het zoeken naar werk. Werk zoeken en het niet vinden kan leiden tot een negatieve spiraal van stress die mede veroorzaakt wordt door sociale druk en een gedeukt zelfvertrouwen. Na tal van mislukte pogingen bij het solliciteren kan "sollicitatiestress" ondermijnend gaan werken. Hoe werkt de negatieve stressspiraal van mislukte sollicitaties?

Werk vinden in tijden van crisis

Crisis, besparen, bezuinigen, de broeksriem aanhalen: het zijn allemaal geen tot optimisme aanzettende woorden waarmee we de laatste jaren in de media worden overdonderd. Wie werk heeft mag blij zijn dat ie het heeft kunnen behouden en niet werd ontslagen in de nasleep van de financieel-economische crisis. Wie op zoek is naar een baan heeft het niet onder de markt om in een slechte economische situatie werk te vinden. Steeds maar weer advertenties, vacatures en websites uitpluizen en toch weer gaan solliciteren wordt dan als het ware een baan op zich.

Stress door solliciteren

Solliciteren naar werk als het economisch moeilijk gaat is geen sinecure. Werkgevers staan niet op jou te wachten en doorgaans is er zoveel concurrentie dat de moed je in de schoenen zakt. Ga maar eens aan een examen meedoen waar er twintig kandidaten zijn voor die ene begeerde baan en je weet hoe lastig het is om erin te blijven geloven. Vaak krijg je bij een slecht resultaat niet eens een officiële kennisgeving van de werkgever omdat deze er geen tijd aan wil verspillen. Het klassieke "U hoort nog van ons" moet dan maar voldoende zijn om je conclusies te maken.

Werk zoeken en stress

Werk zoeken op zich kan best een pak spanningen met zich meebrengen, zoals nervositeit en druk van je omgeving. Voorlopig heb je wel een werkloosheidsuitkering om rond te komen maar daar hou je natuurlijk niet veel van over op het einde van de maand. Je krijgt dus te maken met een druk om snel weer werk te vinden wil je het wat financieel comfortabeler hebben. Mogelijk heb je ook een partner en een of meerdere kinderen te onderhouden waardoor je maar liefst zo snel mogelijk het goede nieuws wil vernemen dat je bent aangenomen bij een nieuwe baas.

Sociale isolatie door werkloosheid

Werkloosheid brengt enkele niet te onderschatten nadelen met zich mee die al eens vergeten worden. Je hebt geen werkverplichtingen dus ben je ook niet aan dagritme gebonden. Hierdoor bestaat de kans dat je de discipline verliest om je aan een routine te houden. Je komt noodgedwongen met minder mensen in contact waardoor je sociaal geïsoleerd kan geraken. Dit kan je meezuigen in een negatieve spiraal van mislukking, ontgoocheling en uitzichtloosheid. Daarom is het goed om niet thuis te blijven zitten piekeren maar regelmatig de deur uit te gaan.

Geen werk: slecht voor je zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is cruciaal om een sollicitatie succesvol af te ronden, want aan onzekerheid heeft een werkgever niets. Op dat vlak is het belangrijk om er te blijven in geloven want een gedeukt zelfvertrouwen kan een nefaste invloed hebben op het vinden van een baan. Daarom is het cruciaal om een mislukte sollicitatie niet persoonlijk op te vatten, want dat leidt je helemaal nergens heen. Een lange periode van werkloosheid kan ervoor zorgen dat je aan je kwaliteiten gaat twijfelen ("Ligt het misschien aan mij?"). Dan kom je in een negatieve spiraal van stress en faalangst terecht die absoluut te vermijden is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Solliciteren: de stress van het werk zoeken en niet vinden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Werk zoeken
Schrijf mee!